CURRICULAR CONTRASTS OF MASTER’S DEGREE COURSES IN EDUCATION IN BRAZIL AND PORTUGAL:

PEDAGOGICAL INNOVATION ON THE AGENDA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.63

Keywords:

Curriculum, Pedagogical Innovation, Master’s Degree in Education

Abstract

The paper addresses pedagogical innovation in the curriculum of training courses for education
professionals within the scope of the stricto sensu graduate program, particularly the Professional Master’s Degree in Education of Curriculum, Languages and Pedagogical Innovations Program of the Federal University of Bahia, and the Master’s Degree in Education with a specialty in Educational Innovation of the Institute of Education of the University of Lisbon. It presents the results of a study methodologically outlined by Contrastive Research, traced by a bricolage of multi-referential approach, which in its first phase, aimed at understanding contrasts of pedagogical innovation, as expressed by the proposals of these courses, with documentary analysis as support. The results highlighted are: 1. approximation of innovation concepts expressed by pedagogical proposals and linked to the training aimed at by the courses; 2. distance between the curricular
designs; 3. similarities regarding prospection of its social impacts in contrast to spacing of horizons of intervention. The study also highlights that in view of their specificities, both programs are concerned with supporting the production of knowledge on and within the paths of creation of innovative proposals in educational spaces themselves, e.g., on pedagogical innovations in their instituting dimensions. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Verônica D.; SENA, Ana Beatriz. Concepções de inovação pedagógica e a formação docente em um Mestrado Profissional em Educação. Anais - XXV EPEN - Encontro de Pesquisa Educacional do Nordeste, 2020, Salvador. Educação e (Re)Existência: Desafios da Pesquisa e Produção do conhecimento, 2020.

ALMEIDA, Verônica D.; SÁ, Maria Roseli B. G. de Tessituras curriculares inovantes de um mestrado profissional em Educação. E-Curriculum (PUCSP), v. 19, p. 938-960, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/49448/35613 Acesso em: 23 out. 2023.

ALMEIDA, Verônica D.; Sá. Maria Roseli G. B. de. Concepções de intervenção do Mestrado Profissional em Educação: tessituras curriculares de uma pesquisa. Anais - ANPED - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2017, São Luiz. Democracia em risco: a pesquisa e a pós-graduação em contexto de resistência. São Luiz: UFMA, 2017.

ARDOINO, Jacques. Nota a propósito das relações entre a abordagem multirreferencial e a análise institucional (história ou histórias). In: BARBOSA, J.G. (coord.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: Editora da UFSCar, 1998.

BALL, Stephen J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v.6, n.2, p.10-32, jul./dez.2006. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss2articles/ball.pdf Acesso em: 28 out. 2023

BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011

BARRERA, T. G. da S. O movimento brasileiro de renovação educacional no início do século XXI. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

CARBONELL, Jaume. A aventura de inovar: a mudança na escola. Trad. Fátima Murad. Porto Alegre: Artimed Editora, 2002.

CORREIA, J. A. Inovação Pedagógica e Formação de Professores. 2. ed. Coleção Biblioteca Básica de Educação e Ensino. Rio Tinto-Portugal: Edições ASA, 1991.

FRÓES BURNHAM, Teresinha. Análise Contrastiva: memória da construção de uma metodologia para investigar a tradução de conhecimento científico em conhecimento público. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 3, n. 3, jun. 2002. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/2985. Acesso em: 07 jun. 2023.

HERNÁNDEZ, Fernando; SANCHO, Juana; CARBONELL, Jaume; ANTONI, Tort; SIMO, Nuria; CORTES-SANCHEZ, Emilia. Aprendendo com as inovações nas escolas. Trad. Ernani Rosa – Porto Alegre: Artes Médicas Sul. 2000.

HUBERMAN, A. M. Como se realizam as mudanças em educação: subsídios para o estudo da inovação. São Paulo: Cultrix, 1973.

KINCHELOE, Joe L.; BERRY, Kathleen S. Pesquisa em Educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007

LEIRO, César A; SANTOS, Adriana P.; REIS, Daniela S. Pesquisa contrastiva pela lente da dialética. Educação em Questão, Natal, v. 61, n. 69, p. 1-26, e-32310, jul./set. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/32310/17643 Acesso em: 23 out. 2023

MACEDO, Roberto S. Pesquisa Contrastiva e Estudos Multicasos: da crítica à razão comparativa ao método contrastivo em Ciências Sociais e Educação. Salvador: EDUFBA, 2018.

MARTINS, João B. Contribuições epistemológicas da abordagem multirreferencial para a compreensão dos fenômenos educacionais. Revista Brasileira de Educação, n. 26, mai-ago, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/v8cxLQ39KgjGgqKBChvXQSg/# Acesso em: 23 out. 2023

MESSINA, Graciela. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, n. 114, novembro/ 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/pvQTSjNjyR4nkqGjkLTv9DJ/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 28 out. 2023.

PACHECO, José. Inovação educacional: obstáculos e possibilidades. Oeiras: Edições Mahatma, 2019.

PEREIRA, Carolina Arantes; MASETTO, Marcos; FELDMANN, Marina. Projetos inovadores e a formação de professores: o caso do projeto da Universidade Federal do Paraná-Litoral (UFPR-Litoral). E-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 1057-1081, jan./abr.2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/18833 Acesso em: 10 out. 2023

PINTASSILGO, J.; ANDRADE, A. N. O papel do jornal e das memórias dos alunos na construção da identidade de uma escola diferente: A Torre. In.: Foro de Educación, Salamanca. Vol. 16, n. 25, 2018. p. 9-26. Disponível em: https://www.forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/662 Acesso em: 03 out. 2023.

PINTASSILGO, Joaquim. Um olhar histórico sobre escolas diferentes: perspectivas teóricas e metodológicas. In.: PINTASSILGO, J.; ALVES, L. A. M. Roteiros da inovação pedagógica: escolas e experiências de referência em Portugal no século XX. Instituto de Educação de Lisboa: Lisboa, 2019.

PINTASSILGO, Joaquim. A escola, entre a tradição e a inovação. Diversidades: [Re]inventar a educação, Funchal, n. 60, p. 35-38 jan-jun, 2022. Disponível em: https://www.madeira.gov.pt/dre/pesquisar/ctl/ReadInformcao/mid/2110/InformacaoId/150369/UnidadeOrganicaId/32/LiveSearch/diversidade Acesso em: 22 out. 2023.

SÁ, Maria Roseli B. G. de ; ALMEIDA, Verônica D. Pesquisas interventivas em currículo para a formação docente em um mestrado profissional em educação. In: Nelson Antonio Gimenes; Lilian Ghiuro Passarelli. (Org.). Formando formadores para a escola básica do século XXI: relatos de pesquisa IV - memórias, lembranças e legado, um tributo à Marli André. 1ed.Campinas: Pontes Editores, 2021, v. , p. 319-338.

TAVARES, Fernando Gomes de Oliveira. O conceito de inovação em educação: uma revisão necessária. Educação, Santa Maria n. 44, p. 1-17, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/1171/117158942006/html/ Acesso em: 22 out. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA - UFBA. Proposta de autoavaliação do Programa de Pós-graduação em Currículo, Línguagens e Inovações pedagógicas, curso de Mestrado Profissional em Educação, 2020-2024. Salvador: UFBA, 2020. Disponível em: http://www.ppgclip.faced.ufba.br/sites/ppgclip.faced.ufba.br/files/proposta_de_autoavalicao_ppgclip_mped.pdf Acesso em: 23 out. 2023

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA - UFBA. Proposta do Programa de Pós-graduação em Currículo, linguagens e inovações pedagógicas, curso de Mestrado Profissional em Educação. Salvador: UFBA, 2021a.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA - UFBA. Regimento interno do programa de pós-graduação em Currículo, linguagens e inovações pedagógicas. Salvador, UFBA, 2021b. Disponível em: http://ppgclip.faced.ufba.br/sites/ppgclip.faced.ufba.br/files/regimento_interno_ppgclip_1_0.pdf. Acesso em: 28 out. 2023.

UNIVERSIDADE DE LISBOA - ULisboa. Guia do Estudante do Mestrado em Educação, com Especialidade em Inovação Educacional. Lisboa, ULisboa, 2019. Disponível em: http://www.ie.ulisboa.pt/ensino/mestrados/mestrado-educacao/areas-especialidade/inovacao-em-educacao. Acesso em: 28 out. 2023.

Published

2024-01-22

How to Cite

ALMEIDA, Verônica Domingues.
CURRICULAR CONTRASTS OF MASTER’S DEGREE COURSES IN EDUCATION IN BRAZIL AND PORTUGAL: : PEDAGOGICAL INNOVATION ON THE AGENDA
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 4, p. 183–203, 22 Jan. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22932. Acesso em: 23 nov. 2024.