Protagonism and Representation Wanted: student perception about social movements in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-6498.v11n1e26670Keywords:
Social movement, protagonism, representationAbstract
Youth protagonism can be understood as the participation of adolescents in facing real situations at school, in the community, and in social life. One of the main ways in which this protagonism has come to fruition is through student and social movements. The objective of this article was to identify the perceptions and opinions of young people from professional Technical Education in a school in Vitória da Conquista - BA about youth protagonism and social movements in their lives. A survey and a descriptive and hermeneutic analysis of the data guided by two structured questionnaires were carried out for 26 students. Students showed limited knowledge of the subject, however, they believe in changes made by young people in society. Thus, the process of youth protagonism of these students needs to be intensified, as they are agents of transformation and politicization, in addition, there is a need for classes that discuss the subject more within the classroom.
Downloads
References
ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. São Paulo/SP: Companhia das Letras. 2019.
ALBERTI, V.; PEREIRA, A. A. A defesa das cotas como estratégia política do movimento negro contemporâneo. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, nº 37, p. 143-166, 2006.
ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do estado. Lisboa: Editora Presença. 1970.
ALVES, P. C.; RABELO, M. C.; SOUZA, I. M. Hermenêutica-fenomenológica e compreensão nas ciências sociais. Revista Sociedade e Estado, v. 29, n. 1, 2014.
BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79631-rcp002-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 07 jul. 2022.
CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. 271 p.
COSTA, A. C. G. A presença da Pedagogia: teoria e prática da ação socioeducativa. 2ª ed. São Paulo: Global: Instituto Ayrton Sena, 2001.
COSTA, A. M. M.; ALBUQUERQUE, A. J. Q. O protagonismo dos movimentos sociais na conquista da educação como direito social no Brasil. Cronos: R. Pós-Grad. Ci. Soc. UFRN, Natal, v. 17, n. 2, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cronos/article/view/13722/pdf Acesso em: 21 fev. 2021.
COSTA, A. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. Salvador: Fundação Odebrecht, 332 p, 2000.
DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação: figuras do individuoprojeto. Tradução de Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto e Luis Passeggi. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
ENCREVÉ, P.; LANGRAVE, R. (Org.). Trabalhar com Bourdieu. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
FERRETI, C. J.; ZIBAS, D. M. L.; TARTUCE, G. L. B. P. Protagonismo juvenil na literatura especializada e na reforma do ensino médio. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 411-423, 2004.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GOHN, M. G. 500 anos de lutas sociais no Brasil: movimentos sociais, ONGs e o terceiro setor. Revista Mediações, Londrina, v. 5, n. 1, p. 11-40, 2000. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/viewFile/9194/7788>. Acesso em: 10 fev. 2019.
GOHN, M. G. Desafios dos movimentos sociais hoje no Brasil. SER social, v.15, n. 33, p. 261-384, 2013.
JALOO; MC THA. A cidade. São Paulo: Skol Music. 2015 (4:35 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kTpIGfGJoFY&ab_channel=Jaloo Acesso em: 21 fev. 2021.
MAIA, R. C. M.; MENDONÇA, R. F. Atores coletivos e participação: o uso da razão pública em diferentes âmbitos interacionais. In: MAIA, R. C. M.; MENDONÇA, R. F. (Coord.) Mídia e deliberação. Rio de Janeiro: FGV, 2008.
MELUCCI, A. Juventude, tempos e movimentos sociais. Revista Brasileira de Educação - ANPED, n. 5 e 6, p. 05-14, 1997.
MESQUITA, M. R. Movimento estudantil brasileiro: Práticas militantes na ótica dos Novos Movimentos Sociais. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 66, p. 117-149, 2003.
MONTAÑO, C. & DURIGUETTO, M. L. Estado, classe e movimento social. São Paulo: Cortez, 2010.
OLIVEIRA, A. D. de. Viagem-formação: Documentação Narrativa de Experiências Pedagógicas de professores (as) no Ensino Médio de escolas rurais. Tese (Doutorado) - Universidade do Estado da Bahia. Departamento de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGEDUC, Campus I. Salvador, 2019.
OLIVEIRA-MARTINS, G. Europa – Unidade e diversidade, educação e cidadania. Colóquio: Educação e Sociedade, v.1, p.41-60, 1992.
PEREIRA, A. B. Le Monde Diplomatique Brasil. Dilemas da Educação e do Trabalho em Tempos de Incerteza e Curto. Jovens, qual será o futuro? 99 Ed. 2015.
RABÊLLO, M. E. D. L. O que é protagonismo juvenil? Centro de Defesa da Criança e do Adolescente Yves de Roussan – CEDECA-BA. 2015. 4p. Disponível: http://cedeca.org.br/conteudo/noticia/arquivo/39DA691A-FD4E-D119-3DAE60914B0999AE.pdf Acesso em: 22 abr. 2020.
RIBEIRO, D. O que é: lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento: Justificando. 2017.
TOMIO, N. A. O.; FACCI, M. G. D. Adolescência: uma análise a partir da psicologia sócio-histórica. Rev. Teoria e Prática da Educação, v.12, n.1, p. 89-99. 2009.
VASCONCELOS-SILVA, P.; ARAÚJO-JORGE, T. Análise de conteúdo por meio de nuvem de palavras de postagens em comunidades virtuais: novas perspectivas e resultados preliminares. Investigação Qualitativa em Saúde, v.2. 2019.
ZIBAS, D. M. L.; FERRETI, C. J.; TARTUCE, G. L. B. P. Micropolítica escolar e estratégias Para o desenvolvimento do Protagonismo juvenil. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 127, p. 51-85, 2006.
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-03 (2)
- 2025-05-24 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.