PROJECT-BASED LEARNING IN LIBRARY SCIENCE DISTANCE EDUCATION
report of the elaboration of a Subject Headings List
DOI:
https://doi.org/10.18764/2526-6160v22n1.2023.4Keywords:
Project-based learning (PBL), library Science distance education, subject heading listAbstract
it reports the pedagogical outline, from planning to realignment, of an activity based on Project-Based Learning (PBL) aligned with competences and skills for the 21st century, in the discipline of Documentary Languages of the distance learning course in Librarianship in a private institution. The proposal was to create a List of Subject Headings in a cooperative and/or collaborative way, integrating around 170 students from 6 classes (five regular and one dependency) of the first semester of 2022. The objectives of the activity were: to understand possible noises caused by natural language during the indexing process and understand the theoretical underpinnings of subject heading lists. The didactic sequence was divided into two stages: identification of digital book subjects in natural language and creation of a subject heading list. Discussion forum tools, Google Docs® and Youtube® were used, as well as digital libraries. In addition to allowing the understanding of the historical context of the creation of indexing languages, it allowed students to perceive the need to develop theories and norms to improve documentary communication. For the future realignment of the task, which is being developed again in the first half of 2023, a more detailed identification of the learning objectives, digital objectives and necessary content/knowledge was made. Finally, it begins the discussion about the need to create a taxonomy for teaching thematic representation.
Downloads
References
ANDERSON, L. W.; KRATHWOHL, D. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman, 2001. Disponível em: https://www.uky.edu/~rsand1/china2018/texts/Anderson-Krathwohl%20-%20A%20taxonomy%20for%20learning%20teaching%20and%20assessing.pdf. Acesso em: 07 jan. 2023.
BARCELLOS, Barbara França; CARVALHO, Telma de. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na formação de bibliotecários: uma necessidade emergente. Convergência em Ciência da Informação, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 123-130, 2018. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/conci/article/view/10233. DOI: https://doi.org/10.33467/conci.v1i2.10233. Acesso em: 21 jul. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para Educação Superior a Distância. Brasília, DF: MEC, agosto de 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 16 jul. 2022.
CESARINO, Maria Augusta da Nóbrega; PINTO, Maria Cristina Mello Ferreira. Cabeçalho de assunto como linguagem de indexação. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 268-288, 1978. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/71210. Acesso em: 12 dez. 2018.
CHURCHES, Andrew. Bloom´s digital taxonomy. Preuzeto, 2007. Disponível em: https://www.pdst.ie/sites/default/files/BloomDigitalTaxonomy-AndrewChurches.pdf. Acesso em: 09 fev. 2023.
EDUCATION FOR LIFE AND WORK: developing transferable knowledge and skills in the 21st Century. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. James W. Pellegrino and Margaret L. Hilton, Editors. Washington, DC: The National Academies Press, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.17226/13398. https://nap.nationalacademies.org/read/13398/chapter/1. Acesso em: 20 jul. 2022.
FERRAZ, Wanda. Relação de assuntos para cabeçalhos de fichas. 5. ed. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1977.
FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/bRkFgcJqbGCDp3HjQqFdqBm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 fev. 2023.
FERREIRA, Vania de Souza et al. Didática. Porto Alegre: SAGAH, 2018.
FIUZA, Marysia Malheiros. O ensino da “Catalogação de assunto”. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 257-269, 1985. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/36526. Acesso em: 19 jul. 2022.
GIL URDICIAIN, Blanca. Manual de linguajes documentales. 2. ed. rev. ampl. Gijón (Asturias): Ediciones Trea, 2004.
KARPINSKI, Josiani Aparecida. et al. Fatores críticos para o sucesso de um curso em EAD: a percepção dos acadêmicos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 22, n. 2, p. 440-457, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000200010. Acesso em: 17 jul. 2022.
KOBASHI, Nair Yumiko. Fundamentos semânticos e pragmáticos da construção de instrumentos de representação de informação. DataGramaZero, João Pessoa, v. 8, n. 6, dez. 2007. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000007756/afaee985f0729edf7ceb3925f54e80a4 Acesso em: 12 dez. 2018.
LIB NEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
MACULAN, Benildes Coura Moreira dos Santos et al. Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de Biblioteconomia. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 18, p. 01-22, 2022. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1697. Acesso em: 20 jan. 2022.
MAPFRE América. Glossário de termos de assunto do Handbook of Latin American Studies. [S. l.: s. n.], c1995. Disponível em: http://lcweb2.loc.gov/hlas/portugues/assuntos.html. Acesso em: 19 jul. 2022.
MARTINHO, Noemi Oliveira; FUJITA, Mariângela Spotti Lopes. La catalogación de materias: apuntes históricos sobre su normalización. Scire: representación y organización del conocimiento, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 61–70, 2010. Disponível em: https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/4012. Acesso em: 20 jul. 2022. DOI: 10.54886/scire.v16i2.4012.
ONU. Transformando nosso mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Traduzido do inglês pelo Centro de Informação das Nações Unidas para o Brasil (UNIC Rio) e revisado pela Coordenadoria-Geral de Desenvolvimento Sustentável (CGDES) do Ministério das Relações Exteriores do Brasil. Última edição em 11 de fevereiro de 2016. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/Brasil_Amigo_Pesso_Idosa/Agenda2030.pdf. Acesso em: 12 fev. 2023.
SOUSA, Raquel Juliana Prado Leite de. Plano de ensino. Batatais, SP: Claretiano, 2022.
SOUZA, Leandro do Nascimento de; TANUS, Gabrielle Francinne de S. C. Metodologias ativas de aprendizagem no ensino da biblioteconomia: uma revisão sistemática da literatura. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 12., Rio de Janeiro, 25 a 29 de outubro de 2021. Anais [...]. Rio de Janeiro: Ibict, 2021. Disponível em: https://ancib.org/enancib/index.php/enancib/xxienancib/paper/viewFile/305/380. Acesso em: 19 jul. 2022.
TÔRRES, Lecy Maria Caldas. Sistematização da Sintaxe de Cabeçalho de Assunto. [S. l.; s. n., 199?]. Disponível em: http://eooci.uff.br/sistematizacao-da-sintaxe-de-cabecalho-de-assunto/. Acesso em: 19 jul. 2022.
WESTPHAL, Julhane; MIRITZ, Luciane Dittgen. Objetivos educacionais de aprendizagem e processos cognitivos de alto nível no ensino remoto: uma análise a partir da taxonomia digital de Bloom. In: JORGE, Welington Junior (Org.). Tecnologias e mídias digitais na educação: conceitos práticos e teóricos. Maringá, PR: Uniedusul, 2021. p. 63-77. cap. 6. Disponível em: https://www.uniedusul.com.br/wp-content/uploads/2021/12/E-BOOK-TECNOLOGIAS-E-MIDIAS-DIGITAIS-NA-EDUCACAO-CONCEITOS-PRATICOS-E-TEORICOS.pdf#page=63. Acesso em: 19 jul. 2022.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução E. Rosa. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul, 1998.
ZENG, Marcia Lei. Knowledge Organization Systems (KOS). Knowledge Organization, v. 35, n. 2-3, p. 160-182, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/297530633_Knowledge_Organization_Systems_KOS/download. Acesso em: 21 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE
Senhores editores da Revista Bibliomar,
Declaro que submeti o artigo __________________________________ para avaliação e parecer, e que estou ciente das condições para publicação nesta revista, entre as quais destaco:
a) não há omissão de ligações ou acordo de financiamento entre aqueles que venham a se interessar pela publicação deste trabalho;
b) o trabalho é original e inédito e que não foi enviado nenhum texto similar a este, sob minha autoria, a outro periódico, durante o período em que este texto estiver sob a avaliação da Revista Bibliomar;
c) este trabalho é fruto de pesquisas por mim realizadas e não há omissão de nenhum autor por mim citado.
Respeitosamente,
Loca/data____________, ______/_____/_____
Assinatura do autor(es)
DIREITOS DE PUBLICAÇÃO
Qualquer usuário poderá ter direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.