LEXICON TEACHING THROUGH DIDACTIC BOOKS USED IN ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL OF A PUBLIC SCHOOL IN CATALÃO-GO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v7n21.2022.20

Keywords:

Lexicon, Didactic book, Teaching

Abstract

In this research, two collections of Portuguese didactic books are analyzed - one from ElementarySchool and another from High School - used in a public school in Catalão, Goiás State, Brazil, in order to understand which place is dedicated to the lexicon. Therefore, the quantification and analysis of the lexicalactivities present in them were carried out, verifying the lexical contents addressed, their gradation - from the less to the most complex activities, (DIAS, 2004)- and whether they are in line with national official documents.Thematic comparison between the activities of the collections was also carried out. The studies by Biderman(2001), Villalva and Silvestre (2014), Antunes (2012), Correia(2011) and Liska (2018) were used as a theoretical reference on the lexicon, its teaching and lexical expansion. It was observed that the space dedicated to the lexicon in Elementary School is larger than in HighSchool and, consequently, there are more possibilities for lexical expansion in that one, because there are more activities and lexical aspects addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Mendes Pereira, Universidade Federal de Goiás (Universidade Federal de Catalão - em transição)

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem.

Vanessa Regina Duarte Xavier, Universidade Federal de Goiás (Universidade Federal de Catalão - em transição)

Professora doutora na Unidade Acadêmica Especial de Letras e Linguística (UAELL) e no Progrma de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem.

References

ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

ANTUNES, I. O território das palavras: estudo do léxico em sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ASSUNÇÃO, C. D. de. Ampliação vocabular: Glossário e textos do Livro Didático de Língua Portuguesa “Vontade de saber Português” do 9º Ano. 2015. 118 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Letras, Uberlândia.

BIDERMAN, M. T. C. Teoria lingüística: teoria lexical e lingüística computacional. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclo do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: 1998.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília, 2000.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica Semtec. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais - Linguagens Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/Semtec, 2002.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, 2006.

BRITTO, L. P. L. A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1997.

CEREJA, W. R; MAGALHÃES, T. C. Português linguagens, 1. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2013a.

______. Português linguagens, 2. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2013b.

______. Português linguagens, 3. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2013c.

COELHO, B. J. A comunicação verbal e suas implicações didático-pedagógicas. 3. ed. Goiânia: Trilhas Urbanas, 2005.

CORREIA, M. Produtividade lexical e ensino da língua. In: VALENTE, A. C.; PEREIRA, M. T. G. (Orgs.). Língua Portuguesa: descrição e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 224-237.

DIAS, E. O ensino do léxico: do livro didático às oficinas de vocabulário. 2004. 204 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista. São Paulo.

FARACO, C. E; MOURA, F. M. de. Português nos dias de hoje, 8° ano. São Paulo: Leya, 2012a.

______. Português nos dias de hoje, 9° ano. São Paulo: Leya, 2012b.

LEFFA, V. J. Aspectos externos e internos da aquisição lexical. In: LEFFA, Vilson J. (Org.) As palavras e sua companhia: o léxico na aprendizagem das línguas. Pelotas: EDUCAT, 2000. p. 15-44.

LISKA, G. J. R. O estudo do léxico na sala de aula: Investigação do ensino dos processos semânticos de formação de palavras sob a perspectiva da Semântica de Contextos e Cenários (SCC). 2018. 265 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

MAGALHÃES, I. C. A. V. Campos lexicais e desenvolvimento de vocabulário na educação pré-escolar. 2015. Departamento de Educação, Universidade de Aveiro.

RIBEIRO, C. G. Estudo sobre o uso de dicionários nas salas de 4º e 5º anos da rede pública de Catalão-GO. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem). Universidade Federal de Goiás, Regional Catalão.

SALZANO, J. T. Análise de um livro didático em língua portuguesa. Integração, São Paulo, n. 42, p. 285-293, jul./set. 2004.

VILLALVA, A; SILVESTRE, J. P. Introdução ao estudo do léxico: descrição e análise do Português. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

Published

2022-09-17

How to Cite

PEREIRA, Fernanda Mendes; XAVIER, Vanessa Regina Duarte.
LEXICON TEACHING THROUGH DIDACTIC BOOKS USED IN ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL OF A PUBLIC SCHOOL IN CATALÃO-GO
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 7, n. 21, p. 95–119, 17 Sep. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/16697. Acesso em: 21 nov. 2024.