EDUCAÇÃO INDÍGENA: escolarização e políticas voltadas à área de educação especial
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229.v27n4p197-230Palavras-chave:
Educação especial, Educação indígena, Escola, Políticas públicasResumo
Na atualidade muito se discute sobre os direitos conquistados pelas pessoas, cujas características físicas, psicológicas, educacionais e/ou sociais diferem significativamente dos padrões de normalidade ditados pela sociedade. A oportunidade de estar com os demais, compartilhando de espaços e interações, é algo defendido em todas as esferas, sejam elas públicas ou privadas. Trata-se, em geral, de um novo paradigma que vem despontando, que prima pelo tratamento igualitário e respeitoso a todos os indivíduos, independentemente de qualquer norma, idade, etnia, escolaridade ou outra condição. Nessa perspectiva, o processo de inclusão de alunos indígenas com deficiências na escola é desses exemplos, representando uma nova proposta que gradativamente vem transformando todo o cenário nacional, incentivando novos estudos e debates, com vistas à implementação de políticas e ações que deem suporte ao oferecimento de um ensino de qualidade, aberto, plural, especializado na diversidade de educandos, oriundos de qualquer segmento da sociedade. Nesse sentido, este artigo visa a mapear tal quadro, estimulando a luta pela implantação de atendimentos e serviços especializados na área de educação especial a essa clientela.
SUDENTS WITH DISABILITIES AND/OR SPECIAL NEEDS AT SCHOOL: politics and applied laws
Abstract
Nowadays a lot is said or discussed about possibilities and the right of children's and teenagers with disabilities and/or special needs scholarship at schools. This way, it is observed different politics and oficial documents coming from Municipal, State and Federal instance, that reinforce the importance to fullfil - in an effective way - the proposal of adding this clientele at scholarship. At this organization, not one disabled or in special educative need student is enrolled at children's education, elementary school, high school or college education may maintain part of this proposition. On it, any student regardless kind and difficulty or defiency level (since it may has the requirements to be included at school) must be worked with fellow students. At this proposal, school has the comitment of planning and redesigning activities, resources, relationships and evaluated ways, covering a diversity of situations and/or pictures. Between the politcs that support the most and defend this right, it is the Federal Constitution of 1988, the Statute of the Child and the Adolescent, law No 8.069, of 13th of July of 1990, Law of directive and Bases of National Education, law No 9.394, of 20th of december of 1996, among others resolutions, statements and proposal made by the Ministry of Education, at this leased.At this process, it is parallely seemed the existence of educational support services specialized at different knoledge/development areas. The educational attendance at hospital enviroment; service this nowadays directed by the especial education is an example at those attendances. In general, it is known that its functional is to guarantee its continuaty at schorlarship process of hospitalized and/or in health treatment students. it is also held by national and international documents and guideline, allowing teacher's hiring and building a pedagogic work, making - as a whole - academic and general development of the student.
keywords: attendance, politics, especialized service, disabilities, special educational needs.
EDUCACIÓN INDIGENA: escolarización y politicas orientadas a la area de educación
Resumen
En la actualidad mucho se discute sobre los derechos conquistados por las personas cuyas características físicas, psicológicas, educacionales y∕o sociales difieren significativamente de los padrones de normalidad dictados por la sociedad. La oportunidad de estar con los demás, compartillando de espacios y interacciones, es algo defendido en todas las esferas, Sean ellas públicas o privadas. Se trata, en general de un nuevo paradigma que viene despuntando, que prima por el tratamiento igualitario y respetuoso a todos los individuos, independientemente de cualquier norma, edad, etnia, escolaridad o otra condición. En esta perspectiva, el proceso de inclusión de alumnos indígenas con deficiencia en la escuela es uno de los ejemplos, representando una nueva propuesta que gravativamente viene transformando todo el escenario nacional, incentivando nuevos estudios y debates, con vistas a la implementación de políticas y acciones que den soporte al ofrecimiento de una enseñanza de calidad, abierto, plural, especializado en la diversidad de educandos oriundos de cualquier segmento de la sociedad. En ese sentido, este articulo visa a mapear tal cuadro, estimulando la lucha por la implantación de atendimientos y servicios especializados en la área de educación especial para ese tipo de clientes.
Palabras‐clave: Educación especial. Educación indígena. Escuela. Políticas públicas.
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