EVALUATION OF HIGHER EDUCATION IN COMPARATIVE PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.33

Keywords:

Higher Education, Higher Education reform, evaluation

Abstract

In order to contribute to the debate on the forms of regulation and control of education, forged in the acute phase of neoliberal reforms in Latin America, the present text aims to describe and analyze experiences of evaluation of higher education in Colombia and Brazil. The methodological aspects are governed by an analytical-descriptive and problematizing approach to educational evaluation policies, materializing in the identification of similarities, differences, approximations and convergences between the Colombian and Brazilian educational reality. It addresses the political-economic context of higher education reform in Latin America, briefly portraying policies and practices of evaluation and accreditation in a sample form.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

ARAGÃO, J. E. de O. S.; ERTAGNA, R. H. Políticas Públicas de Avaliação do Ensino Superior: tateando um conceito de qualidade da educação. Revista Nupem, Campo Mourão, v. 4, n. 7, p. 237-248, 2012.

BERNHEIM, C, T.; CHAUI, M. de S. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento: Cinco anos depois da conferência mundial sobre educação superior. Brasília: Unesco, 2008.

BEREDAY, G. Z. F. Método comparado em Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1972.

BIANCHETTI, L.; SGUISSARDI, V. Da Universidade à Commoditycidade. Ou de como e Quando, se a Educação/Formação é Sacrificada no Altar do Mercado. O Futuro da Universidade se Situaria em Algum Lugar do Passado. Campinas: Mercado de Letras, 2017.

BONITATIBUS, S. G. Educação comparada. Conceito, evolução, métodos. São Paulo: EPU, 1989.

BRASIL. Sinaes. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 5.ed. ampliada. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2009.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 14.ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2017.

CANAN, S. R.; Eloy, V. T. Políticas de avaliação em larga escala: o ENADE interfere na gestão dos cursos? Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 11, n. 3, p. 621-640, 2016.

CARNOY, M. A educação na América Latina está preparando sua força de trabalho para as economias do século XXI? Trad. S. Bath. Brasília: UNESCO Brasil, 2004.

CASSASSUS, J. A reforma educacional na América Latina no contexto de globalização. Trad. L. Pontual. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 7-28, nov. 2001.

CESU. La evaluación por resultados de aprendizaje y la Resolución 021795 del MEN de 2020. 2022.

CHAUI, M. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, v. 24, p. 5-15, 2003.

COWEN, R.; KAZAMIAS, A. Educação comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília, DF: Unesco: Capes, 2012.

CUNHA, M. I. As políticas públicas de avaliação e docência: impactos e repercussões. In: CUNHA, M. I. (Org.). Formatos avaliativos e concepção de docência. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 5-48.

CZERNISZ, E. C. S; FREIBERGER, L. D. L. Alterações recentes da educação superior: limites e perspectivas para a universidade pública. Roteiro, v. 43, n. 1, p. 277-296, 2018.

DALA CORTE, M. G.; SARTURI, R. C.; MOROSINI, M. C. Apresentação Dossiê Organismos multilaterais e políticas públicas no cenário da educação básica e superior: diretrizes, desafios e práticas. Roteiro, v. 43, n. 1, p. 15-20, 2018.

DIAS SOBRINHO, J. Acreditación de la educación superior en América Latina y el Caribe. In: Global University for Innovation. La Educación Superior en el Mundo

Acreditación para la garantía de la calidad ¿qué está en juego? Madrid: Ediciones Mundi-Prensa, 2006. p, 282-295.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da educação superior, riscos e avanços. EccosS – Revista Cientifica, São Paulo, v. 10, n. Especial, p. 67-93, 2008.

ERICHSEN, H. Tendências europeias na graduação e na garantia da qualidade. Sociologias, Porto Alegre, RS, v. 9, n. 17, p. 22-49, jan./jun, 2007.

FORERO, D.; SAAVEDRA, C. Los 10 pasos para hacer de Colombia la Mejor Educada de América Latina. Fedesarrollo, Bogotá, D.C, 2019.

FRIGOTTO, G. Educação e a crise do capitalismo real. 5.ed., São Paulo: Cortez, 2003.

GARRIDO, J. L. G. Fundamentos de Educação comparada. 2. ed. Madrid: Editorial Dykinson, 1986.

GOERGEN, P. L. Educação comparada: uma disciplina atual ou obsoleta? Pro-Posições, v. 2, n. 3, p. 5-16, 1991.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Nota Técnica nº 20/2019/CGCQES/DAES. Dispõe sobre o cálculo da nota final do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade). Brasília: MEC, 2019.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Exame Nacional do Ensino Médio (Enade). Brasília: MEC, 2022. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enade>. Acesso em: 18 mai. 2022.

KANDEL, I. L. Comparative Education. Boston: Houghton Mifflin, 1933.

KANDEL, I. L. Educação comparada. São Paulo: Editora Nacional. 1960.

KANDEL, I. Uma nova era em educação: estudo comparativo. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1961.

LAMARRA, N. F. Universidad y calidad en América Latina en perspectiva comparada. Interrogantes y desafios. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 17, n. 3, p. 661-688, 2012.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Decreto 1330 de 2019. Colombia: MEN, 2020.

MURILLO, J.; HIDALGO, N. Enfoques Fundantes de la Evaluación de Estudiantes para la Justicia Social. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, v. 8, n.1, p. 43-61, 2015.

NEAVE, G. Reconsideración del estado avaliador. In: NEAVE, G. (org.). Educación superior: histórica e política. Barcelona: Gedisa, 2001. p. 211-240.

NIÑO, L. S. El sujeto en la evaluación educativa. Revista Opciones Pedagógicas, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, n. 32-33, 2006.

NIÑO, L. S.; TAMAYO, L. A.; DÍAZ, J. E.; GAMA, A. Estándares y Evaluación: ¿medición o formación? Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, 2014.

NIÑO, L. S.; TAMAYO, L. A.; DÍAZ, J. E.; GAMA, A. Competencias y currículo: problemáticas y tensiones en la escuela. Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, 2017.

OCDE. Revisión de políticas nacionales de educación. La Educación en Colombia, 2016.

OLIVEIRA, D. A. Regulação das políticas educacionais na América Latina e suas consequências para os trabalhadores docentes. Educação & Sociedade. Campinas, v. 26, n. 92, p. 753-775, 2005.

OLIVEIRA, D. A; DUARTE, A. W. B.; CLEMENTINO, A. M. A. Nova Gestão Pública no contexto escolar e os dilemas dos(as) diretores(as). RBPAE, v. 33, n. 3, p. 707-726, set./dez, 2017.

OLIVEIRA, T. R. Diferenças e convergências dos processos de avaliação da educação superior na Argentina, Brasil e Uruguai: uma perspectiva comparada. In: Colóquio Internacional sobre gestão universitária na América do Sul, 9, 2009, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2009.

PARCERISA, L. Título do artigo. Revista Educación, Política y Sociedad, v. 1, n. 2, p. 11-42, 2016.

PEÑA, A. O ICFES. Rumo a um sistema integrado para avaliação dos resultados da aprendizagem: Alinhamento do Conhecimento 11º Bogotá, 10 de outubro, 2013.

POLIDORI, M. M.; CARVALHO, N. O. Acreditação de instituições de educação superior: uma necessidade ou uma normatização. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 3, p. 821-836, nov., 2016.

RIQUELME, G. M.; LÓPEZ, M. A.; BASTÍAS, L. S. Responsabilidade Educacional: uma discussão teórica. Revista de Estudos e Experiências em Educação, v.1, n.35, p. 119-131, 2018.

RISTOFF, D.; LIMANA, A. O Enade como parte da avaliação da Educação Superior. 2022. Disponível em: <http://3em.ubi.pt/o_enade.pdf>. Acesso em: 04 jun. 2022.

SANDER, B. Educação na América Latina: Identidade e globalização. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 2, p. 157-165, 2008.

SANTOS, A.V.; GUIMARÃES-IOSIF, R.; CHAVES, V. L. J. Corporações privadas na educação superior brasileira: Implicações das novas práticas organizacionais. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 136, p. 2-21, 2018.

SCHNEIDER, M. P.; ROSTIROLA, C. R. Estado-Avaliador: reflexões sobre sua evolução no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S l.], v. 31, n. 3, p. 493-510, jun, 2016.

SILVEIRA, Z. S.; BIANCHETTI, L. Universidade moderna: dos interesses do Estado-nação às conveniências do mercado. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 64, p. 79-99, 2016.

SISTEMA UNIVERSITÁRIO ESTADUAL (SUE). A avaliação por Resultados de Aprendizagem e a Resolução 021795 dos Homens de 2020. Documento da Comissão de Vice-Reitores e Reitores do Sistema Universitário Estadual da Colômbia, 2021.

SOUZA, D. B.; MARTINEZ, S. A. Educação comparada: rotas de além-mar. São Paulo: Xamã, 2009.

STOBART, G. Tempos de teste: os usos e abusos da avaliação. Madrid: Morata, 2010.

TEODORO, A. A Educação Superior na Europa e América Latina. Propostas para uma Universidade cidadã no século XXI, RAES AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

ARAGÃO, J. E. de O. S.; ERTAGNA, R. H. Políticas Públicas de Avaliação do Ensino Superior: tateando um conceito de qualidade da educação. Revista Nupem, Campo Mourão, v. 4, n. 7, p. 237-248, 2012.

BERNHEIM, C, T.; CHAUI, M. de S. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento: Cinco anos depois da conferência mundial sobre educação superior. Brasília: Unesco, 2008.

BEREDAY, G. Z. F. Método comparado em Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1972.

BIANCHETTI, L.; SGUISSARDI, V. Da Universidade à Commoditycidade. Ou de como e Quando, se a Educação/Formação é Sacrificada no Altar do Mercado. O Futuro da Universidade se Situaria em Algum Lugar do Passado. Campinas: Mercado de Letras, 2017.

BONITATIBUS, S. G. Educação comparada. Conceito, evolução, métodos. São Paulo: EPU, 1989.

BRASIL. Sinaes. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 5.ed. ampliada. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2009.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 14.ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2017.

CANAN, S. R.; Eloy, V. T. Políticas de avaliação em larga escala: o ENADE interfere na gestão dos cursos? Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 11, n. 3, p. 621-640, 2016.

CARNOY, M. A educação na América Latina está preparando sua força de trabalho para as economias do século XXI? Trad. S. Bath. Brasília: UNESCO Brasil, 2004.

CASSASSUS, J. A reforma educacional na América Latina no contexto de globalização. Trad. L. Pontual. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 7-28, nov. 2001.

CESU. La evaluación por resultados de aprendizaje y la Resolución 021795 del MEN de 2020. 2022.

CHAUI, M. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, v. 24, p. 5-15, 2003.

COWEN, R.; KAZAMIAS, A. Educação comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília, DF: Unesco: Capes, 2012.

CUNHA, M. I. As políticas públicas de avaliação e docência: impactos e repercussões. In: CUNHA, M. I. (Org.). Formatos avaliativos e concepção de docência. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 5-48.

CZERNISZ, E. C. S; FREIBERGER, L. D. L. Alterações recentes da educação superior: limites e perspectivas para a universidade pública. Roteiro, v. 43, n. 1, p. 277-296, 2018.

DALA CORTE, M. G.; SARTURI, R. C.; MOROSINI, M. C. Apresentação Dossiê Organismos multilaterais e políticas públicas no cenário da educação básica e superior: diretrizes, desafios e práticas. Roteiro, v. 43, n. 1, p. 15-20, 2018.

DIAS SOBRINHO, J. Acreditación de la educación superior en América Latina y el Caribe. In: Global University for Innovation. La Educación Superior en el Mundo

Acreditación para la garantía de la calidad ¿qué está en juego? Madrid: Ediciones Mundi-Prensa, 2006. p, 282-295.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da educação superior, riscos e avanços. EccosS – Revista Cientifica, São Paulo, v. 10, n. Especial, p. 67-93, 2008.

ERICHSEN, H. Tendências europeias na graduação e na garantia da qualidade. Sociologias, Porto Alegre, RS, v. 9, n. 17, p. 22-49, jan./jun, 2007.

FORERO, D.; SAAVEDRA, C. Los 10 pasos para hacer de Colombia la Mejor Educada de América Latina. Fedesarrollo, Bogotá, D.C, 2019.

FRIGOTTO, G. Educação e a crise do capitalismo real. 5.ed., São Paulo: Cortez, 2003.

GARRIDO, J. L. G. Fundamentos de Educação comparada. 2. ed. Madrid: Editorial Dykinson, 1986.

GOERGEN, P. L. Educação comparada: uma disciplina atual ou obsoleta? Pro-Posições, v. 2, n. 3, p. 5-16, 1991.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Nota Técnica nº 20/2019/CGCQES/DAES. Dispõe sobre o cálculo da nota final do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade). Brasília: MEC, 2019.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Exame Nacional do Ensino Médio (Enade). Brasília: MEC, 2022. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enade>. Acesso em: 18 mai. 2022.

KANDEL, I. L. Comparative Education. Boston: Houghton Mifflin, 1933.

KANDEL, I. L. Educação comparada. São Paulo: Editora Nacional. 1960.

KANDEL, I. Uma nova era em educação: estudo comparativo. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1961.

LAMARRA, N. F. Universidad y calidad en América Latina en perspectiva comparada. Interrogantes y desafios. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 17, n. 3, p. 661-688, 2012.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Decreto 1330 de 2019. Colombia: MEN, 2020.

MURILLO, J.; HIDALGO, N. Enfoques Fundantes de la Evaluación de Estudiantes para la Justicia Social. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, v. 8, n.1, p. 43-61, 2015.

NEAVE, G. Reconsideración del estado avaliador. In: NEAVE, G. (org.). Educación superior: histórica e política. Barcelona: Gedisa, 2001. p. 211-240.

NIÑO, L. S. El sujeto en la evaluación educativa. Revista Opciones Pedagógicas, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, n. 32-33, 2006.

NIÑO, L. S.; TAMAYO, L. A.; DÍAZ, J. E.; GAMA, A. Estándares y Evaluación: ¿medición o formación? Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, 2014.

NIÑO, L. S.; TAMAYO, L. A.; DÍAZ, J. E.; GAMA, A. Competencias y currículo: problemáticas y tensiones en la escuela. Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, 2017.

OCDE. Revisión de políticas nacionales de educación. La Educación en Colombia, 2016.

OLIVEIRA, D. A. Regulação das políticas educacionais na América Latina e suas consequências para os trabalhadores docentes. Educação & Sociedade. Campinas, v. 26, n. 92, p. 753-775, 2005.

OLIVEIRA, D. A; DUARTE, A. W. B.; CLEMENTINO, A. M. A. Nova Gestão Pública no contexto escolar e os dilemas dos(as) diretores(as). RBPAE, v. 33, n. 3, p. 707-726, set./dez, 2017.

OLIVEIRA, T. R. Diferenças e convergências dos processos de avaliação da educação superior na Argentina, Brasil e Uruguai: uma perspectiva comparada. In: Colóquio Internacional sobre gestão universitária na América do Sul, 9, 2009, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2009.

PARCERISA, L. Título do artigo. Revista Educación, Política y Sociedad, v. 1, n. 2, p. 11-42, 2016.

PEÑA, A. O ICFES. Rumo a um sistema integrado para avaliação dos resultados da aprendizagem: Alinhamento do Conhecimento 11º Bogotá, 10 de outubro, 2013.

POLIDORI, M. M.; CARVALHO, N. O. Acreditação de instituições de educação superior: uma necessidade ou uma normatização. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 3, p. 821-836, nov., 2016.

RIQUELME, G. M.; LÓPEZ, M. A.; BASTÍAS, L. S. Responsabilidade Educacional: uma discussão teórica. Revista de Estudos e Experiências em Educação, v.1, n.35, p. 119-131, 2018.

RISTOFF, D.; LIMANA, A. O Enade como parte da avaliação da Educação Superior. 2022. Disponível em: <http://3em.ubi.pt/o_enade.pdf>. Acesso em: 04 jun. 2022.

SANDER, B. Educação na América Latina: Identidade e globalização. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 2, p. 157-165, 2008.

SANTOS, A.V.; GUIMARÃES-IOSIF, R.; CHAVES, V. L. J. Corporações privadas na educação superior brasileira: Implicações das novas práticas organizacionais. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 136, p. 2-21, 2018.

SCHNEIDER, M. P.; ROSTIROLA, C. R. Estado-Avaliador: reflexões sobre sua evolução no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S l.], v. 31, n. 3, p. 493-510, jun, 2016.

SILVEIRA, Z. S.; BIANCHETTI, L. Universidade moderna: dos interesses do Estado-nação às conveniências do mercado. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 64, p. 79-99, 2016.

SISTEMA UNIVERSITÁRIO ESTADUAL (SUE). A avaliação por Resultados de Aprendizagem e a Resolução 021795 dos Homens de 2020. Documento da Comissão de Vice-Reitores e Reitores do Sistema Universitário Estadual da Colômbia, 2021.

SOUZA, D. B.; MARTINEZ, S. A. Educação comparada: rotas de além-mar. São Paulo: Xamã, 2009.

STOBART, G. Tempos de teste: os usos e abusos da avaliação. Madrid: Morata, 2010.

TEODORO, A. A Educação Superior na Europa e América Latina. Propostas para uma Universidade cidadã no século XXI, RAES - Revista Argentina de Educação Superior, v. 6 n. 8, p. 2019-2050, 2014.

VERHINE, R. E.; DANTAS, L. M. V.; SOAREA, J. F. S. Do Provão ao Enade: uma análise comparativa dos exames nacionais utilizados no Ensino Superior Brasileiro. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 52, p. 291-310, 2006.

VERNER, A.; VERNER, R. Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estúdio de um modelo de reforma educativa global. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 132, jul.set., p. 599-622, 2015.

YELICICH, C. Aproximaciones al análisis epistemológico de la Nueva Gestión Pública. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2, p. 1-17, 2017.- Revista Argentina de Educação Superior, v. 6 n. 8, p. 2019-2050, 2014.

VERHINE, R. E.; DANTAS, L. M. V.; SOAREA, J. F. S. Do Provão ao Enade: uma análise comparativa dos exames nacionais utilizados no Ensino Superior Brasileiro. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 52, p. 291-310, 2006.

VERNER, A.; VERNER, R. Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estúdio de um modelo de reforma educativa global. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 132, jul.set., p. 599-622, 2015.

YELICICH, C. Aproximaciones al análisis epistemológico de la Nueva Gestión Pública. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2, p. 1-17, 2017.

Published

2022-07-05

How to Cite

BALLÉN, José Emílio Díaz; SCHEINEIDER, Marilda Pascoal; ROSTIROLA, Camila Regina.
EVALUATION OF HIGHER EDUCATION IN COMPARATIVE PERSPECTIVE
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 259–278, 5 Jul. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19478. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier