THE CONTRIBUTIONS OF THE SELF-EVALUATION COMMITTEE IN THE EDUCATIONAL MANAGEMENT OF A FEDERAL INSTITUTE OF TECHNOLOGICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.38

Keywords:

professional and technological education, institutional self-evaluation, public policies of educational evaluation, institutional decision-making

Abstract

The objective of the study is to identify the contributions to educational management of the Institutional Self-Evaluation reports produced by the Self-Evaluation Committee of a Federal Institute of Education, Science and Technology. The methodological approach is based on the legal-normative framework referring to the policy of evaluation of Higher Education, directed to the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs), based on the Law No. 10.861/2004, which constitutes the National System for Evaluation of Higher Education (Sinaes), and the Law No. 11.892/2008, establishing the Federal Network of Vocational, Scientifi c and Technological Education that created the Federal Institutes of Education, Science and Technology, under the federal education system. To this end, the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) will be analyzed. Furthermore, the following procedures are used: bibliometric study, educational literature review, and documentary research. At the end of the study, it is sought as a result to identify which were the contributions that the Commissions presented for the educational management of the Institute.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Alda Judith. A “revisão da bibliografia” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 81, p.53-80, maio 1992.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Estudo de Caso em Pesquisa e Avaliação Educacional. Brasília: Líber Livro Editora, 2005. (Série Pesquisa).

AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2009. 151 p.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Texto, contexto, significados: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n.45, p. 66-71, mai. 1983.

BERNARDES, Joelma dos Santos; ROTHEN, José Carlos. Comissão própria de avaliação: dois lados de uma mesma moeda. Estudos em Avaliação Educacional (Impresso), v. 26, p. 420-446, 2015.

BERNARDES, Joelma dos Santos; ROTHEN, José Carlos. O campo da Avaliação da Educação Superior: foco na Comissão Própria de Avaliação. Meta: Avaliação, v. 8, p. 248-277, 2016.

BERNARDES, Joelma dos Santos. Discursos (des)valorizados sobre a avaliação: compreensão dos movimentos discursivos da ABMES e da Andifes no mercado linguístico das políticas públicas de avaliação da educação superior brasileira. 2018. 287 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2018.

BERNARDES, Joelma dos Santos. A Comissão Própria de Avaliação: contribuições para o planejamento e para a gestão institucional. In: ROTHEN, José Carlos, SANTANA, Andréia da Cunha Malheiros (Orgs.). Avaliação da educação: referências para uma primeira conversa. São Carlos: EdUFSCar, 2018. p. 189-202.

BRASIL. Ministério da Educação. Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Brasília. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Expansão da Rede Federal. Relatório anual de análise dos indicadores de gestão das instituições federais de educação profissional, científica e tecnológica: Exercício 2018. Brasília-DF, 2019. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2019-pdf/117321-caderno-de-indicadores-2019-tcu/file>. Acesso em: 22 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial [da] União República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 15 abr. 2004.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial [da] União República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 30 dez. 2008.

BRASIL. Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto nº 9.005, de 14 de março de 2017. Aprova a Estrutura Regimental e o Quadro Demonstrativo dos Cargos em Comissão e das Funções de Confiança do Ministério da Educação, remaneja cargos em comissão e substitui cargos em comissão do Grupo Direção e Assessoramento Superiores – DAS por Funções Comissionadas do Poder Executivo - FCPE. Diário Oficial [da] União República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 15 mar. 2017.

CUNHA, Luiz Antônio. O ensino superior no octênio FHC. Educação Sociedade. Campinas, v. 23, n. 82, p. 37-61. 2003.

FONSECA, Edson Nery. Introdução. In: OTLET, Paul; et al. Bibliometria: teoria e prática. Edson Nery da Fonseca (Orgs.). Tradução de Alda Baltar, Ivanilda Fernandes Costa Rolim e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix/EDUSP, p. 9-15, 1986.

IFSP. Instituto Federal de São Paulo. Plano de Desenvolvimento Institucional. 488 p. 2019.

LÉDA, Denise Bessa; MANCEBO, Deise. Reuni: heteronomia e precarização da universidade e do trabalho docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 49-64, jan./abr. 2009.

GATTI, Bernadete. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 65-81, jul., 2001.

MANCEBO. Deise. Reforma universitária: reflexões sobre a privatização e a mercantilização do conhecimento. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 88, p. 845-866, out. 2004. (Especial)

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.

SILVA, Márcia Regina da; HAYASHI, Carlos Roberto Massao; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Análise bibliométrica e cientométrica: desafios paraespecialistas que atuam no campo. INCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 110-129, jan./jun. 2011.

SANTOS, Joelma dos; SILVA, Marta Leandro da. O Exame Nacional de Desempenho (ENADE): concepções e proposições na percepção discente. Horizonte Científico, v. 8, p. 1-22, 2014.

SANTOS, Joelma dos. Avaliação institucional: o caso da UFSCar. 2014. 170 p. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2014.

SGUISSARDI, Valdemar. Reforma universitária no Brasil – 1995-2006: precária trajetória e incerto futuro. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96 (Especial), p. 1021-1056, out. 2006.

SILVA JÚNIOR, João dos Reis; SGUISSARDI, Valdemar. A nova lei de educação superior: fortalecimento do setor público e regulação do privado/mercantil ou continuidade da privatização e mercantilização do público?. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 5-28, mai./ago. 2005.

SILVA, Marta Leandro da; KERBAUY, Maria Teresa Miceli . A política de avaliação institucional na educação tecnológica: pressupostos e impasses do sistema avaliativo das faculdades de tecnologia no estado de São Paulo (2001 a 2007). Revista IberoAmericana de Estudos em Educação, v.10 n.3, p. 797-815, 2015.

SILVA, Marta Leandro da. A Avaliação na Educação Superior Pós LDB 9.394/96: Questões Normativas. Vértices, v. 18, p. 65-78, 2016c.

SILVA, Marta Leandro da. Preceitos normativos do planejamento educacional no Estado Democrático de Direito Brasileiro pós constituição federal de 1988: implicações na formulação de políticas públicas educacionais. In: I JORNEDUC- UNB; II JORNADA IBERO-AMERICANA DE PESQUISAS EM POLÍTICAS EDUCACIONAIS E EXPERIÊNCIAS INTERDISCIPLINARES NA EDUCAÇÃO, 2016, Brasília. Anais.... BRASÍLIA: GRUPO NOVA PAIDÉIA - UnB, 2016a. p. 39-46.

SILVA, Marta Leandro da. Política Normativa e a Estrutura Organizacional dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: análise da Lei nº 11.892/2008. In: I JORNEDUC- UNB; II JORNADA IBERO-AMERICANA DE PESQUISAS EM POLÍTICAS EDUCACIONAIS E EXPERIÊNCIAS INTERDISCIPLINARES NA EDUCAÇÃO, 2016, Brasília. Anais.... Brasília: Grupo Nova Paidéia - UnB, 2016b. p. 23-29.

SILVA, Marta Leandro da; INACIO FILHO, G. Trajetória histórico-normativa das políticas curriculares da educação profissional técnica de nível médio: de 1996 a 2008. Cadernos de História da Educação (Online), v. 15, p. 769-792, 2016a.

SILVA, Marta Leandro da; INACIO FILHO, Geraldo. Trajetória histórico-normativa do planejamento educacional: preceitos da Constituição Federal de 1988 à LDBEN nº 9394/96. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, p. 1318-1330, 2016b.

ROTHEN, José Carlos; BARREYRO, Gladys Beatriz. A “RAIES” e a revista avaliação a construção de um marco teórico, político e metodológico. Revista Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 16, n. 2, p. 267-290, jul. 2011.

ROTHEN, José Carlos; BERNARDES, Joelma dos Santos. Comissão Própria de Avaliação: a cultura da elaboração de um relatório. In: SOUZA, José Vieira de. (Org.). Expansão e Avaliação da Educação Superior Brasileira: formatos, desafios e novas configurações. Belo Horizonte: Fino Traço, 2015. p. 197-215.

ROTHEN, José Carlos; FERNANDES, Maria Cristina S. Gallan; SANTANA, Andréia Cunha Malheiros.; BERNARDES, Joelma dos Santos; et al. A nova gestão pública na UFSCar: uma proposta de estudo. In: XXV SEMINÁRIO DA REDE UNIVERSITAS/BR, 2017, Brasília. Anais... Brasília: Universidade de Brasília, 2017. p. 1-20.

VANTI, Nadia Aurora Peres. Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Revista Ciência da informação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 152-162.

Published

2022-07-05

How to Cite

BERNARDES, Joelma dos Santos.
THE CONTRIBUTIONS OF THE SELF-EVALUATION COMMITTEE IN THE EDUCATIONAL MANAGEMENT OF A FEDERAL INSTITUTE OF TECHNOLOGICAL EDUCATION
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 373–390, 5 Jul. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19495. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier

Most read articles by the same author(s)