AFRICAN LITERATURES IN PORTUGUESE LANGUAGE AND THE THEME OF AFRICANITIES IN THE SCHOOL LIBRARY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v21n2.2022.18

Keywords:

school library, african literature, portuguese language

Abstract

The work aimed to discuss and reflect on the role of the library within the school and the practice of mediation as confrontation, interference and resistance, especially when it comes to Africanities and African literature in Portuguese. First to justify the existence of the library within the school, with Silva (2011), Campello (2016) and Trindade (2021), then to understand the practice of reading mediation and its fruition in the view of Oberg (2007), Candido (2011) and Brito (2020), in order to review and propose ways of treating and approaching the Africanities theme, according to Brito (2014), Alves and Timbane (2016) and Umbelino and Pereira (2018), reviewing the existence and application of public policies in Brazil. Brazil with authors such as Cirino and Peres (2018) and the law 12244/2010 that proposes the universalization of school libraries, Bernardes (2018) who analyzes the PNBE (National Library Program at school) and the application of law 10,639, which includes in the curricula pedagogical teaching about Afro history and culture; and the literature of African authors in the Portuguese language, such as the Angolan Ondjaki, who reveals an independentist Angola, of traditions, internal conflicts that aspires for a future beyond the question of subservience, according to Moura (2022). Concluding that it is an act of persistence to make essential the library and the judicious work on Africa and its literatures in Portuguese language within it, in order to demystify preconceived concepts and stereotypes, regarding the Portuguese-speaking countries of the continent, by the West and by the consequences of colonization and of Portuguese domination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruna Rodrigues Feitosa, Universidade Federal de São Carlos

Bibliotecária e Cientista da Informação (2019) Graduada pela Universidade de São Paulo. Mestranda em Estudos de Literatura pela Universidade Federal de São Carlos.

References

ALVES, M. J.; TIMBANE, A. A. A importância da literatura africana na transmissão da cultura no ensino médio no brasil. Interfaces, Paraná, v. 7, n. 2, p. 78-85, 2016. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view/4392. Acesso em: 01 jun. 2022.

BARROS, M. de. Memórias inventadas: a segunda infância. São Paulo: Planeta, 2006.

BERNARDES, T. V. M. A literatura de temática da cultura africana e afro-brasileira nos acervos do programa nacional biblioteca da escola (PNBE) para a educação infantil. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis: UFSC, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/198374/PEED1348-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 06 jun. 2022.

BRITO, G. R. (2021). Mediação da leitura em bibliotecas. EntreLetras, Araguaína, v. 11, n. 3, p. 57-74. Disponível em: https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2020v11n3p57-74. Acesso em: 20 jul. 2022.

CAMPELLO, B. S.; CALDEIRA, P. da T.; LIMAS, R. F. de, & SOUZA, T. G. F. (2016). A universalização de bibliotecas nas escolas: reflexos da lei 12.244. Ponto de Acesso, Bahia, v. 10, n. 2, p. 39–58. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/13609. Acesso em: 10 ago. 2022.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In _____. Vários escritos. São Paulo/Rio: Duas cidades; Ouro sobre Azul, 2004, p. 169-191..

CIRINO, D. B. L; PROGRAMA NACIONAL BIBLIOTECA NA ESCOLA – PNBE: da apropriação dos acervos para a formação de leitores. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Regional Catalão, 2015. Disponível em:https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/549/o/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Darciene.pdf.pdf. Acesso em: 01 jun. 2022.

CORRÊA, E. C. D.; SOUZA, M. R. Parceria entre bibliotecário e educador: uma importante estratégia para o futuro da biblioteca escolar. Infociência, São Luís, v. 4, n. 1, p. 68-87, 2004. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/v/a/4286. Acesso em: 11 ago. 2022.

CURVO, L. F. S. A biblioteca escolar na perspectiva da promoção da igualdade racial = the school library from the perspective of promoting racial equality. Revista Bibliomar, São Luís, v. 20, n. 1, p. 106-130, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/161125. Acesso em: 07 set. 2022.

GRIFFERO, T. C. In: Cartia, Gianni; D’Angelo, Paolo (Direção). Dicionário de estética. Lisboa: Edições 70, 2009.

LOURENÇO, A. Contando histórias e encantando nos espaços de leitura. Ciência da Informação em Revista, Alagoas, v. 1, n. 2, p. 28-31, 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/47432. Acesso em: 07 set. 2022.

MATA, Inocência. Estudos pós-coloniais: Desconstruindo genealogias eurocêntricas. Civitas: Revista De Ciências Sociais, Rio Grande do Sul, v. 14, n. 1, p. 27–42,2014. Disponível em:https://doi.org/10.15448/1984-7289.2014.1.1618. Acesso em: 01 set. 2022.

MOURA, A. C. Literaturas africanas de língua portuguesa na sala de aula por uma educação pós-colonial. Revista Vértices, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 104-116, 4 abr. 2022. Disponível em: https://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16311/14728/. Acesso em: 09 set. 2022.

NUNES, M. S. C.; SANTOS, F. O. Mediação da leitura na biblioteca escolar: práticas e fazeres na formação de leitores. Perspectivas em Ciência da Informação, Minas Gerais, 25(2), 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/24116/19424 Acesso em: 07 jun. 2022.

ONDJAKI. A bicicleta que tinha bigodes. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.

OBERG, M. S. P.Informação e significação: a fruição literária em questão. 2007. Tese (Doutorado em Cultura e Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: doi:10.11606/T.27.2007.tde-23072009-161746. Acesso em: 20 jul. 2022.

SILVA, J. L. C. Perspectivas históricas da biblioteca escolar no Brasil: análise da Lei 12.244/10 que dispõe sobre a universalização das bibliotecas escolares.Revista ACB, Santa Catarina, v. 16, n. 2, p. 489-517, Florianópolis,2011. ISSN 1414-0594. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/797. Acesso em: jun. 2022

SILVA, W.C. Miséria da biblioteca escolar. São Paulo: Cortez, 1994.

TRIGO, S. (2014). A emergência das literaturas africanas de expressão portuguesa e a literatura brasileira. Letras De Hoje, Rio Grande do Sul, v. 19, n. 1. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/17519/11251. Acesso em: 12 jun. 2022

TRINDADE, T. L. ; SIQUEIRA, T. G. de S. ; TERRA, G de M.Lei n° 12.244/ 2010 universalização das bibliotecas escolares: 2020 chegou e agora?, 2021 . In: XII Encuentro Latinoamericano de Bibliotecarios, Archivistas y Museologos (EBAM), João Pessoa, 20 a 24 de setembro de 2021. Disponível em: http://eprints.rclis.org/42891/1/TRINDADE_SIQUEIRA_TERRA_EBAM_2021_Final.pdf. Acesso em: 07 jul. 2022.

UMBELINO, C. da S.; PEREIRA, D. de C. O ensino de literatura africana em língua portuguesa e suas perspectivas. In: Anais do Congresso Internacional ABRALIC (Associação Brasileira de Literatura Comparada: Circulação, tramas & sentidos na literatura. UNB, Brasília, 2018. Disponível em: https://abralic.org.br/anais/arquivos/2018_1547734243.pdf. Acesso em: 07 jul. 2022.

VIEIRA, K. M. L. Pelos caminhos da memória: Angola do pós independência revisitada por Ondjaki. Revista África e Africanidades, [s.l.], Ano 3, n. 10, 2010. Disponível em: http://africaeafricanidades.com.br/documentos/10082010_10.pdf. Acesso em: 01 jun. 2022.

Published

2022-12-21

How to Cite

FEITOSA, Bruna Rodrigues.
AFRICAN LITERATURES IN PORTUGUESE LANGUAGE AND THE THEME OF AFRICANITIES IN THE SCHOOL LIBRARY
. Revista Bibliomar, v. 21, n. 2, p. 98–114, 21 Dec. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/20130. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos