“FathersTech” from the social media Instagram: feminism, male policy and parents representation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.5

Keywords:

social representation of fatherhood, vuild of fatherhood, feminism, malehood policy, genre studies

Abstract

The article analyzes criticaly the male fatherhood representation in men parents profiles at the vitural social media Instagram that in certain way are being legalized by a large number of people that follow
their content production. Based on sociological analysis, the text has as theorical reference the contribution of critical theories, hilighting the productions about materialism proposed by feminist movements and malehood policy. As a main argument, the serch shows the necessity of comprehension of the “technological parents”
profile from social media or the “FathersTech” as part of speeches built in the botton of more complex social structures. As the main contribution, the article defends the comprehension that even though with clear “positive” comunicative porpose, the “FathersTech” end up reinforcing the difference and the inequality that exist in the parents relations of care with the offspring, performed by men and women in their children education, contributing this way to the support of social genre stereotypes. 

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Author Biographies

Juliana Albuquerque Sulz, Universidade Federal de Minas Gerais

Pedagoga pela Universidade Federal de Viçosa (UFV-MG).  Mestra em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG). Área: Estudos de gênero, corpo e sexualidade com recorte em masculinindades, Sociologia da Educação: trajetórias escolares, dinâmicas familiares, escolha do estabelecimento de ensino, parentalidade, relações família-escola

Frederico Assis Cardoso, Universidade Federal de Minas Gerais

Formação inicial em História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas, 2000, Bacharel licenciado) e em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG, 2001. Licenciado). Mestre e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da FaE/UFMG (2004; 2013, respectivamente)Atualmente é professor adjunto na FaE/UFMG e ex-coordenador do Setor de Sociologia da Educação (entre março/2018 e julho/2019), membro do Observatório Sociológico Família-Escola (OSFE/FaE/UFMG), professor efetivo do Mestrado Profissional em Educação e Docência (PROMESTRE/FaE/UFMG) e membro do Instituto de Pesquisas e Estudos Feministas (IREF - Institut de Recherches et dÉtudes Féministes) da Universidade do Québec em Montréal (UQÀM - Université du Québec à Montréal). INTERESSES PROFISSIONAIS no Campo da Educação: Formação de Professores/as (Sociologia da Formação e da Profissão Docente), Sociologia da Educação (Trajetórias Escolares) e Estudos de Gênero, Corpo e Sexualidade (Políticas de Masculinidades; Professores Homens; Homens e Educação).

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Published

2024-06-28

How to Cite

SULZ, Juliana Albuquerque; CARDOSO, Frederico Assis.
“FathersTech” from the social media Instagram: feminism, male policy and parents representation
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–31, 28 Jun. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/16966. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

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Artigos