Two women, two books: women's narratives about the "Barefoot on the Ground One Also Learns to Read" campaign

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.3

Keywords:

women, women's narratives, feminine writing, De Pé no Chão Também se Aprende a Ler (Barefoot on the Ground One Also Learns to Read)

Abstract

In the face of attempts to exclude the female presence from historical narratives, when given opportunities, women not only demonstrate their participation but likewise their thoughts and perceptions. This article analyzes two women’s narratives about the “Barefoot on the Ground One Also Learns to Read” (De Pé no Chão Também se Aprende a Ler) literacy campaign, which took place in the city of Natal, Rio Grande do Norte, from 1961 to 1964. Through bibliographical and documental research, analysis of reports, newspapers, and didactic materials related to the campaign, and the use of oral history methodology, we investigated the narratives of the literacy campaign, especially in the books 1964: Aconteceu em Abril and Memórias da Campanha “De Pé no Chão Também se Aprende a Ler”. In addition to providing details about the campaign, these books reveal biographical aspects of the narrators. Such works were produced, respectively, by Mailde Pinto Galvão (1925–2013) and Margarida de Jesus Cortez (1930–). The theoretical discussions of Cultural History (Chartier, 2002) and Women’s History (Perrot, 2005, 2007) informed the interpretation of the data, which indicates that much more than composing the bibliographic set on popular education, the books analyzed comprehend the feminine perspective on the fact, unveil the authors’ intention of explaining their positions regarding popular education movements as well as demonstrating their views. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raylane Andreza Dias Navarro Barreto, Universidade Federal de Pernambuco

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação e do Centro de Educação da UFPE.  Pós-doutora  em História da Educação pela Universidade de Lisboa. Doutorado em Educação pela UFRN. Mestrado em Educação e graduação em Ciências Sociais, pela Universidade Federal de Sergipe. Coordenadora do Grupo de estudos e pesquisa Interdisciplinar em Formação Humana, Representações e Identidades (GEPIFHRI).  

References

ARAÚJO, Marta Maria de; MARQUES, Berenice Pinto; MEDEIROS, Ana Luiza. A educação primária de uma menina da classe trabalhadora (Natal, 1937-1941). Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 3, n. 8, p. 644-656, set. 2018. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/5187. Acesso em: 02 fev. 2022.

BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro; MORAIS, Tayanne Adrian Santana. Como se formar médica no século XIX: o caso da pernambucana Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 21, n. 1, p. 2-26, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54720. Acesso em: 24 abr. 2023.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças dos velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

CANDIDATOS aprovados em concurso para os Correios. Diário de Natal, Natal, 12 jul. 1953.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 2002.

CORTEZ, Maria de Jesus. Acervos DHnet Direitos Humanos, Natal, 22 set. 2011. [Entrevista cedida ao] Núcleo de Referência História e Memória da Educação de Jovens e Adultos do RN. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=w3QKCLwHmEU. Acesso em: 28 jan. 2023.

CORTEZ, Maria de Jesus. Memórias da Campanha “De Pé no Chão Também se Aprende a Ler”: reflexões sobre a prática pedagógica de ontem e de hoje. Natal: EDUFRN, 2005.

GALVÃO, Mailde Pinto. 1964 – Aconteceu em abril. Natal: Clima, 1994.

GALVÃO, Mailde Pinto. Projeto da Pres. da Mem. dos Presos Políticos e Anistiados da Ditadura de 64. [Entrevista cedida a] Eliane Moury Fernandes. CEHIBRA, da Fundação Joaquim Nabuco, 9 dez. 2004.

GERMANO, José Willington. Lendo e aprendendo: “A Campanha De Pé no Chão”. São Paulo: Autores Associados/Cortez, 1989.

GÓES, Moacyr de. De pé no chão também se aprende a ler (1961-1964): uma escola democrática. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

HOBSBAWM, Eric. Introdução: a invenção das tradições. In: HOBSBAWM, E.; RANGER, T. (orgs.). A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018. p. 9-23.

MARQUES, Berenice Pinto. A educação popular para todos de uma cidade educadora (Natal, Rio Grande do Norte, 1957-1964). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Em guarda contra o “perigo vermelho”: o anticomunismo no Brasil (1917-1964). 2000. Tese (Doutorado em História Econômica) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O movimento (auto)biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Investigación Cualitativa, [S.l.], v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017. Disponível em: https://scholar.google.com.br/citations?view_op=view_citation&hl=pt-BR&user=OdHN_owAAAAJ&citation_for_view=OdHN_owAAAAJ:abG-DnoFyZgC. Acesso em: 20 dez. 2022.

PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Tradução: Viviane Ribeiro. Bauru: EDUSC, 2005.

PERROT, Michelle. Escrever a história das mulheres. In: Minha história das mulheres. Tradução: Ângela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2007. p. 13-39.

RELATÓRIO de Veras espelha subversão nos meios Sindical, Estudantil, Intelectual e Prefeitura. Diário de Natal, Natal, 28 de setembro de 1964. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=028711_01&pesq=%22Relat%C3%B3rio%20Veras%22&hf=memoria.bn.br&pagfis=16126. Acesso em: 21 dez. 2022.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução: Alain François et al. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

RICOEUR, Paul. Memória, história, esquecimento. Conferência em Budapeste, 2003. Disponível em: https://www.uc.pt/fluc/uidief/textos_ricoeur/memoria_historia. Acesso em: 20 jan. 2023.

SILVA, Cassandra Rúbia Marques da; BASTOS, Luciene Maria. Representações femininas e as lutas pela emancipação por meio da educação e da escrita. Filosofia e Educação, Campinas, v. 13, n. 1, p. 1891-1916, jan./abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8664172. Acesso em: 21 abr. 2023.

SILVA, José Domingos da.; VERAS, Carlos Moura de Morais. Relatório dos inquéritos no governo Aluízio Alves. Natal: Comitê Estadual pela Verdade, [1964]. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/verdade/rn/veras/relatorioveras.html#relatoriomoura. Acesso em: 15 jan. 2023.

SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. (orgs.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007. p. 59-74.

THOMPSON, Edward Palmer. A Miséria da Teoria e outros ensaios. Rio de Janeiro: Vozes, 2021.

VASCONCELOS, Maria Celi Chaves; GOMES, Eveline Viterbo. Práticas educativas femininas nas memórias de Maria Paes de Barros. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 3, p. 1422-1438, jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp.3.15290. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15290/11223. Acesso em: 17 nov. 2022.

Published

2024-06-28

How to Cite

SANTOS, Alessandra Maria dos; BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro.
Two women, two books: women’s narratives about the "Barefoot on the Ground One Also Learns to Read" campaign
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–20, 28 Jun. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23333. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)