O IMPACTO DA INSTRUÇÃO POR PARES NA EDUCAÇÃO BRASILEIRA:
análise da aplicação, desafios e potenciais na melhoria do ensino
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-9549v8n15e24153Keywords:
instrução por pares, impacto, aplicações, desafios, potenciaisAbstract
This work evaluates the Peer Instruction methodology and its impact on Brazilian education. The objective is to explore the benefits and challenges of this active approach, considering its practical application in educational institutions in Brazil. The methodology is analyzed based on the concepts developed by Eric Mazur and other authors, highlighting student-student interaction and the principles that differentiate Peer Instruction from traditional teaching. The framework includes a discussion on the effectiveness of the methodology in promoting in-depth understanding of the content. The research was carried out through a systematic bibliographic review, addressing definitions, characteristics, and challenges of Peer Instruction. The conditions necessary for its effective implementation in face-to-face and remote environments were also examined. Peer Instruction has been shown to promote more meaningful learning and increase student participation. However, challenges such as teacher training and the infrastructure of institutions were identified as critical factors. The research highlights the importance of careful planning and institutional support. The study suggests that the methodology can improve the quality of teaching in Brazil, as long as there are adequate public policies and the inclusion of active methodologies in university curricula. The work offers a practical analysis adapted to the Brazilian context, highlighting the relevance of Peer Instruction to transform basic education, with low cost and high effectiveness.
Downloads
References
ARAÚJO, Ives Solano; MARZUR, Eric. Instrução pelos Colegas e Ensino sob Medida: Uma Proposta para o Engajamento dos Alunos no Processo de Ensino-Aprendizagem de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 30, n. 2, p. 362-384, 2013.
Arndt, Lorena Piza. Peer Instruction para o Aprendizado da Programação na Educação à Distância. Revista Foco, v.16, n.2, p.01-06, Curitiba – PR, 2023.
Azevedo, Kleber Luiz da Fonseca; Azevedo Filho, Francisco Medeiros de; Araújo, Kleane Maria da Fonseca Azevedo. Instrução entre Pares como Método de Ensino Superior na Área da Saúde: uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 46, n. 3, 2022.
Camillo, Cíntia Moralles; Graffunder, Karine Gehrke. Contribuições do Peer Instruction para o Ensino de Ciências: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Pesquisa e Debate em Educação, v. 12, n. 2, p. 1–20, 2022.
Chincon, Patricia Mariotto Mozzaquatro; Quaresma, Cindia Rosa Toniazzo; Garcês, Solange Beatriz Billig. Aplicação do Método de Ensino Peer Instruction para o Ensino de Lógica de Programação com Acadêmicos do Curso de Ciência da Computação. Anais do 5º Seminário Nacional de Inclusão Digital. Disponível em https://www.upf.br/_uploads/Conteudo/senid/2018-artigos-completos/179081.pdf. Acessado em 30 de julho de 2024.
Dutra, Alessandra; Soares, José Willian Silva; Figueredo, Márcia Camilo; Gomes, Letícia Borges. Uso do Peer Instruction na Aprendizagem de Conteúdos de Química: Contribuições preliminares. Revista Ciência em Tela, v. 12, n. 2, 2019.
Freire, Paulo Reglus Neves. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
Lôbo, Ítalo Martins; Franqueira, Alberto da Silva; Belo, Elisabeth Mendes; Santos, Silvana, Maria Aparecida Viana; Viana, Silvanete Cristo. Utilização da Instrução por pares (Peer Instruction) na Prática do Ensino. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v.10, n.5, São Paulo, 2024.
Pinto, Antônio Sávio da Silva; Bueno, Marcilene Rodrigues Pereira; Silva, Maria Aparecida Félix do Amaral e; Sellman, Milena Zampieri; Koehler, Sonia Maria Ferreira. Inovação Didática - Projeto de Reflexão e Aplicação de Metodologias Ativas de Aprendizagem no Ensino Superior: Uma experiência com “Peer Instruction”. Revista Janus, v. 6, n. 1, 2012.
Santos, Danielle Fernandes Amaro; Castman, Ana Sara. Metodologias Ativas: Uma Breve Apresentação Conceitual e de Seus Métodos. Revista Linhas, v. 23, n. 51, p. 334–357, Florianópolis - SC, 2022.
Silva, Sirléia Bacelar Araújo da. A Importância da Neurociência no Processo Educativo. Revista Psicologia e & Saberes, v. 9, n. 15, p. 91–97, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Infinitum: Revista Multidisciplinar está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.