Applications for teaching and learning mother tongues of indigenous peoples in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2865v29n1.2025.20

Keywords:

Public policies, teaching and learning, mobile application, indigenous languages, Nheengatu

Abstract

This case study analyzes the implementation process of the Nheengatu app, which is considered the first application aimed at teaching and learning mother tongues ​​of indigenous peoples in Brazil. As methodological procedures, documentary research, unsystematic observation, participant observation, and content analysis are applied. The data obtained were interpreted according to the Public Policy Cycle (SECCHI et al, 2022), with an emphasis on Kingdon's Multiple Streams Theory (2014). The investigation demonstrated that the author of the Nheengatu app project, which received resources from Law No. 14,017/2020, known as the Aldir Blanc Law (BRASIL, 2020), fits Kingdon's theory of the policy entrepreneurs actor, and the concepts of the public policy cycle apply to the reality of the implementation of such public policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suellen Tobler Almeida, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

PhD student in Political Science and International Relations (UFPB), master in Sustainable Territorial Development (UFPR, 2023) and graduated in Technology in Systems Analysis and Development (SPEI, 2009). She has been working in the area of ​​information and communication technologies (ICTs) development since 2007, working with indigenous communities since 2019 and dedicating herself to research in the area of ​​ICT public policies aimed at indigenous territories since 2022. She is the author of the Nheengatu app, the first application aimed at teaching mother tongues ​​of indigenous peoples in Brazil.

Rodrigo Rossi Horochovski, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

PhD in Political Sociology from the Federal University of Santa Catarina (2007), Master in Sociology (2000) and Bachelor in Social Sciences (1995) from the Federal University of Paraná. Full Professor of the Department of Public Law and the Postgraduate Program in Political Science (PPGCP) of the Federal University of Paraná. He is the coordinator of the Committee of Political and Social Sciences of the Association of Universities of the Montevideo Group (AUGM) and director of the Brazilian Association of Political Science (ABCP) - Southern Region. He is currently developing research on social network analysis, political financing and public policies.

References

ACOSTA, A. O Bem Viver, São Paulo: Fundação Rosa Luxemburgo; Autonomia Literária; Elefante, 2016.

ALMEIDA, Lia de Azevedo; GOMES, Ricardo Corrêa, 2019. Processo das políticas públicas: revisão de literatura, reflexões teóricas e apontamentos para futuras pesquisas. Rio de Janeiro: Cad. EBAPE.BR, 2018.

BORGES, Luiz C. O Nheengatu: Uma Língua Amazônica. Papia: Vol. 4, nº2, 44-55. CNPq/Museu de Astronomia e Ciências Afins do Rio de Janeiro, 1996.

BRASIL. Constituição 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016.

BRASIL. Decreto nº 7.387, de 9 de dezembro de 2010. Inventário Nacional da Diversidade Linguística. Brasília: Ministério da Cultura. 2010.

BRASIL. Lei nº 14.017, de 29 de junho de 2020. Dispõe sobre ações emergenciais destinadas ao setor cultural a serem adotadas durante o estado de calamidade pública reconhecido pelo Decreto Legislativo nº6, de 20 de março de 2020. Brasília, 2020.

CAPELLA, Ana Cláudia Niedhardt. Estudos sobre formação da agenda de políticas públicas: um panorama das pesquisas no Brasil. Revista de Administração Pública. Rio de Janeiro. 2020.

CASSELS, Morgan; FARR, Chloë. Mobile applications for Indigenous language learning: Literature review and app survey. Working Papers of the Linguistics Circle of the University of Victoria, 2019.

CELLARD, A. A Análise Documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis:Vozes, 2008.

COHEN, Michael D.; MARCH, James G.; OLSEN, Johan P. A Garbage Can Model Of Organizational Choice. Administrative Science Quarterly 17:1-25, 1972.

COMITÊ DE ÉTICA EM PESQUISA EM CIÊNCIAS HUMANAS E SOCIAIS (CHS) - Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. DOU nº 98, 24 de maio de 2016. Plenário do Conselho Nacional de Saúde, 2016.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL (CGI). Painel TIC Covid-19 - 4ª edição. CGI, 2022.

FREIRE, José Ribamar Bessa. Rio Babel: a história das línguas na Amazônia. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

FOLHA DE S. PAULO. Línguas ameaçadas ganham espaço em apps de ensino de idiomas. São Paulo, 2021.

FUNDAÇÃO CULTURAL DE CHAPECÓ. Edital nº 008/2023 - Lei Paulo Gustavo - Multilinguagens. Chapecó-SC, 2023.

GOOGLE PLAY STORE. Duolingo. App, 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico 2010. Brasil, 2012.

INSTITUTO CULTURAL VALE. Edital Casa da Cultura de Canaã dos Carajás Apoia 2021. Pará, 2021.

INSTITUTO FEDERAL DO ACRE (IFAC). Edital nº 14/2022-PROEX/IFAC. Apoio às atividades de extensão. Rio Branco: IFAC, 2022.

INSTITUTO FEDERAL DO ACRE (IFAC). Edital nº 15/2022-PROEX/IFAC. Apoio às atividades de extensão. Rio Branco: IFAC, 2022.

KINGDON, John W. Agendas, Alternatives, And Public Policies. 2nd ed. Harlow: Pearson Education, 2014.

KINGDON, John W. (1995). Agendas, Alternatives, And Public Policies. HarperCollins CollegePublishers. in SARAVIA, Enrique; FERRAREZI, Elisabete. (2007). Políticas Públicas – Coletânea Volume 1, 2007.

KOOLE, M. Mobile Learning as a Tool for Indigenous Language Revitalization and Sustainability. Canada: Framing the Challenge. International Journal of Mobile and Blended Learning, 2018.

KRENAK, Ailton. Ideias Para Adiar O Fim Do Mundo. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2003.

MOREIRA, Claudia Regina Baukat Silveira. A análise de políticas educacionais por meio do modelo de múltiplos fluxos. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Resolução 71/178 de 19 de dezembro de 2016. Rights of indigenous peoples. ONU, 2016.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Resolução 74/135, de 18 de dezembro de 2019. Década Internacional das Línguas Indígenas 2022 - 2032. ONU, 2019.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Atlas Of The World’s Languages In Danger. Paris: UNESCO Publishing, 2010.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Los Pinos Declaration [Chapoltepek] – Making a Decade of Action for Indigenous Languages. 2020.

OVIDE, E.; GARCÍA-PENÃLVO, F. J. Internet technologies as a tool in indigenous education: the case of the Wichi People in “The Impenetrable” area in Argentina in Proceedings of the Fourth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (p. 441-445). Salamanca, Spain: Association for Computing Machinery, 2016.

PARÁ, Estado do. Decreto Estadual nº 1.025, de 4 de setembro de 2020. Belém, 2020.

RUBIM, Altaci Corrêa; BOMFIM, Anari Braz; SILVA MEIRELLES, Sâmela Ramos da. Década internacional das línguas indígenas no brasil: o levante e o protagonismo indígena na construção de políticas linguísticas. In: Políticas linguísticas para comunidades minoritarizadas/marginalizadas no Brasil. Work. Pap. Linguíst., 23(2), Florianópolis, 2022.

SAMPAIO, Rafael Cardoso; LYCARIÃO, Diógenes. Análise de conteúdo categorial: manual de aplicação. Brasília: Enap, 2021.

SECCHI, Leonardo; COELHO, Fernando de Souza; PIRES, Valdemir. Políticas públicas: conceitos, casos práticos, questões de concurso. 3ª ed. São Paulo: Cengage, 2022.

SECCHI, Leonardo. Análise de políticas públicas: diagnóstico de problemas, recomendação de soluções. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

SECULT-PA; INSTITUTO ÁGATA. Edital de Cultura Digital - Lei Aldir Blanc Pará. Belém, 2020.

SJÖBLOM, G. Problemi e soluzioni in politica. Rivista Italiana di Scienza Politica, v. 14, n. 1, p.41-85, 1984.

STOCKWELL, G. Using mobile phones for vocabulary activities: examining the effect of the platform. Language Learning and Technology, 2010.

TUKANO, Álvaro. Sociedade da informação para as comunidades indígenas. Entrevista concedida no dia 15 de março de 2006 no Ibict (p.113-122). Brasília: Ibict, 2006.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

VAZ FILHO, Florêncio Almeida; SILVA, Sâmela Ramos da. O Nheengatu No Rio Tapajós: Revitalização Linguística e Resistência Política. A Produção do Conhecimento nas Letras, Linguísticas e Artes. Belo Horizonte: Atena Editora, 2019.

Published

2025-06-12

How to Cite

ALMEIDA, Suellen Tobler; HOROCHOVSKI, Rodrigo Rossi.
Applications for teaching and learning mother tongues of indigenous peoples in Brazil
. Revista de Políticas Públicas, v. 29, n. 1, p. 351–371, 12 Jun. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/24716. Acesso em: 26 jun. 2025.