Maria José Dupré: publishing phenomenon in the history of children’s literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n2e26039

Keywords:

Maria José Dupré, history of children's literature, publishing career, bio-bibliography

Abstract

With the aim of understanding Maria José Dupré's place in the history of children's literature in Brazil, this text focuses on the literary career of this woman-teacher-writer, highlighting her consolidation as a publishing phenomenon, whose publications remain in circulation to this day. To this end, the theoretical-methodological contribution is based on the premises of Cultural History, from which some of the biobibliographical aspects of this writer are presented and problematized. Born in 1905 on a farm in the interior of Paraná, Dupré published 10 books for children during her career, as well as books, short stories and chronicles for adults. Despite the recognition she received from all her publications, it was in children's literature for circulation and school use that she found the “formula” for her success, leaving an indelible mark as a writer on countless generations of readers since the 1940s. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal de São Paulo

PhD in Education from Unesp-Marília. Post-doctorate in History of Education from Unesp-Araraquara. Professor in the Department of Education and the Graduate Program in Education at the Federal University of São Paulo. Coordinator of NIPELL - Interdisciplinary Research Center on Language and Literature Teaching (Unifesp).

Elizangela Maria Esteves de Barros, Universidade Federal de São Paulo

Master in Education from the Federal University of São Paulo.  Librarian at the Federal Institute of Education of São Paulo (IFSP), with experience in school and university libraries. She is a member of NIPELL - Interdisciplinary Research Center on Language and Literature Teaching (Unifesp) and GPECE - Research Group on Curriculum Studies and Teaching (IFSP - Suzano Campus).

References

ALMEIDA, J. S. Imagens de mulher: a imprensa educacional e feminina nas primeiras décadas do século. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 79, n. 191, 1998.

ARROYO, L. Literatura infantil brasileira: ensaio de preliminares para sua história e suas fontes. São Paulo: Melhoramentos, 1968.

BARROS, E. M. E. O projeto literário para crianças de Maria José Dupré (1905-1984). 236 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2024. Disponível em: https://hdl.handle.net/11600/72731. Acesso em: 18 fev. 2025.

BONIN, I. T.; KIRCHOF, E. R. Entre o bom selvagem e o canibal: representações de índio na literatura infantil brasileira em meados do século XX. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, n. 3, p. 221-238, dez. 2012. Suplemento especial. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/praxeduc/v07n03sespecial/v07n03sespeciala11.pdf. Acesso em: 9 nov. 2023.

CHARTIER, R. Do livro a leitura. In: CHARTIER, Roger (org.). Práticas da leitura. 5. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2011.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 1990.

COELHO, N. N. A literatura feminina no Brasil contemporâneo. São Paulo: Siciliano, 1993.

COELHO, N. N. A literatura infantil: história, teoria, análise: das origens orientais ao Brasil de hoje. São Paulo: Quíron, 1981.

DIAS, Clímaco. O cachorrinho Samba em Canudos: o estranhamento na literatura infanto juvenil. Revista Canudos, Salvador, v. 2, n. 2, p. 140-148, 1997. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/canudos/article/view/15191. Acesso em: 18 fev. 2025.

DUPRÉ, Senhora Leandro. Aventuras de Vera, Lúcia, Pingo e Pipoca. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1959.

DUPRÉ, Senhora Leandro. A ilha perdida. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 1959.

DUPRÉ, Senhora Leandro. A mina de ouro. [3. ed.]. São Paulo: Saraiva, 1961.

DUPRÉ, Senhora Leandro. A montanha encantada. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 1962.

DUPRÉ, Senhora Leandro. O cachorrinho Samba. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 1959.

DUPRÉ, Senhora Leandro. O cachorrinho Samba na Bahia. São Paulo: Saraiva, 1957.

DUPRÉ, Senhora Leandro. O cachorrinho Samba na floresta. 2. ed. São Paulo: Saraiva,1962.

DUPRÉ, Senhora Leandro. O cachorrinho Samba na Rússia. São Paulo: Saraiva, 1963.

DUPRÉ, Maria José. O cachorrinho Samba entre os índios. São Paulo: Saraiva, 1966.

DUPRÉ, Maria José. O cachorrinho Samba na Bahia. 2.ed. São Paulo: Saraiva, 1967.

DUPRÉ, Maria José. O cachorrinho Samba na fazenda Maristela. São Paulo: Saraiva, 1967.

DUPRÉ, M. J. Os caminhos. 2. ed. São Paulo: Ática, 1978.

HALLEWELL, L. O livro no Brasil: sua história. 3. ed. São Paulo: Edusp, 2017.

JINZENJI, M. Y. Leitura e escrita femininas no século XIX. Cadernos Pagu, Campinas, v. 38, p. 367-394, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/CNLc3BVqWtXcYNdfQnwVdpx/. Acesso em: 18 fev. 2025

JOSEPH, Mary. As meninas tristes. O Estado de São Paulo: supplemento em rotogravura, São Paulo, ano 8, n. 121, jun. 1938.

LACERDA, L. Álbum de leitura: memórias de vida, histórias de leitores. São Paulo: Unesp, 2003.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. Literatura infantil brasileira: histórias e histórias. São Paulo: Ática, 1984.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. Literatura infantil brasileira: histórias e histórias. ed. rev. e aum. São Paulo: Unesp, 2022.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas, SP: UNICAMP, 1990.

MELLO, L. C. Dicionário de autores paulistas. São Paulo: Comissão do IV centenário, 1954.

MIRANDA, T. Maria José Dupré. Folha de S. Paulo, São Paulo, ano 55, n. 55.28, 27 jun. 1975. Disponível em: https://acervo.folha.uol.com.br/digital/compartilhar.do?numero=5528&anchor=4403932&pd=9d7476763d8241591ec7d898bd12d0d1. Acesso em: 15 jan. 2025.

OLIVEIRA, F. R. História do ensino da literatura infantil na formação de professores no estado de São Paulo (1947-2003). São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015. Disponível em: https://books.scielo.org/id/8q7yj. Acesso em: 15 jan. 2025.

OLIVEIRA, F. R. Sobre a formação da literatura juvenil brasileria: as edições de A ilha perdida, de Maria José Dupré. In: GRAZIOLI, F. T.; COENGA, R. E. Literatura de recepção infantil e juvenil: modos de emancipar. Erechim, RS: Habilis Press, 2018.

OLIVEIRA, F. R. Um Robinson à brasileira: A ilha perdida (1944) – Maria José Dupré. In: CECCANTINI, J. L. C. T.; VALENTE, T. Narrativas juvenis: literatura sem fronteiras. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.

RAZZINI, M. G. P. São Paulo: cidade dos livros escolares. In: BRAGANÇA, A.; ABRE, M. Impresso no Brasil: dois séculos de livros brasileiros. São Paulo: Ed. Unesp, 2010.

SILVA, H. R. A democracia impressa: transição do campo jornalístico e do político e a cassação do PCB nas páginas da grande imprensa, 1945-1948. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

SIRINELLI, J. Os intelectuais. In: RÉMOND, R. Por uma história política. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2003.

SOARES, L; GALVÃO, A. M. O. Uma história da alfabetização de adultos no Brasil. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C (org.). Histórias e memórias da educação no Brasil. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005. v. 3.

SOUZA, R. F. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX: ensino primário e secundário no Brasil. São Paulo: Cortez, 2008.

VEYNE, P. Como se escreve a história. 4. ed. Brasília: UnB, 1998.

ZOLIN, L. O. Literatura de autoria feminina. In: BONNICI, T.; ZOLIN, L. O. (org.). Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed. rev. e aum. Maringá: EDUEM, 2009.

WHITE, H. Meta-história: a imaginação histórica do século XIX. São Paulo: Edusp, 2008.

Published

2025-06-26

How to Cite

OLIVEIRA, Fernando Rodrigues de; BARROS, Elizangela Maria Esteves de.
Maria José Dupré: publishing phenomenon in the history of children’s literature
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 2, p. 1–26, 26 Jun. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/26039. Acesso em: 12 oct. 2025.

Issue

Section

Dossiê 1: Biografias de mulheres na história da educação brasileira