CONTINUING FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS:
reflections about the problem solving
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n2.2023.26Keywords:
Continuing Formation, Teacher, Mathematics, Problem solvingAbstract
The article discusses the continuing formation of Mathematics teachers in Basic Education, focusing on the problem solving strategy. It aims to bring reflections on problem solving in the continuing education of 24 mathematics teachers in service. It is a quantitative and qualitative research, with approximations of an action research. The formation was developed through two free extension courses, both with 40 hours, in the first semester of 2019. The formation consisted of studying the problem-solving strategy and developing teaching activities, articulating theory and practice in the solving mathematical problems, focusing on mathematical
knowledge from the final years of elementary school, in one course, and mathematical knowledge from high school, in the other. Continuing formation made it possible to re-signify mathematical knowledge and the strategy for elaborating and solving problems in the pedagogical practice of public school teachers. By encouraging teachers to use this strategy in mathematics classes, it is possible for them to develop the competencies and skills related to the elaboration and problem solving in Basic Education students.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, PR, v. 32, n.1, p. 25-40, jan./jun. 2011.
BRASIL. Lei 11.892/2008. Cria os Institutos Federais. Brasília, 2008a.
BRASIL. Ministério da Educação. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: Saeb: Ensino Médio: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC, SEB; Inep, 2008b.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 2/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 jul. 2015. Seção 1, p. 8-12.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. A formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti (Orgs.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 1996. p. 139-152.
DAL-FARRA, Rossano André Paulo; LOPES, Tadeu Campos. Métodos Mistos de Pesquisa em Educação: pressupostos teóricos. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 24, n. 3, p. 67-80, set./dez. 2013. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2698. Acesso em: 5 out. 2019.
DANTE, Luiz Roberto. Didática da resolução de problemas de matemática. 12. ed. São Paulo: Ática, 2000.
FALSARELLA, Ana Maria. Formação continuada e prática de sala de aula: os efeitos da formação continuada na atuação do professor. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
GATTI, Bernardete A. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas políticas educacionais. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, SP, v. 25, n. 57, p. 24-54, jan./abr. 2014.
GHEDIN, Evandro. Tendências e dimensões da formação na contemporaneidade. In: 4º CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR (4º CONPEF). 2009. Londrina. Anais... Londrina, UEL, 07-10 de jul. 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
HUETE, Juan Carlos Sánchez; BRAVO, José A. Fernández. O Ensino da Matemática: fundamentos teóricos e bases psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 2006.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
KUHN, Malcus Cassiano; BAYER, Arno. A formação de professores em tempos de incertezas. ACTA SCIENTIAE – Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Canoas, RS, v. 15, n. 1, p. 226-236, jan./abr. 2013.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001.
MACEDO, Lino de. Ensaios pedagógicos: Como construir uma escola para todos?. Porto Alegre: Artmed, 2005.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 1-25.
NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación, Madrid, ES, n. 350, p. 203-218, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf Acesso em: 17 set. 2019.
NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa/Portugual: Educa, 2002.
POLYA, Georg. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1978.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.