Experience report on the use of an analog scheme in the planning and execution of gamified didactic activities in Physics teaching
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-5777v9n1.2023.4Keywords:
Science teaching, Gamification, Analog features, ImmersionAbstract
Estudantes têm motivações para aprender que diminuem ao longo da educação básica. As motivações podem ser internas ou externas. No ensino de ciências é preciso desenvolver metodologias que promovam o engajamento, a motivação, a contextualização dos conteúdos e a aprendizagem. A gamificação é uma alternativa nesse sentido. Em atividades didáticas gamificadas são utilizadas ferramentas tecnológicas digitais, mas há falta de infraestrutura nas escolas e a falta de formação dos professores para usá-las. Neste sentido, este trabalho tem como objetivo avaliar se o uso de um esquema analógico atende ao mesmo propósito das ferramentas tecnológicas digitais no auxílio do planejamento e da execução de atividades didáticas gamificadas no ensino de Física. As atividades didáticas gamificadas com o uso do esquema analógico foram desenvolvidas com estudantes de uma escola do ensino médio do estado de Pernambuco. A produção de dados foi realizada por meio de entrevista com estudantes e o corpus foi analisado usando a análise de conteúdo de Bardin. Os resultados das análises indicam que o esquema analógico de planejamento e execução de atividades didáticas gamificadas permitiu a imersão dos estudantes na atividade, estimulou a motivação para a participação nas atividades e promoveu aprendizado de conteúdos abordados.
Experience report on the use of an analog scheme in the planning and execution of gamified didactic activities in Physics teaching
Abstract
Students have motivations to learn that decrease throughout basic education. Motivations can be internal or external. In science teaching, it is necessary to develop methodologies that promote engagement, motivation, content contextualization and learning. Gamification is an alternative in this regard. In gamified didactic activities, digital technological tools are used, but there is a lack of infrastructure in schools and a lack of teacher training to use them. In this sense, this work aims to evaluate whether the use of an analog scheme serves the same purpose as digital technological tools in aiding the planning and execution of gamified didactic activities in Physics teaching. The gamified didactic activities by using the analog scheme were developed with students from a high school in the state of Pernambuco. Data production was performed through interviews with students and the corpus was analyzed using Bardin’s content analysis. The results of the analyzes indicate that the analogical scheme of planning and execution of gamified didactic activities allowed the immersion of the students in the activity, stimulated the motivation for the participation in the activities and promoted learning of covered contents.
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