Orality, tradition, and the teaching of Philosophy

Authors

  • Dayane Lays dos Santos Cardial Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-8369v3n1e26415

Keywords:

Orality, Tradition, Teaching of philosophy, Critical thinking

Abstract

This article addresses the importance of orality and tradition in the teaching of philosophy. The main objective is to investigate how these practices have shaped the development of philosophical thought and their relevance in the contemporary educational context. The methodology involves a bibliographical analysis of oral traditions in various philosophical cultures, highlighting historical and contemporary examples. The results show that orality continues to be a vital tool for the transmission of philosophical knowledge, adapting to new technologies and cultural contexts. It is concluded that valuing orality in the teaching of philosophy can enrich pedagogical practice and strengthen the critical training of students. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAFFI, Daniela Landin; SANTOS, Luciene Souza. Num velho cofre, o tesouro da tradição oral. Contação de Histórias e Oralidades-CHO, 2024, 2.1: 30-42.

CINTRA, Rodrigo Suzuki. Filosofia antiga. Editora Senac São Paulo, 2022.

DA SILVA, Carlos Alberto Silva; SOARES, Rosana. A filosofia da ancestralidade na Educação das Relações Étnico-raciais nas universidades catarinenses. Perspectiva, v. 38, n. 1, p. 1-13, 2020.

DA SILVA, Carlos Alberto Silva; SOARES, Rosana. A filosofia da ancestralidade na Educação das Relações Étnico-raciais nas universidades catarinenses. Perspectiva, v. 38, n. 1, p. 1-13, 2020.

DE BROSE, Robert. Oralidade e poesia oral: paradigmas para a definição de uma oratura grega antiga. Revista Conexão Letras, v. 15, n. 24, 2020.

DE OLIVEIRA, Julvan Moreira; DE LIMA FARIAS, Kelly. “Só quem sabe onde é Luanda saberá lhe dar valor”: a tradição oral como herança ancestral. Revista Internacional de Filosofia, 2019.

DE SOUZA, Paula Oliveira; ALVES, Tarso Ferreira. MNEMOSINE E APRENDIZAGEM: Uma Breve Reflexão sobre a Memória a partir do Fedro de Platão e sua relação com a Contemporaneidade. Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação, v. 24, n. 1, p. FI03-FI03, 2024.

DIAS, Aline Franco; VIEIRA, Victor José. A tradução e legendagem de Historietas Assombradas (para Crianças Malcriadas): um caso a favor da oralidade na legendagem. Universidade de Brasília, 2020.

FERREIRA, Luciana Genevan da Silva Dias; PEREIRA, Elaine Cristina Andrade. Oralidade, escrita e leitura na educação básica: reflexões a partir da literatura cabo-verdiana. Cadernos Cespuc de Pesquisa Série Ensaios, p. 48. 2023.

JUNIOR, José Provetti. Arístocles de Atenas: do platonismo–o poeta e o filósofo. IF-Sophia: Revista Eletrônica de Investigações Filosófica, Científica e Tecnológica, v. 5, n. 18, p. 08-20, 2019.

KI-ZERBO, Joseph et al. História Geral da África (Vol. I): Metodologia e pré‐história da África. Unesco, 2010.

MARQUES, Janote Pires. Além da história, a tradição oral: considerações sobre o ensino de história da África na educação básica. Educação & Formação, 2017, 2.5: 164-182.

MEDEIROS, Loan dos Santos. Entre o exercício espiritual e a dissertação filosófica: A escrita no ensino de Filosofia no ensino médio. Universidade Federal do Ceará, 2019.

MELQUIADES, Maria do Carmo Guedes. Propostas transdiciplinares de uso da oralidade, da leitura e da escrita nos anos iniciais do ensino fundamental. Universidade Federal da Paraíba, 2020.

MIRANDA, Ana Paula dos Santos Gonçalves. Práticas de ensino: a importância da oralidade em sala de aula para a formação de leitores críticos. Portal do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, 2021.

NEGREIROS, Regina Coeli Araújo Trindade et al. Ubuntu: ancestralidade e espiritualidade na perspectiva de uma filosofia africana. Universidade Federal da Paraíba, 2023.

NUNES, César. Aprendendo filosofia. Papirus Editora, 2022.

POZZI, Jéssica de Souza. Tem coisas que não se dizem!: a tradição oral antilhana e seus não-ditos: análise do conto Julina, transcrito e traduzido por Ina Césaire. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Letras. Curso de Letras: Português e Francês: Licenciatura, 2018.

SILVA FILHO, Izalfran Amaro da et al. O RPG na sala de aula: uma proposta de ensino da oralidade Por meio da abordagem neurolinguística. Universidade Federal de Campina Grande, 2019.

SOUZA, Elisabeth Maria de. A Paideia na atividade pedagógica do filósofo. Universidade Federal da Bahia, 2022.

Published

2025-11-13

How to Cite

CARDIAL, Dayane Lays dos Santos.
Orality, tradition, and the teaching of Philosophy
. Barricadas: Revista de Filosofia e Interdisciplinaridade, v. 3, n. 1, p. 42–54, 13 Nov. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/barricadas/article/view/26415. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos