Field Work In Ethnography: Being there and writing here

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n2.2024.23

Keywords:

ethnography, field research, ethnographic interview, education

Abstract

The writing process of an ethnographic text is still a challenge for educational research. Clifford
Geertz, in “Works and lives: the anthropologist as author”, leads us to reflect on the authorship´s processes based on modern anthropology, relating multiple dimensions of fieldwork. This article aims to reflect on dense description and ethnographic interviews as ways of emerging the theories we produce from empirics. We start from the work of Three ethnographic research, at different times, at doctoral level in the Education field. They deal with subjects who are often not heard: young elementary and high school students from public schools and women deprived of their freedom. The questions proposed are: What is ethnographic fieldwork? What reflexivity emerges from ethnographic writing? Is the field the setting for ethnographic writing in Education? In ethnography the researcher uses two means of collecting data: observing and asking. What people’s actions mean to them may be apparent from observation, however, it is necessary to ask, seeking to establish a non-hierarchical relationship that respects the other’s speech. It is important to emphasize that the analyzes are permeated by perspectives´ myriad, voices, and meanings to produce knowledge. We opted for attentive listening to people in situations of exclusion who have been denied the right to speak, as research, public policy, and education cannot be carried out without the subject to whom these actions are directed.

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Author Biographies

Luis Paulo Cruz Borges, Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (CApUerj)

Professor Adjunto do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (CApUerj). Rio de Janeiro, RJ, BR. Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro(Uerj). Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Pedagogo pela Uerj. Procientista pelo Programa de Incentivo à Produção Científica, Técnica e Artística pela Uerj e Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro – Faperj.

Sandra Maciel de Almeida, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Niterói, RJ, BR. Doutora e Mestra em Educação em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj) (Uerj) Pedagoga pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Coordenadora do Núcleo de Etnografia, Educação e Justiça Social. Membro do Grupo de Pesquisa em Didática, formação de professores e práticas pedagógicas -Formar, associado ao Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico - CNPq. Pesquisa a  escolarização de adolescentes cumprindo medidas socioeducativas de internação. Tem interesse nos processos pedagógicos que aproximam os estudantes das escolas, buscando compreender as dinâmicas excludentes a partir da perspectiva de alunas e alunos. 

Suziane de Santana Vasconcellos, Escola Montessoriana Maria Flor

Professora na Escola Montessoriana Maria Flor. Cabo Frio, RJ, BR. Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj) com estágio sanduíche na University of Northampton, Cambridge, UK, Mestra em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Bolsista pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico - CNPq (Mestrado e Doutorado). Bolsista Sanduiche pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior -Capes. Bolsista Nota 10 pela Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro – Faperj. Especialista em Neuropsicopedagogia e Orientação Educacional pela Faculdade São Luís. Graduada em Letras -Português/Inglês pela Universidade de Pernambuco (UPE) e Graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Facvest.

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Published

2024-06-30

How to Cite

BORGES, Luis Paulo Cruz; ALMEIDA, Sandra Maciel de; VASCONCELLOS, Suziane de Santana.
Field Work In Ethnography: Being there and writing here
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 1–21, 30 Jun. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23695. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Etnografia na Educação"