SPECIALIZED EDUCATIONAL CARE IN SPECIALIZED INSTITUTIONS IN THE CONTEXT OF INCLUSIVE EDUCATION

AN ANALYSIS OF LEGAL DOCUMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.47

Keywords:

Specialized Educational Service, Specialized institutions, Special education

Abstract

This article is the result of partial data from the academic master's thesis that has as its theme special education in the inclusive perspective in specialized institutions and proposes to answer the following problem question: what aspects of the legal documents that underlie Special Education promoted modifications in specialized educational care in specialized institutions? To this end, we highlight as the general objective to analyze the main changes in specialized educational care in specialized institutions from the legal documents of the field of Special Education. The methodology used was the qualitative approach, with the main documents analyzed: Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva (2008); Decreto nº 7.611/2011; Lei nº 13.005/2014; Lei nº 13.146/2015 e a Resolução nº 4 (CNE/CEB) – 2009. As a result, it is inferable that specialized institutions have undergone numerous modifications over the years, among these, left the substitute character (schooling) and began to organize the service in a complementary and supplementary way, having this right ensured in the legal documents of the field of Special Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amélia Maria Araújo Mesquita, Universidade Federal do Pará

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará, Mestre em Educação na Linha de Currículo e Formação de Professores e Doutora em Educação na Linha de Educação: Currículo, Epistemologia e História pelo Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará. É Professora Adjunto III do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica (NEB) e atua no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/NEB/UFPA) É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Currículo e Formação de Professores na Perspectiva da Inclusão - INCLUDERE, e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Infâncias e Educação - INFANCE. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo, práticas curriculares, inclusão de alunos com deficiência na escola básica e didática.

References

ALVES, Marcia Doralina. Alunos com autismo na escola: um estudo de práticas de escolarização. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado)-Programa em Pós-graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014.

BATALLA, Denise Valduga. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva brasileira. Fundamentos en Humanidades, v. 10, n. 19, p. 77-89, 2009.

BEYER, Hugo Otto. Inclusão e avaliação na escola: de alunos com necessidades educacionais especiais. Mediação, 2013.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de outubro de 1988. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 05 out 1988.

BRASIL. Decreto Presidencial 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília, 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2 011-2014/2011/Decreto/D7611.htm. Acesso em: 20/07/2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. –Brasília, DF: Inep, 2015.

BRASIL. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, 2015.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez 1996. (MEC/SEESP, 2001 - Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica). BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDB, 9.394 de 20 de dezembro.

BRASIL. Lei no 4.024. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 20 de dezembro de 1961.

BRASIL. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb 004_09.pdf. Acesso em: 20/07/2022.

BRASIL: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política nacional de Educação Especial na Perspectiva da educação Inclusiva. Brasília, DF, 2008.

CORREIA, Gilvane Belém. Educação Especial e Currículo: das adaptações curriculares à acessibilidade curricular. Reunião científica regional da ANPED, Educação, movimentos sociais e políticas governamentais, Curitiba/Paraná, UFPR, 24 a 27 de junho de 2016, p. 1- 16. 2016.

DINIZ, M. Inclusão de pessoas com deficiência e/ou necessidades específicas: avanços e desafios. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

FERNANDES, Sueli. Fundamentos para educação especial. Curitiba: Ibpex, 2006.

JANNUZZI, Gilberta. A luta pela educação do “deficiente mental” no Brasil. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 2012.

JANUZZI, Gilberta. Algumas concepções de educação do deficiente. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 25, n. 3, 2004.

MAZZOTTA, M.J.S. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2011.

MENDES, Encéia Gonçalves. A política de educação inclusiva e o futuro das instituições especializadas no Brasil. Education Policy Analysis Archives, v. 27, p. 22-22, 2019.

MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, p. 387-405, 2006.

MENDES, Enicéia Gonçalves. Pesquisas sobre inclusão escolar: revisão da agenda de um grupo de pesquisa. Revista Eletrônica de Educação, v. 2, n. 1, p. 3-25, 2008.

MENDES, Enicéia Gonçalves; MATURANA, Ana Paula Pacheco Moraes. O apoio à escolarização de estudantes com Deficiência Intelectual: Salas de Recursos Multifuncionais e/ou instituições especializadas?. Pedagogia em Ação, v. 8, n. 2, 2016.

MENDES-LUNARDI, G.; SILVA, F. de CT; PLETSCH, MD Atendimento Educacional Especializado: por entre políticas, práticas e currículo, um espaçotempo de inclusão. Seminário nacional de pesquisa em Educação Especial: prática pedagógica na Educação Especial: Multiplicidade do Atendimento Educacional Especializado, v. 6, 2011.

MIRANDA, Arlete Aparecida Bertoldo. Educação Especial no Brasil: desenvolvimento histórico. Cadernos de história da educação, v. 7, 2008.

NUNES, Jessica Ferreira. O currículo de escolarização de alunos com TEA no ciclo I do ensino fundamental da emeif Rotary: problematizações sobre o conteúdo escolar. Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Pará. 2018.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Paradigma da inclusão e suas implicações educacionais. In: Revista Fórum. 2002. p. 9-18.

Published

2023-09-30

How to Cite

MESQUITA, Amélia Maria Araújo; CARNEIRO, Bianca Morais.
SPECIALIZED EDUCATIONAL CARE IN SPECIALIZED INSTITUTIONS IN THE CONTEXT OF INCLUSIVE EDUCATION: AN ANALYSIS OF LEGAL DOCUMENTS
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 215–228, 30 Sep. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20441. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos