INTEGRAL FORMATION AND AUTHENTICITY: An Analysis of the Conception of Subject in the Bncc in light of Charles Taylor's Ethics of Authenticity
DOI:
https://doi.org/10.18764/2236-4099v13n31.2023.5Keywords:
Ethics of Authenticity, Charles Taylor, BNCC, subject, Integral EducationAbstract
This article aims to discuss the concept of the subject present in the Base Nacional Comum Curricular (BNCC), linked to the idea of integral education, through the lens of Charles Taylor's ethics of authenticity. Using critical and documentary analysis of the BNCC's foundational elements related to integral education and Taylor's works, this study seeks to (i) understand what type of subject the Brazilian educational system is shaping, given that the BNCC guides national curricula; (ii) examine whether Taylor's philosophical ideas, particularly those in The Ethics of Authenticity, are reflected in the subjects shaped by the BNCC; and (iii) discuss how the malaise of modernity appears within the BNCC and how it hinders an authentic education. This analysis thus contributes to a reflection on the integral education proposed by the BNCC and on Taylor's concept of the singularity of the moral subject.
Downloads
References
Apple, Michael W. Para Além da Lógica de Mercado: Compreendendo e Opondo-se ao Neoliberalismo. Rio de Janeiro, DP & A Editora, 2005.
Bahia (Bahia). Secretaria de Estado de Educação. Transição entre o Ensino Fundamental e o Ensino Médio, 2019. Disponível em: https://ibiassuce.ba.gov.br/arquivos/10%20-%20Transi%C3%A7%C3%A3o%20E.Fundamnetal%20e%20M%C3%A9dio.pdf. Acesso em: 29 out. 2024.
Bardin, Laurence. Análise de Conteúdo. 6ª. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.
Binja, Elias. Multiculturalismo: a Identidade do Sujeito nas Tensões Sociais Contemporâneas em Charles Taylor. São Paulo: LiberArts, 2015.
Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 out. 2024.
Brasil. Lei Nº 8.069, de 13 de Julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 29 out. 2024.
Brasil. Lei Nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l9394.htmconst. Acesso em: 29 out. 2024.
Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 16 mar. 2023.
Brasil. Portaria nº 1.570, de 20 de dezembro de 2017. Diário Oficial da União, seção 1, 21 Dec. 2017, p. 146.
Bourdieu, Pierre. A Miséria do Mundo. 17ª Ed. Petrópolis (Rio de Janeiro): Vozes, 2008.
Branco, E. P.; Branco, A. B. G.; Iwasse, L. F. A.; Zanatta, S. C. BNCC: a Quem Interessa o Ensino de Competências e Habilidades? Debates em Educação, Vol. 11, p. 155-171, 2019.
Bogdan, R. C.; Biklen, S. K. Características da Investigação Qualitativa. In: Bogdan, R. C.; Biklen, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto (Portugal): Porto Editora, 1994.
Boletim ANPEd. Rio de Janeiro, v. 10, n. 2/3, abr/set 1988, p. 67.
Caetano, M. R. A Base Nacional Comum Curricular e os Sujeitos que Direcionam a Política Educacional Brasileira. Contrapontos (Online), Vol. 19, nº. 2, p. 132-41, 2019.
Caetano, M. A. As Reformas Educativas Globais e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Textura (Ulbra), Vol. 22, p. 36-53, 2020.
Carneiro, M. A. BNCC Fácil: Decifra-me ou Te Devoro. Petrópolis (Rio de Janeiro): Vozes, 2020.
Costa, M. O.; Caetano, M. R. Um Novo Ethos Educacional no Ensino Médio: Da Formação Integral ao Empreendedorismo. Revista Exitus. Vol. 11, p. 1-24, 2021.
Costa, Paolo. Verso un’Ontologia dell’Umano. Antropologia Filosófica e Filosofia Política in Charles Taylor. Milano: Edizioni Unicopli, 2001.
Foucault, Michel. Nascimento da Biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
Foscheira, R. Educar na Autenticidade em Charles Taylor. Educação (Porto Alegre), Vol. 32, Nº. 3, p. 365-374, set./dez. 2009.
Foscheira, R. Autenticidade e Educação em Charles Taylor. Tese (Doutorado) – Instituto Ecumênico de Pós-graduação, EST, São Leopoldo, 2008, 277p.
Heuser, Ester M.; Dias, Adriana M. Espólios Filosóficos Na Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio: a Dimensão Ética. Conjectura: Filosofia e Educação (Caxias do Sul). Vol. 26, p. 484-512, 2021.
La Taille, Y. Desenvolvimento do Juízo Moral e Afetividade na Teoria de Jean Piaget. In: La Taille, Y.; Kohl, Marta; Dantas, Heloysa. Piaget, Wallon e Vygotsky: Teorias Psicogenéticas em Discussão. 27ª Ed. São Paulo: Summus, 2006.
Lazaretti, Lucinéia Maria. Cadê o conteúdo que estava aqui? interlocuções entre a Base Nacional Comum Curricular e Educação Infantil. In: Malanchen, Júlia; Matos, Neide S.; Orso, Paulino J. A Pedagogia Histórico-crítica e as Políticas Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas (São Paulo): Editora Autores Associados, 2020.
Laval, Christian. Foucault, Bourdieu et la Question Néolibérale. Paris: Editions La Découverte, París, 2018
Laval, C. A Escola não é uma Empresa: o Neoliberalismo em Ataque ao Ensino Público. São Paulo: Boitempo, 2019.
Ludke, Menga; André, Marli. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
Martins, Heloisa H. T. de S. Metodologia Qualitativa de Pesquisa. Educação e Pesquisa (São Paulo), Vol. 30, nº.2, p. 289-300, maio/ago. 2004.
Marx, K. O Capital: Crítica da Economia Política. São Paulo: Abril Cultural, 1984
Nay, Olivier. História das Ideias Políticas. Petrópolis: Vozes, 2007.
Neira, Marcos G.; Alviano Júnior, Wilson; Almeida, Déberson F. A primeira e segunda versões da BNCC: construção, intenções e condicionantes. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 41, p. 31-44, set./dez. 2016.
Nogueira, L.; Dias, J. P. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Sentidos em Disputa na Lógica das Competências. Investigações (Online), Vol. 31, p. 26-48, 2018.
Rohling, M. O Governo da Educação e a Justiça Educacional: uma Análise das Bases da Legislação Educacional Brasileira à luz da Controvérsia Liberal-comunitarista. 2018. 388 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2018c. Disponível em: https://tede.ufsc.br/teses/PEED1337-T.pdf. Acesso em: 18 jan. 2024.
Saviani, D. Pedagogia Histórico-crítica: Primeiras Aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2020.
Taylor, Charles. Argumentos Filosóficos. São Paulo: Loyola, 2000.
Taylor, Charles. As Fontes do Self: a Construção da Identidade Moderna. 3ª ed. São Paulo: Loyola, 2011a.
Taylor, Charles. A Ética da Autenticidade. São Paulo: É Realizações, 2011b.
Taylor, Charles. Imaginários Sociais Modernos. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2010.
Taylor, Charles. O Multiculturalismo e a Política do Reconhecimento. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.
Taylor, Charles. Philosophical Papers. 2 Vol. New York: Cambridge University Press, 1985.
Taylor, Charles. Uma Era Secular. Leopoldo: Ed. UNISINOS, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos Zygmunt Bauman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Cadernos Zygmunt Bauman
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.