The use of Digital Educational Resources in the Municipal Education Network of São Francisco do Conde-Bahia: the Mapping of Pedagogical Practices
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-6498.v10n2.2024.19Keywords:
Basic Education, COVID-19, Pedagogical practices, Digital Educational ResourcesAbstract
Digital Educational Resources (RED), when incorporated into teachers' pedagogical practice, have the potential to enrich the educational process. Thus, this article aimed to understand how Basic Education teachers in the city of São Francisco do Conde use RED in pedagogical practice. To this end, qualitative research was carried out, with data collected through two mixed online questionnaires, applied to 287 (two hundred and eighty-seven) teachers and pedagogical coordinators from this public education network. The study demonstrated that despite little pedagogical knowledge and the lack of adequate infrastructure in schools, teachers seek to integrate Digital Technologies (DT) into their pedagogical practices in a regular and diversified way. The results also point to the need for continued training and investments in technological infrastructure in schools so that teachers can use RED in the educational process, making classes more dynamic, interactive and participatory.
Downloads
References
ARAGÃO, Claudia Regina Dantas. A interatividade na Prática pedagógica online: relato de uma experiência. Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade. Salvador, v. 13, n. 22, p. 341–351, jul./ dez., 2004.
ARAÚJO, Patrício Câmara; BOTTENTUIT JÚNIOR, João Batista. O aplicativo de comunicação WhatsApp como estratégia no ensino de filosofia. Revista Temática, v. XI, n. 02, fev. João Pessoa.
BARROS, Daniela Melaré Vieira; BIANCHI, Ana Maria Zuliani; NUNES, Juliana Souza; CAVELLUCCI, Lia. Estilos de Aprendizagem e Educação a Distância: algumas perguntas e respostas?!. Revista de Estilos de Aprendizaje, [S. l.], v. 3, n. 5, 2010. DOI: 10.55777/rea.v3i5.907. Disponível em: https://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/907. Acesso em: 24 mai. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 14 abr. 2024.
GERE, Charlie. Digital culture. 2. ed. London: Reaktion Books, 2008.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias. O novo ritmo da informação. Campinas. São Paulo. Papirus. 2007. Coleção Papirus Educação.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, São Paulo, Brasil: Papirus. 2012. Coleção Papirus Educação.
LUCAS, M.; MOREIRA, A. DigCompEdu: Quadro Europeu de Competência Digital para Educadores. Aveiro: UA Editora, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330412625_DigCompEdu_Quadro_Europeu_de_Competencia_Digital_para_Educadores. Acesso em: 17 mar. 2024.
MEDEIROS, Neide Aparecida Alves de et al. Recursos educativos digitais: uma revisão de literatura em Anais de Congressos em Informática na Educação. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 18), 3. Cultura Maker na Escola. Fortaleza, 05-08 jun.2018. Disponível em: http://ceur-ws.org/Vol-2185/CtrlE_2018_paper_83.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
MORAN, José Manuel. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007.
MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lílian; MORAN, José (Org.) Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso: 2018.
MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, n. 2, p. 27-35, 1995. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2014/03/vidsal.pdf. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i2p27-35.
NONATO, Emanuel do Rosário Santos. Cultura digital e ensino de literatura na educação secundária. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 176, p. 538-558, abr./jun. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/4Gy5WVZLMLFGwzBgZmPyWFt/. Acesso em: 13 mai. 2024.
NONATO, Emanuel do Rosário Santos; CAVALCANTE, Társio Ribeiro. Cultura digital, ensino remoto emergencial e formação continuada de professores da Educação Básica: as lições da pandemia da COVID-19. Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade, Salvador v. 31, n. 65, p. 19-41, 15 fev. 2022. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13531. Acesso em: 02 jul. 2024.
NONATO, Emanuel do Rosário Santos. EaD, TIC e Internet: ainda estranhas à escola. Congresso Internacional de Educação a Distância, 13. maio 2007, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Associação Brasileira de Educação a Distância, 2007. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2007/tc/542007115747PM.pdf. Acesso em: 16 mai. 2024.
NONATO, Emanuel do Rosário Santos; SALES, Mary Valda; CAVALCANTE, Társio Ribeiro. Cultura digital e recursos pedagógicos digitais: um panorama da docência na Covid-19. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 45, p. 8-32, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i45.8309. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8309. Acesso em: 24 jul. 2024.
PRETTO, Nelson De Luca. Uma Escola sem/com Futuro. Papirus: Campinas, 1996.
PRETTO, Nelson De Luca. Tecnologia e Educação. 2013. Disponível em: http://www.multirio.rj.gov.br/media/PDF/pdf_1405.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SALES, Mary Valda Souza. As Tecnologias no contexto educativo: perspectivas de inovação e transformação. In: SALES, Mary Valda Souza (Org). Tecnologias e Educação a Distância: desafios para a formação. Salvador: Eduneb, 2018, p. 79-102.
SALES, Mary Valda Souza; KENSKI, Vani Moreira. Sentidos da inovação em suas relações com a Educação e as Tecnologias. Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade. Salvador, v. 30, p. 19-35, 2021.
UNESCO. Diretrizes políticas para a aprendizagem móvel. 2014. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227770. Acesso em: 20 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.