POLICIES FOR PROFESSIONALIZATION OF TEACHERS IN THE GOVERNMENT TEMER (2016-2018):

LIGNMENT WITH THE WORLD BANK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.73

Keywords:

educational policies, teacher professionalization, World Bank, Michel Temer’s government

Abstract

The article aimed to analyze the interference of the World Bank (WB) in policies related to teacher
professionalization and educational reforms during Michel Miguel Elias Temer Lulia’s (Temer) government. The time frame covers the years from 2016 to 2018, and the theoretical framework is grounded in a critical and historical contextualization of the investigated issue, based on bibliographic and documentary analysis. The goal is to elucidate the BM’s recommendations regarding teacher professionalization policies and educational reforms under the Temer administration. The results indicate that the BM’s recommendations leaned toward implementing education policies influenced by market managerialism, intensified by neoliberal structural adjustments. 

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Author Biographies

Erika Ramos Januario, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá. Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Doutoranda pela Universidade Estadual de Maringá.

Jani Alves da Silva Moreira, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) e do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP), na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de estudos e pesquisas em políticas educacionais, gestão e financiamento da educação (GEPEFI/CNPq).

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Published

2024-05-26

How to Cite

JANUARIO, Erika Ramos; MOREIRA, Jani Alves da Silva.
POLICIES FOR PROFESSIONALIZATION OF TEACHERS IN THE GOVERNMENT TEMER (2016-2018):: LIGNMENT WITH THE WORLD BANK
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 4, p. 401–426, 26 May 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13812. Acesso em: 23 nov. 2024.