Memory, discourse and subject: the deaf person´s gap between l1 and l2

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n25.2024.11

Keywords:

deaf subject, libras and portuguese, discourse analysis, discursive memory

Abstract

The present investigation aims to analyze the possible effects of meanings present in interdiscursive memory and how the notion of subject-position represents the deaf subject in the materiality in question, a text taken from the social network Facebook. In this study, we bring a proposal that falls within the theoretical-methodological scope of
French materialist Discourse Analysis - AD - and we will reflect on the light of authors such as: Pêcheux (1999; 2009),
Orlandi (2007; 2015), Indursky (2000; 2013) among others. To address Libras, deaf subject and the relationship between L1 and L2; Fernandes and Moreira (2009), Quadros (1997), among others. The corpus under analysis was collected from a post on the social network Facebook, which we worked on the analysis based on 2 discursive sequences. Our proposal is to relate the theoretical discussion present in AD here, through the following categories: memory/interdiscourse; we
analyze the relationship that the deaf person's writing plays and evokes meanings that already exist in memory and interdiscourse, as well as the intrinsic relationship that Libras, the deaf person's L1, is present in Portuguese as an identity
mark of this subject, marking their subject-position. The analysis of the corpus points to the demarcation of subjectpositions affiliated with the defense of possible deaf identities by the discourse that supports deafness as a socioanthropological difference and not by the discourse affiliated with disability, these functions being triggered by the memory present in the discursive formations and by the pre-constructed available in the interdiscourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleyce Carla Pereira da Silva, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Graduada em Letras-Libras Universidade Federal do Maranhão (UFMA). São Luís-MA, Brasil.

Thatiana Silva Santos, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Pós -Graduada em Linguística Aplicada em Ensino de Língua Materna e Estrangeira pela Universidade Federal do Maranhão- 2023. Pós Graduada em Ensino de Língua Portuguesa pela Faculdade Atenas Maranhense FAMA -2004. Graduada em Letras pela Universidade Federal do Maranhão /UFMA- 1997. Graduanda em LIBRAS na Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Marcelo Nicomedes dos Reis Silva Filho, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Doutor em Letras - Linguagem e Sociedade pelo PPGL - Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste, Lider do Grupo de estudos e pesquisa em Discurso, Sociolinguística e Sociedade - GEDiSS, docente do Mestrado em Letras de Bacabal - GPLB-UFMA e professor adjunto vinculado ao Departamento de Letras na Universidade Federal do Maranhão - UFMA

References

BRANDÃO, H. Nagamine. Introdução à análise do discurso .2ª ed. rev. - Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2004.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS e dá outras providências. Brasília/DF: D. O. U. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/110436. Acesso em 02 maio. 2023.

BROCHADO, Sônia Maria Dechandt. A apropriação da escrita por crianças surdas usuárias da língua de sinais brasileira. 2003. 431 f. Tese (Doutorado em Letras) Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, 2003.

FERNANDES, Sueli; MOREIRA, C. Laura. Desdobramentos político-pedagógicos do bilinguismo para surdos: reflexões e encaminhamentos. Revista “Educação Especial” v. 22, n. 34, p. 225-236, maio/ago. 2009, Santa Maria. Disponível em: http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial. Acesso em: 04 jun. 2023.

FUCHS, C.; PÊCHEUX, M; A propósito da análise automática do discurso: atualizações e perspectivas. In: GADET, F.; HAK, T.(org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas, Editora da Unicamp, 1990.

GADET, F.; HAK, T.(org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas, Editora da Unicamp, 1990.

INDURSKY, Freda. A fragmentação do sujeito em análise do discurso. In: INDURSKY, Freda. Discurso, memória, identidade. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, p. 70-81, 2000.

INDURSKY, Freda. A fala dos quartéis e outras vozes. 2ª ed. – Campinas, SP – Editora Unicamp, 2013.

INDURSKY, Freda. A memória na cena do discurso. In: INDURSKY, Freda. Memória e história na/da análise do discurso. Campinas: Mercado de Letras, p. 67-89, 2011.

KAIL, M. Aquisição de linguagem. Tradução de Marcos Marcionilo. 1ª. ed. São Paulo: Parábola, 2013. 95-101p.

KARNOPP, Lodenir. Língua de sinais e língua portuguesa: em busca de um diálogo. In. LODI, Ana Cláudia; HARRISON, K. M. P.; CAMPOS, S. R. L. (Orgs.). Letramento e minorias. 7ª ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.

MIANES, F.; MÜLLER, J. I.; FURTADO, R. S. S. Literatura surda: um olhar para as narrativas de si. KARNOPP, L. KLEIN, M.; LUNARDI-LAZZARI, M. (Orgs.). Cultura surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. Canoas, RS: ULBRA, 2011.

NASCIMENTO, L. C. R. Um pouco mais da história da educação dos surdos, segundo Ferdinand Berthier. ETD - Educação Temática Digital, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 255–265, 2008. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/807. Acesso em: 20 jul. 2023.

ORLANDI, Eni P. Interpretação, autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. - 5ª ed. - Campinas- São Paulo, Ponte Editora, 2007.

ORLANDI, Eni. Análise do discurso. In: LAGAZZI-RODRIGUES, S. ORLANDI, E. P. (org.) Introdução às ciências da linguagem - Discurso e textualidade. -2ª ed. - São Paulo: Pontes editora, 2010. p 11-32.

ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Pontes, 2015.

PÊCHEUX, Michel. Papel da Memória. In: ACHARD, Pierre; DAVALLON, Jean; DURAND, Jean Louis; PÊCHEUX, Michel; ORLANDI, Eni Puccinelli. Papel da Memória. 4ª. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 1999.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. E. P. Orlandi. 4. ed. Campinas, São Paulo: Ed. da UNICAMP, 2009 [1975].

PERLIN, Gládis. Surdos: o narrar e a política - Ponto de Vista, Florianópolis, 2003, n.05, p. 217-226.

PERLIN, Gládis. Surdos: de objetos de pesquisa à irrupção como pesquisadores. In: DECHICHI, Cláudia; SILVA, C. Lázara. Inclusão escolar e educação especial: teoria e prática na diversidade, Uberlândia, EDUFU, 2008.p: 235-248.

Grupo Surdos e Intérpretes: Brasil-LIBRAS. Facebook. Acesso em: 27. de jun. 2022.

QUADROS, Ronice. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

SILVA, M. M. Camila. A Interlíngua Português-Libras na produção textual escrita de pessoas surdas adultas usuárias de Libras aprendizes do Português escrito como segunda língua. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação. Letras, 2018. 115f.

SKLIAR, Carlos. A invenção e a exclusão da alteridade "deficiente" a partir dos significados da normalidade. Revista Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 24, n.2, p. 15-32, jul./dez. 1999.

SKLIAR, Carlos. Os Estudos Surdos em Educação: problematizando a normalidade. – In: SKLIAR, Carlos. (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. – 4ª ed. Editora Mediação, Porto Alegre, 2010.

SOUZA, R.M; CARDOSO, S.H.B. Inclusão escolar e linguagem: revisitando os PCNs. In: Pró-posições, Campinas, v. 12, n. 2-3, p. 32-46, 2001.

STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. -Florianópolis: Ed. da UFSC, 2008.

Published

2024-08-08

How to Cite

SILVA, Cleyce Carla Pereira da; SANTOS, Thatiana Silva; SILVA FILHO, Marcelo Nicomedes dos Reis.
Memory, discourse and subject: the deaf person´s gap between l1 and l2
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 9, n. 25, p. 01–24, 8 Aug. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/23406. Acesso em: 16 nov. 2024.