“LIGHTS, CAMERA, ACTION!”: ADAPTATIONS OF MACHADIAN TALES AT SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.19Keywords:
Literary narrative, Adaptation, Machado de Assis, Short filmAbstract
This study refers to the importance of literary narrative in the constitution of the subject and analyzes, from a discursive perspective, multisemiotic texts resulting from the reading of short stories by the writer Machado de Assis and their adaptation into audiovisual language. The analysis focuses on a script and a short film, produced by a high school student, in 2024, inspired by the short story “A woman´s arms”, by Machado de Assis. The article shows that these productions reflect the axiological position of teenagers, their identity traits, cultural habits and world views, when they reinterpret Machado's narratives through cinema. It is based on the hypothesis that the adaptation process reveals new layers of meaning, allowing young people to give new meaning to literary texts from their own perspectives. It is concluded that the process, by promoting active and participatory reading, values students' creative expression and contributes to contemporary debates about interart relations and the teaching of literature.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12.ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 5.ed. Rio de Janeiro: Forense, 2010.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BAZIN, André. O que é o cinema?. Trad.: Eloisa Araújo Ribeiro. Prefácio e apêndice: Ismail Xavier. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.
CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Trad. Fernando Albagli, Benjamin Albagli. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.
CHARTIER, Roger. Do palco à página: publicar Teatro e ler romances na época moderna – séculos XVI-XVIII. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2002..
DUNA. Direção de Denis Villeneuve. Hollywood, Los Angeles (CA): Warner Bros. Pictures, 2021. 1 vídeo (155 min). son., color.
FIGUEIREDO, Vera Lúcia Follain de. Narrativas migrantes: literatura, roteiro e cinema. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: 7Letras, 2010.
GLEDSON, John. 50 contos de Machado de Assis. São Paulo: Cia. Das Letras, 2014.
GIDDENS, Anthony; SUTTON, Philip W. Conceitos Essenciais da Sociologia. São Paulo: UNESP, 2017.
GENETTE, Gérard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Trad. Cibele Braga et al. Belo Horizonte: Edições Viva Voz, 2010.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso literário. São Paulo: Contexto, 2006.
MAFFESOLI, Michel. A contemplação do mundo. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1995.
NÓVOA, António. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
O'RIORDAN, Dolores; HOGAN, Noel. Just my imagination. In: THE CRANBERRIES. Bury the Hatchet. Nova York: Island Records, 1999. 1 disco sonoro. Faixa 1 (3 min 41 s).
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso. Uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Unicamp, 1995.
SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
SARAIVA, Juracy Assmann. Literatura e cinema: Encontro de linguagens. In: ______. Narrativas verbais e visuais: leituras refletidas. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2003. p. 9-26.
STAM, Robert. A literatura através do cinema: realismo, magia e a arte da adaptação. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.