O SER CRIANÇA NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA
BEING A CHILD IN CONTEMPORARY SOCIETY
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n22.2023.3Keywords:
Contemporaneity, Intercultural Education, Culture, InfancyAbstract
The main objective of this article is to analyze the elements of the relationship between intercultural education and childhood. Starting from the systematization of some emerging issues of interculturality in preschools. In the context of this discussion, some challenges for these schools are pointed out, mainly with regard to a pedagogical proposal capable of establishing a dialogue between subjects with ethnic and cultural differences. Thus, this study presents a discussion about culture and intercultural education, having as proposal the dialogic pedagogy, which presents a potential articulated with the pedagogical political projects of Basic Education schools. Since intercultural education has an important contribution to childhood, since the construction of new sociocultural relationships implies the formation of subjects with the ability to dialogue and, in this process, can grow. Thus, this study proposes early childhood education as a primordial step in the intercultural and ethical formation of being a child in contemporary society, considering the social function of education as formation for democracy.
Downloads
References
BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz? 29.ed. São Paulo: Loyola, 2004.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo:
Duas Cidades; Ed.34, 2002.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994 (Obras escolhidas, v. I), p. 222-232.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BROUGÈRE, Gilles. Brinquedos e companhia. São Paulo: Cortez, 2004.
CANDAU, Vera Maria. Sociedade, educação e culturas: questões e propostas. Petrópolis: Vozes, 2002.
CARLISON, Ulla; FEILITZEN, Lucélia Von (Orgs.). A criança e a mídia: imagem, educação, participação. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2002.
CORAZZA, Sandra Mara. História da infância sem fim. 2.ed. Ijuí: EdUnijui, 2004.
CURY, Carlos R. Jamil. Educação e contradição. 3.ed. São Paulo: Cortez, 1979.
DALLARI, Delmo de Abreu; KORCZAK, Janusz. O direito da criança ao respeito. 2.ed. São Paulo: Summus, 1986.
DEL PRIORE, Mary (Org.). História das crianças no Brasil. 4.ed. Campinas: Contexto, 2004.
FANTIN, Mônica. No mundo da brincadeira: jogo, brinquedo e cultura na educação infantil. Florianópolis: Cidade Futura, 2000.
FLEURI, Reinaldo Matias. Educação popular e complexidade. In: COSTA, M. V. (Org.). Educação popular hoje. São Paulo: Loyola, 1998, p. 99-122.
FLEURI, Reinaldo Matias. Educação intercultural: a construção da identidade e da diferença nos movimentos sociais. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 405-423, jul./dez. 2002a.
FLEURI, Reinaldo Matias. Desafios à educação intercultural no Brasil. In: FLEURI, Reinaldo Matias (Org.). Intercultura: estudos emergentes. Ijuí: EdUnijuí, 2002b, p. 128-150.
FLEURI, Reinaldo Matias. Intercultura e educação. Grifos, Chapecó, n. 15, p. 16-47, nov./2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 9.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREITAS, Marcos Cezar de (Org.). História social da infância no Brasil. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MARCON, Telmo. Educação Intercultural e Infância. 29ª Reunião anual da Anped, n. 7, Caxambu, 2006.
MARÍN, José. Eurocentrismo, el racismo y interculturalidad en el contexto de la globalización. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 26, n. 62/2, p. 477-491, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/5473. Acesso em: 21 de mar. 2023.
HALL, Stuart. A questão multicultural. In: HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: EdUFMG; Brasília: UNESCO, 2003a, p. 51-100.
HALL, Stuart. Notas sobre a desconstrução do ‘popular’. In: HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: EdUFMG; Brasília: UNESCO, 2003b, p. 247-263.
KINCHELOE, Joe L.; STEIMBERG, Shirley R. Repensar o multiculturalismo. Barcelona: Octeadro, 1999.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogos infantis. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 3.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
KRAMER, Sônia. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. 6.ed. São
Paulo: Cortez, 2001.
KUHLMANN JUNIOR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem
histórica. 3.ed. Porto Alegre: Mediação, 2004.
PIERUCCI, Antônio Flávio. 2.ed. As ciladas da diferença. São Paulo: Editora 34, 2000.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 22.ed. São Paulo: Cortez, 1989.
TODD, Roy. Verbete multiculturalismo. In: CASHMORE, Ellis (Org.). Dicionário de relações étnicas e raciais. São Paulo: Summus, 2000.
VALLA, Victor Vincent. A crise de interpretação é nossa: procurando compreender a fala das classes subalterna. Educação e realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 177-189, jul./dez./1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Afluente: Revista de Letras e Linguística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.