Meanings attributed to the concept of everyday life in science education: understandings from research presented at ENPEC
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n4.2024.75Keywords:
quotidian/everyday, contextualization, bibliographic researchAbstract
This work aimed to analyze the meanings that the “quotidian/everyday” concept represents in research presented at ENPEC, based on Agnes Heller’s view of the term. We analyzed 75 articles published in all editions of ENPEC that dealt with research that made use of quotidian/everyday concept in activities in basic education written in Portuguese. We classified the meanings assumed by the concept in 4 categories: Habituality, Prior Knowledge, Contextualization, and Reality, which we divided, based on the theoreticalframework of Agnes Heller, into 2 large groups: quotidian/everyday as a non-conscious generic human activity and quotidian/everyday as a conscious generic human activity. The results showed that most of the research presented at the events show excerpts that have meanings linked to the Habituality category, and that the same researcher uses the concept with different meanings, pointing to a necessity for discussion about how quotidian/everyday is interpreted by the science teaching research field.
Downloads
References
AGUIAR, M. L. S. R.; HERSCHMANN, M.. Vida Cotidiana: em torno de Agnes Heller e Michel de Certeau. Revista Mídia e Cotidiano, v. 5, n. 5, 2014.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Secretaria da Educaçao Fundamental, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf - acesso em 19/05/2021
COELHO DA SILVA, J. L.; VIEIRA, F.. Aprender a ensinar antes de ensinar: uma experiência na formação didática de futuros professores de ciências. 2012.
COSTA, A.; FERNANDES, C. C.. Ciências da natureza sob o prisma da BNCC: um olhar crítico para o currículo catarinense. In: AZEREDO, J. L. de; FERREIRA, R. (org.). A avaliação do processo de ensino e aprendizagem nas diversas áreas do conhecimento: avanços, desafios e possibilidades. Criciúma, SC: UNESC, 2022. Cap. 2
LEITE, F. A.; RADETZKE, F. S.. Contextualização no ensino de ciências: compreensões de professores da educação básica. Vidya, v. 37, n. 1, p. 273-286, 2017.
FERREIRA, Á. C; FERREIRA, L. G. O ensino de física e suas relações: o que dizem os licenciandos dessa área. Revista Ciências & Ideias, v. 12, n.1, p. 50-68, 2021
FERREIRA, Á. C.; SOUZA, E. M. F.. MEMÓRIA E COTIDIANO NO ENSINO DE FÍSICA: UM ENFOQUE A PARTIR DOS LETRAMENTOS CRÍTICOS. Revista Ensino de Ciências e Humanidades-Cidadania, Diversidade e Bem Estar-RECH, v. 7, n. 1, Jan-jun, p. 116-137, 2023.
FERREIRA, N. S. de A.. As pesquisas denominadas" estado da arte". Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.
GASPAR, A.. Cinquenta anos de ensino de física: muitos equívocos, alguns acertos e a necessidade de recolocar o professor no centro do processo educacional. Educação: Revista de Estudos da Educação, Maceió, v. 13, n. 21, p. 71-91, 2004.
HELLER, A. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
KATO, D. S.; KAWASAKI, C. S.. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciência & Educação (Bauru), v. 17, n. 1, p. 35-50, 2011.
KOSIK, K.. Dialética do Concreto, tr., de Célia Neves e Alderico Toríbio. 2ª. Edição. Rio de Janeiro, RJ. Paz e Terra, 1976.
OLIVEIRA, M. P. de. A história e a epistemologia no ensino de ciências: dos processos aos modelos de realidade na educação científica. Ciência em Perspectiva. Estudos, ensaios e debates. Rio de Janeiro: MAST, p. 133-149, 2003.
PELIZZARI, A. et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista PEC, v. 2, n. 1, p. 37-42, 2002.
PIERSON, A. H. C.. O Cotidiano e a busca de sentido para o Ensino de Física (1997). 241p. 1997. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da USP, São Paulo.
SANTOS, Stella Chrystine Camara dos; VALLE, Mariana Guelero do. Divulgação... de qual ciência? Reflexões sobre a representação de cientistas na revista Ciência Hoje das Crianças. Ciência & Educação (Bauru), v. 29, p. e23004, 2023.
TOTI, F. A.; PIERSON, A. H. C. Elementos para uma aproximação entre a física no ensino médio e o cotidiano de trabalho de estudantes trabalhadores. Investigações em Ensino de Ciências, v. 15, n. 3, p. 527-552, 2016.
VERONEZE, R. T. Agnes Heller: cotidiano e individualidade–uma experiência em sala de aula-Agnes Heller: daily life and individuality-an experience in the classroom.Textos & Contextos (Porto Alegre), v. 12, n. 1, p. 162-172, 2013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.