Philosophical and historical constructions about knowledge, science and education: rapprochements between Immanuel Kant and Thomas Kuhn
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.1Keywords:
knowledge, science and education, paradigmatic changes, Kant and KuhnAbstract
This work addresses the reflections of Inmanuel Kant and Thomas Kuhn on knowledge in terms of origin, possibilities and limitations, without losing sight of the historical context, nor the influence that these theoretical reflections have had on contemporary thought. It is analyzed from Kuhn, how this knowledge has been worked on in the scientific field and the multiple situations that gave rise to reflections on normal science and scientific paradigms from a historical perspective. Transita-se pelas concepções existentes no ato de educar, implícitas no pensamento pedagógico kantiano e de como a concepção kuhniana de paradigma se entrecruza, ainda que contraditoriamente na sua aparência imediata, com este paradigma pedagógico idealista.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Organum. Lisboa: Guimarães Editores, Ltda, 1985.
ASSMANN, Hugo. Transdisciplinaridade: por uma racionalidade transversal. In: Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Cap. 9. Vozes: Petrópolis, 1998.
BEHRENS, Marilda Aparecida. O Paradigma emergente e a prática pedagógica. 3. ed. Champanat: Curitiba, 2003.
BOTO, Carlota. O desencantamento da criança: entre a renascença e o século das luzes. In: FREITAS, Marcos Cezar de; KULHMANN JUNIOR, Moysés (org.). Os intelectuais na História da Educação. São Paulo: Cortez, 2002.
COMENIUS. Didática Magna. 4ª. ed, São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Childhood of the artificer apprentices in Maranhão Empire (1841-1899). Paedagogica Historica, v. 6, p. 1-17, 2022a.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Livros de leituras nos manuais de civilidade como cultura material da escola maranhense para o ensino do ler e do vir-a-ser. Cadernos de História da Educação (online), v. 21, p. 1-21, 2022b.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. A instrução da criança desvalida no Maranhão oitocentista. Perspectiva, Florianópolis, v. 37, n. 3p. 791-815, jul./set. 2019.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Tendencias y perspectivas de nuevos escenarios educacionales. Caderno de Pesquisa, São Luís, v. 22, n. 1, jan./abr. 2015.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Da crise paradigmática da ciência à crise de paradigmas na educação. In. CASTELLANOS, S. L. V. (Org). Conhecimento Científico: entre saberes e fazeres pedagógicos. São Luis: EDUFMA, 2013.
DESCARTE, René. Discurso sobre o método. Regras para a direção do espiríto. Martin Claret: São Paulo, 2005.
HABERMAS, J. Cuestiones y contracuestiones. In: HABERMAS, J. Habermas y la modernidad. 2. ed. Madrid: Tecnos, 2008.
HABERMAS, J. Agir comunicativo e razão descentralizada. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.
HABERMAS, J. Técnica e ciência enquanto “ideologia”. In: Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
HEISENBERG, W. A Imagem da Natureza na Física Moderna. Lisboa: Livros do Brasil, 1971.
HUME, David. Uma Investigação sobre o entendimento humano. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. São Paulo, Martin Claret, 2004a.
KANT, Immanuel. Crítica da razão prática. São Paulo, Martin Claret, 2004b.
KANT, Immanuel. Fundamentação da Metafísica dos costumes e outros escritos. São Paulo, Martin Claret, 2004c.
KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Editora Unimep: Piracicaba, 1996. pp. 114.
KUHN, Thomas. A Estrutura das Revoluções Científicas. 3a. ed. Editora Perspectiva: São Paulo. 1994. pp. 252.
MORAES, Maria Cândida. O Paradigma Educacional Emergente. Campinas: Papirus, 1997. 239 p.
MORIN, E. O problema epistemológico da complexidade. In: O problema epistemológico da complexidade. Publicações Europa-América, 2002.
PLATÃO. A República. [Ed. especial]. - Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.
PRIGOGINE, I.; STENGERS, I. A nova aliança: Metamorfose da ciência. Brasília: Universidade de Brasília, 1991.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou Da Educação. 4ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um Discurso sobre as Ciências. São Paulo: Cortez, 2003. 92 páginas.
SCOCUGLIA, Afonso Celso. A história das ideias de Paulo Freire. In:____. A história das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. 4.ed. João Pessoa: Ed. Universitária, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.