TEACHING AND LEARNING BODY CULTURE:

contributions from Vygotsky’s school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n1.2023.6

Keywords:

Cultura Corporal, Educação Física Escolar, Educação Básica, Ensinar e Aprender, Teoria Histórico-Cultural.

Abstract

This article reviewed the teaching activity and the learning process in the Cultural-Historical Theory within the field of Physical Education, while drawing on the studies conducted by the Research Group on
Physical Education, Art and Culture (GEFAC) and by the Study and Research Group on Education, Politics
and Pedagogical Practice of Body Culture (GEPPECC). In order to do so, the research was divided into two
stages: 1) study of the concept of social being and education as a prerequisite for human development, based on Vygotsky’s and collaborators’ Cultural-Historical Theory; 2) presentation and analysis of the studies developed and shared in the scientific community by the GEFAC/GEPPECC Groups about teaching and learning body culture in Primary Education PE, based on the data from registration platforms and directories and their impacts. Historical and critical analysis (NETTO, 2011) were then carried out, while guided by analysis and
study categories: conception of the formation of man, education and culture; conception of teaching, learning and human development; scientific and experimental production and their repercussions. We take into account that the Cultural-Historical Theory moves forward in the understanding and proposition of teaching and learning, and it is an important contribution to the pedagogical process of Physical Education within Primary Education. The GEFAC/GEPPECC Groups, while drawing on this theory for their research and interventions,
have confirmed their importance in the process of learning and development of higher psychological functions, as well as in body culture appropriation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Nicolau Cerine da Cruz, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) na Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual de MAringá

Bolsista CAPES/CNPQ

Telma Adriana Pacifico Martineli, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Professora Doutora no Departamento de Educação Física (DEF) e no Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) na Universidade Estadual de Maringá.

Gabriel Ferezin Camargo, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) na Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual de MAringá

References

ALMEIDA, E. M. de; MARTINELI, T. A. P. Apropriações da teoria histórico-cultural na educação física. Pró-posições (Unicamp. Online), v. 29, p. 383-400, 2018.

ALMEIDA, E. M. de. MARTINELI, T. A. P. Contribuições do slackline para o desenvolvimento humano. Revista Digital EFDeportes, Buenos Aires, Ano 20, Nº 207, 2015.

AZEVEDO, F. Da Educação Física, o que ela é, o que tem sido e o que deveria ser. São Paulo: Editora Melhoramentos, 1928.

CRUZ, B. N. C; MARTINELI, T. A. P; MAGALHÃES, C. H. F. O Futsal na perspectiva Histórico-Cultural: possibilidades pedagógicas e político-educativas. In: 28º Encontro anual de Iniciação Científica e 8º Encontro de Iniciação Científica Junior, 2019, Maringá. Anais [...]. Paraná: Universidade Estadual de Maringá, 2019.

DAVÍDOV, V.; MÁRKOVA, A. A concepção de atividade de estudo. In.: PUENTES, R.V.; MELLO, S. A. (orgs.) Teoria da Atividade de Estudo. Livro II: Contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia: EDUFU. 349 p.: II (Biblioteca Psicopedagógica e Didática. Série Ensino Desenvolvimental; v. 8), p. 191-212, 2019.

DUARTE, N. A Individualidade Para-Si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. 2. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

ELKONIN, D. Psicologia do jogo. Tradução Venancio Uribes. Madrid: Valencia, 1998.

FAXINA, G. L. S; MARTINELI, T. A. P. Técnica e Cultura Corporal: a especificidade da ginástica. In: 25º Encontro anual de Iniciação Científica e 5º Encontro de Iniciação Científica Junior, 2016, Maringá. Anais [...]. Paraná: Universidade Estadual de Maringá, 2016.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1989.

GÓES, G. F; MARTINELI, T. A. P; ALMEIDA, E. M de. Cultura Corporal na Infância: por que brincar na Educação Infantil?. Humanidades & Inovação, v. 5, p. 303-314-314, 2019.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Editora Unijuí, 1994.

LEONTIEV, A. O Desenvolvimento do Psiquismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2. Ed. São Paulo: Centauro, 2004. 353 p.

MARTINELI, T. A. P. M. A educação física e a cultura no contexto da crise estrutural do capital: divergências teóricas e suas raízes filosóficas. 413 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Orientador: Mário Luiz Neves de Azevedo. Maringá, 2013.

MARTINELI, T. A. P.; ALMEIDA, E. M. de. Contribuições da concepção vigotskiana de arte para o ensino da cultura corporal. Revista Psicologia Escolar Educacional, v. 21, p. 523-531, 2017.

MARTINS, L. M. O Desenvolvimento do Psiquismo e a Educação Escolar: contribuições à luz da psicologia histórico cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 248 p. (Tese Livre-Docente) - Departamento de Psicologia, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP, 2011.

MARX, K. Contribuições à crítica da economia política. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

MARX, K.; ENGELS. F. A Ideologia Alemã. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

MELLO, R. A. A necessidade histórica da Educação Física na escola: os impasses atuais. São Paulo: instituto Lukács, 2014. 204 p.

MILESKI, K. G; MARTINELI, T. A. Concepções pedagógicas de Educação Física: os conceitos de diferença e inclusão. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n.2, p. 1-19, maio/ago 2017, ISSN 1809-4309.

NETTO, J. P. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

NEVES, L. M. W. (Org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.

RELATÓRIO 1. Cultura Corporal: a especificidade da Ginástica e sua relação com a Arte, a Cultura e a Educação Física. 2018. 35 p.

RELATÓRIO 2. Concepções Pedagógicas e Educação: História, Política e Cultura Corporal. 2017. 16 p.

SADER, E. Prefácio. In: MESZÁROS, I. Educação para além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2008, p. 15-18.

SANCHIS, I. P; MAHFOUND, M. Construtivismo: desdobramentos teóricos e no campo da educação. Revista Eletrônica de Educação, v. 4, n. 1, mai. p. 18- 33, 2010.

SAVIANI, D. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007. 473p.

SOARES, C. L. et al. Metodologia de ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOARES, C. L. Educação Física: raízes europeias e Brasil. Campinas: Autores Associados,1994.

SOARES, C. L. Imagem da educação no corpo: estudo a partir da ginástica francesa no século XIX. 3. ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.

TANI, G. et al. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EDUSP, 1988.

VASCONCELOS, C. M; MARTINELI, T. A. P; ALMEIDA, E. M de. A formação do conceito na teoria de Vigotski: Contribuições para o ensino da ginástica na Educação Física. Pensar a Prática (Online), v. 22, p. 1-12, 2019.

VASCONCELOS, C. V; MARTINELI, T. A. P. A formação do conceito na Teoria de Vigotski: Contribuições para o ensino da Ginástica na Educação Física escolar. In: 25º Encontro anual de Iniciação Científica e 5º Encontro de Iniciação Científica Junior, 2016, Maringá. Anais [...]. Paraná: Universidade Estadual de Maringá, 2016.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2009 (Textos de psicologia).

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores/ Tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. ed. - São Paulo: Martins fontes, 2007.

VIGOTSKI, L. S; LURIA, A. R; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de: Maria da Pena Villalobos. – 11. ed. – São Paulo: ícone, 2010. (coleção Educação Crítica).

VIGOTSKI, L.S. A psicologia da arte. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1999.

VIGOTSKI. L.S., LURIA. A.R. Estudos sobre a História do Comportamento: O Macaco, O Primitivo e a Criança. Tradução Lólio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996

Published

2023-11-15

How to Cite

CERINE DA CRUZ, Bruno Nicolau; PACIFICO MARTINELI, Telma Adriana; FEREZIN CAMARGO, Gabriel.
TEACHING AND LEARNING BODY CULTURE:: contributions from Vygotsky’s school
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 1, p. 141–162, 15 Nov. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/15609. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos