SCHOOL DROPOUT IN ELEMENTARY SCHOOL
perceptions from school managers
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n1.2023.1Keywords:
School, School dropout, DropoutAbstract
In Brazil, school evasion and dropout are a concern, especially in public schools. It is a challenge not only for the national government but also for state and municipal governments. Therefore, this study aimed to analyse the perceptions of managers who work in elementary education in municipal schools of Basic Education of Brusque (SC), located in the Itajaí Valley, about the problems of dropout and abandonment. To this end, qualitative field research was carried out. Seventeen managers from the Brusque Municipal Teaching Network, from the 17 schools that offer elementary school education, participated. The data sources were semi-structured interviews using a tape recorder and the School Dropout Combat Program (APOIA) system. The analysis and interpretation of the data were based on content analysis. The results showed that among the main factors contributing to school evasion or dropout are the lack of family commitment; discouragement and disinterest of students in activities; and the discrepancy between age/grade caused by school retention.
Downloads
References
ALVES, Gloria da Assunção. A produção do espaço a partir da tríade lefebvriana concebido/percebido/vivido. Geousp – Espaço e tempo (Online), v 23, n. 3, p. 551-563, dez. 2019. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/geousp/issue/view/11278. Acesso em: 27/10/2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 1996.
CANÁRIO, Ruí. O que é a escola? Um “olhar” sociológico. Porto: Porto Editora, 2005.
_____________. A escola tem futuro? Das promessas às incertezas. Porto Alegre: Artmed. 2006.
CALLAI, Helena Copetti. Escola, cotidiano e lugar. In: MARGARIDA, Marísia; BUITONI, Santiago. Geografia: ensino fundamental. Coleção Explorando o Ensino v. 22. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7838-2011-geografia-capa-pdf&category_slug=abril-2011-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10/08/2020.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/do mundo. São Paulo: Hucitec, 1996.
________. Espaço-Tempo da vida cotidiana na metrópole. 2 ed. São Paulo: Labur Edições, 2017.
CARPINTEIRO, Antônio Carlos; ALMEIDA, Jaime Gonçalves. Teorias do espaço educativo. Brasília: Universidade de Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/profunc/10_espaco.pdf. Acesso em: 15/07/2020.
DUARTE, Maria Beatriz Balena. A escola como organização. Revista de ciências sociais. Fortaleza, 2002. Disponível em: file:///C:/Users/laris/Downloads/33953-Texto%20do%20artigo-101551-1-10-20181017.pdf. Acesoo em: 20/07/2020.
FREITAS, Ana Lúcia Souza de. Projeto constituinte escolar: a vivência da “reinvenção escolar” na rede municipal de Porto Alegre. In: SILVA, Luiz Heron da. Escola Cidadã: teoria e prática. Petropolis: Vozes, 1999.
FRÉMONT, Armand. A região, espaço vivido. Coimbra/Portugal: Livraria Almedina, 1980.
GATTI, Bernardete A. Enfrentando o desafio da escola: princípios e diretrizes para a ação. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 1993. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/946/950. Acesso em: 27/11/2020.
________. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista. Curitiba, n. 50, 2013.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, Paulo Cesar da Costa. Geografia e modernidade. 4 ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2003.
KRAWCZYK, Nora. O ensino médio no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2009.
LEFEBVRE, Henri. La produccion del espacio. Madrid/ES: Capitán Swing, 2013.
LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2011.
RIBEIRO, Solange Lucas. Espaço escolar: um elemento (in)visível no currículo. Sitientibus. Feira de Santana, n. 31, p. 103-118, jul./dez. 2004. Disponível em: http://www2.uefs.br/sitientibus/pdf/31/espaco_escolar.pdf?origin=publication_detail. Acesso em: 24/09/2020.
SERPA, Angelo. Por uma geografia dos espaços vividos: geografia e fenomenologia. São Paulo: Contexto, 2019.
SOUZA, Marcelo Lopes de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
OLIVEIRA, Lívia de. O sentido de lugar. In: MARALONA, Eduardo Júnior; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenológica. São Paulo: Perspectiva, 2014.
PARO, Vitor Henrique. Políticas educacionais: considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade. In: DOURADO, Luiz Fernandes; PARO, Vitor Henrique. Políticas públicas e educação básica. São Paulo: Xamã, 2001.
VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard, THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, nº 33, jun/2011, p. 7-47.
VIÑAO FRAGO, Antonio. Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Austín. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. 2 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.