Teacher training for socio-emotional skills: educational psychology in the context of the BNCC and the new high school
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n1.2023.4Keywords:
Socio-emotional competence, Teacher training, EducationAbstract
The article aims to analyze the training of teachers for socio-emotional competences regarding the implementation of the new high school in the state education network of the State of Maranhão. The research was carried out through a virtual questionnaire (google forms) made available via social networks to teachers of the state education network between July 1 and August 31, 2021 and is characterized as a quantitative-qualitative study (FLICK, 2009; GIL, 2008). The analyzes were performed with the approach of content analysis (SILVA; FOSSÁ, 2013). As a result, we noticed the teachers' lack of knowledge about socio-emotional skills, but there is an incipient search on the subject by some teachers, as there is no network training on socio-emotional skills, causing insecurity to teachers in developing the theme in the daily life of their classes and activities.
Downloads
References
ABED, Anita Lilian Zuppo. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Construção psicopedagógica, São Paulo, v. 24, n. 25, p. 8-27, 2016.
BASSO, C. M. Algumas reflexões sobre o ensino mediado por computadores. Disponível em: < http://coral.ufsm.br/lec/02_00/Cintia-L&C4> Acesso em 29 dez 2020.
BNCC. Competências socioemocionais como fator de proteção à saúde mental e ao bullying. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/195-competencias-socioemocionais-como-fator-de-protecao-a-saude-mental-e-ao-bullying > Acesso em 02 jan 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2018.
______. Novo Ensino Médio - perguntas e respostas. Ministério da Educação. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361 Acesso em 20 nov 2021.
CASEL. Casel Guide – Effective Social and Emotional Learning Programs. Disponível em: http://secondaryguide.casel.org/#Outcomes>. Acesso em: 10 out. 2021
CEE/MA. Novo Ensino Médio e política educacional do Maranhão são alguns dos assuntos tratados na pauta da 1 ª reunião de 2020 entre Seduc e CEE. Disponível em: <http://conselhodeeducacao.ma.gov.br/novo-ensino-medio-e-politica-educacional-do-maranhao-sao-alguns-dos-assuntos-tratados-na-pauta-da-1-a-reuniao-de-2020-entre-seduc-e-cee/> Acesso em 10 out 2021.
COELHO, M. G. O crescimento emocional beneficia a supervisão pedagógica? 127 f. Dissertação - Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Porto, 2013.
FERREIRA, Aurino Lima; ACIOLY-RÉGNIER; Nadja Maria. Contribuições de Henri Wallon à relação cognição e afetividade na educação. In.: Revista Educar, Curitiba, n. 36, p. 21-38, 2010.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Joice Elias Costa (trad.). 3 ed. Porto Alegre: Artmede, 2009.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GREENE, J; KREIDER, H; MAYER, E. Combinação de Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social. In.: SOMEKH, B; LEWIN, C. (orgs.) Teoria e métodos de pesquisa social. Petrópolis, Rj: Vozes, 2015, cap.28, p. 331-339.
KOVALESKI, Fanny. Gestão de recursos humanos: comparação das competências hard skills e soft skills listadas na literatura, com a percepção das empresas e especialistas da indústria 4.0. 2019. 114 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Engenharia de Produção, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ponta Grossa, 2019. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4086/1/PG_PPGEP_M_Kovaleski%2C%20Fanny_2019.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021
MARIN, Angela Helena et al. Competência socioemocional: conceitos e instrumentos associados. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 92-103, jul./dez. 2017.
SILVA, Andressa Hennig; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de Conteúdo: Exemplo de Aplicação da Técnica para Análise de Dados Qualitativos. In.: IV Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. Anais...Brasília, 2013. Disponível em:< http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EnEPQ129.pdf> Acesso em 20 nov 2021.
UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. -- Brasília: UNESCO, 2015. Disponível em:< https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234311> Acesso em 15 set 2021.
WALLON, H. As origens do pensamento na criança. São Paulo: Manole, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais da Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.