O SER CRIANÇA NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA

BEING A CHILD IN CONTEMPORARY SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n22.2023.3

Keywords:

Contemporaneity, Intercultural Education, Culture, Infancy

Abstract

The main objective of this article is to analyze the elements of the relationship between intercultural education and childhood. Starting from the systematization of some emerging issues of interculturality in preschools. In the context of this discussion, some challenges for these schools are pointed out, mainly with regard to a pedagogical proposal capable of establishing a dialogue between subjects with ethnic and cultural differences. Thus, this study presents a discussion about culture and intercultural education, having as proposal the dialogic pedagogy, which presents a potential articulated with the pedagogical political projects of Basic Education schools. Since intercultural education has an important contribution to childhood, since the construction of new sociocultural relationships implies the formation of subjects with the ability to dialogue and, in this process, can grow. Thus, this study proposes early childhood education as a primordial step in the intercultural and ethical formation of being a child in contemporary society, considering the social function of education as formation for democracy.

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Author Biographies

Cálita Fernanda de Paula Martins, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutoranda em Estudos de Cultura Contemporânea pela Universidade Federal de Mato Grosso. Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Graduação em Pedagogia e Jornalismo pela UNEMAT. Atualmente, atua como professora pedagoga (efetiva) na rede municipal de Cuiabá.

Dílson César Devides, Universidade Federal de Mato Grosso, Campus do Araguaia

Doutor em Estudos Literários pelo IBILCE/UNESP. Mestre em Letras - Estudos Literários pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e graduado em Letras Português/Espanhol pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária e Literatura Brasileira.

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Published

2023-06-09

How to Cite

MARTINS, Cálita Fernanda de Paula; DEVIDES, Dílson César.
O SER CRIANÇA NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA: BEING A CHILD IN CONTEMPORARY SOCIETY
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 22, p. 56–73, 9 Jun. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21504. Acesso em: 21 nov. 2024.