AFRICAN PORTUGUESE LANGUAGE LITERATURES AND READING CLUB:

CONSIDERATIONS ON LITERARY READING IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.25

Keywords:

Portuguese-speaking African literature, DICT, online book club, literary literacy, reader training

Abstract

The present work aimed at assessing the higher education literary reading instruction based on a community course offered at the Language Centre of the University using IT-mediated literature reading of short stories by African Portuguese-speaking authors from PALOP (i.e. the lusophone Africa, Países Africanos de Língua Oficial Portuguesa). The course took place between October and December 2022,  through weekly virtual meetings where students read and discussed PALOP authors short stories. The theoretical framework was based on (i) previous discussions on literary literacy by Cosson (2014); (ii) on cultural Europeanisation (Gonzalez, 2018); and (iii) on online book clubs (Britto, 2022). Methodology followed the basic didactic sequence of literary literacy as in Cosson (2014). As a result a series of videos were produced by each participant to be posted on Instagram social network. The IT-mediated literary practice proved effective for training higher education literary readers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRITTO, R. Clubes de leitura, Literatura e Biblioteca: perspectivas da mediação cultural na era da informação. Dissertação (mestrado em Ciências da informação). Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. São Paulo, 206p. 2022.

CANDIDO, A. O direito à Literatura. In: ______.Vários escritos. Rio de janeiro: Ouro sobre azul, 2011

CASANOVA, P. A República Mundial das Letras. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2014.

COUTO, M. As três irmãs. In: _____. O fio das missangas. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. P.04-08.

DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. MARCIONILO, M. (Trad.). São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

EVARISTO, C. Olhos D’água. In: _____. Olhos D’água. Rio de Janeiro: Editora Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2016. P.11-13.

FONSECA, M. N. S., & MOREIRA, T. T. (2017). Panorama das Literaturas africanas de língua portuguesa. Cadernos CESPUC De Pesquisa Série Ensaios, (16), 13-72. Recuperado de http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoscespuc/article/view/14767. Acessa em 10.04.2023

FERNANDES, A. O hóspede. In: PALLAS, Editora. Contos do mar sem fim: antologia afro-brasileira. Rio de Janeiro: Pallas; Guiné-Bissau: Ku Si Mon; Angola: Chá de Caxinde, 2010. P.72-75.

GONZALEZ, L. Prefácio dos Cadernos negros n.05. In:______. Primavera para as rosas negras: Lélia Gonzalez em primeira pessoa. Diáspora Africana: Editora Filhos da África, 2018. P.137-141.

KLEIMAN, A. Leitura e interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola. Campinas: Mercado de Letras, 2001.

LOPES, L. A história de Blimundo. In: GONÇALVES, Zetho Cunha (org). Dima, o passarinho que criou o mundo: mitos, contos e lendas de língua portuguesa. Ilustrações: Angelo Abu. São Paulo: Melhoramentos, 2013. P. 47 – 56.

ODJANKI. Manga verde e sal também. In: ______. Os da minha rua. Rio de Janeiro: PALLAS, 2021. P. 36 – 39.

SILVA, C. Deixem Neymar chorar em paz. In: _____. Baú de miudezas, sol e chuva: crônicas. Belo Horizonte: Mazza edições, 2014. P.93-95

Published

2023-09-30

How to Cite

PINHEIRO, Zilda Dourado.
AFRICAN PORTUGUESE LANGUAGE LITERATURES AND READING CLUB:: CONSIDERATIONS ON LITERARY READING IN HIGHER EDUCATION
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 167–181, 30 Sep. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21507. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções