Philosophical and historical constructions about knowledge, science and education: rapprochements between Immanuel Kant and Thomas Kuhn

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.1

Keywords:

knowledge, science and education, paradigmatic changes, Kant and Kuhn

Abstract

This work addresses the reflections of Inmanuel Kant and Thomas Kuhn on knowledge in terms of origin, possibilities and limitations, without losing sight of the historical context, nor the influence that these theoretical reflections have had on contemporary thought. It is analyzed from Kuhn, how this knowledge has been worked on in the scientific field and the multiple situations that gave rise to reflections on normal science and scientific paradigms from a historical perspective. Transita-se pelas concepções existentes no ato de educar, implícitas no pensamento pedagógico kantiano e de como a concepção kuhniana de paradigma se entrecruza, ainda que contraditoriamente na sua aparência imediata, com este paradigma pedagógico idealista.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samuel Luis Velázquez Castellanos, Universidade Federal do Maranhão

Graduated in Arts from the Instituto Superior de Artes de Havana - ISA (1996) and in Philosophy from the University of Habana (1996). Master in Education from the Federal University of Maranhão (2007) and PhD in School Education from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus Araraquara (2012). Post-Doctorate in Education from the Center d´Histoire Culturalle des Sociétés Contemporaines at the Université de Versailles- France (2014-2015). Post-Doctorate in Education from the Federal University of São Paulo - UNIFESP (2018-2019). Associate Professor III of the Department of Education I of the Federal University of Maranhão. Permanent professor of the Postgraduate Programs in Education: (PPGE) and Basic Education Teaching (PPGEEB) at UFMA and PPGEd at UFPA. Collaborating Professor of the Member of the Association for Research on Brazil in Europe (ARBRE) and the Association pour le Développement de l´Histoire Culturelle (ADHC). He has experience in the area of ​​Education, with an emphasis on History of Education, working mainly on the following themes: History of Education, History of Maranhão, History of Books and Reading and School Material Culture. FAPEMA Productivity Scholarship

References

ARISTÓTELES. Organum. Lisboa: Guimarães Editores, Ltda, 1985.

ASSMANN, Hugo. Transdisciplinaridade: por uma racionalidade transversal. In: Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Cap. 9. Vozes: Petrópolis, 1998.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O Paradigma emergente e a prática pedagógica. 3. ed. Champanat: Curitiba, 2003.

BOTO, Carlota. O desencantamento da criança: entre a renascença e o século das luzes. In: FREITAS, Marcos Cezar de; KULHMANN JUNIOR, Moysés (org.). Os intelectuais na História da Educação. São Paulo: Cortez, 2002.

COMENIUS. Didática Magna. 4ª. ed, São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Childhood of the artificer apprentices in Maranhão Empire (1841-1899). Paedagogica Historica, v. 6, p. 1-17, 2022a.

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Livros de leituras nos manuais de civilidade como cultura material da escola maranhense para o ensino do ler e do vir-a-ser. Cadernos de História da Educação (online), v. 21, p. 1-21, 2022b.

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. A instrução da criança desvalida no Maranhão oitocentista. Perspectiva, Florianópolis, v. 37, n. 3p. 791-815, jul./set. 2019.

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Tendencias y perspectivas de nuevos escenarios educacionales. Caderno de Pesquisa, São Luís, v. 22, n. 1, jan./abr. 2015.

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Da crise paradigmática da ciência à crise de paradigmas na educação. In. CASTELLANOS, S. L. V. (Org). Conhecimento Científico: entre saberes e fazeres pedagógicos. São Luis: EDUFMA, 2013.

DESCARTE, René. Discurso sobre o método. Regras para a direção do espiríto. Martin Claret: São Paulo, 2005.

HABERMAS, J. Cuestiones y contracuestiones. In: HABERMAS, J. Habermas y la modernidad. 2. ed. Madrid: Tecnos, 2008.

HABERMAS, J. Agir comunicativo e razão descentralizada. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.

HABERMAS, J. Técnica e ciência enquanto “ideologia”. In: Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

HEISENBERG, W. A Imagem da Natureza na Física Moderna. Lisboa: Livros do Brasil, 1971.

HUME, David. Uma Investigação sobre o entendimento humano. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. São Paulo, Martin Claret, 2004a.

KANT, Immanuel. Crítica da razão prática. São Paulo, Martin Claret, 2004b.

KANT, Immanuel. Fundamentação da Metafísica dos costumes e outros escritos. São Paulo, Martin Claret, 2004c.

KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Editora Unimep: Piracicaba, 1996. pp. 114.

KUHN, Thomas. A Estrutura das Revoluções Científicas. 3a. ed. Editora Perspectiva: São Paulo. 1994. pp. 252.

MORAES, Maria Cândida. O Paradigma Educacional Emergente. Campinas: Papirus, 1997. 239 p.

MORIN, E. O problema epistemológico da complexidade. In: O problema epistemológico da complexidade. Publicações Europa-América, 2002.

PLATÃO. A República. [Ed. especial]. - Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.

PRIGOGINE, I.; STENGERS, I. A nova aliança: Metamorfose da ciência. Brasília: Universidade de Brasília, 1991.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou Da Educação. 4ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um Discurso sobre as Ciências. São Paulo: Cortez, 2003. 92 páginas.

SCOCUGLIA, Afonso Celso. A história das ideias de Paulo Freire. In:____. A história das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. 4.ed. João Pessoa: Ed. Universitária, 2003.

Published

2024-06-28

How to Cite

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez.
Philosophical and historical constructions about knowledge, science and education: rapprochements between Immanuel Kant and Thomas Kuhn:
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–27, 28 Jun. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23176. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)