THE VISIBILITY OF LIBRAS IN THE MEDIA

the deaf representation and communicational accessibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v22n2.2023.14

Keywords:

inclusion of the deaf, informational accessibility, communication media

Abstract

The inclusion of deaf people is a theme that circulates in the media and information, however, it has not been ensured as the national legislation indicates. It is a fundamental right of citizens to access to information and the media has the role of disseminating relevant issues that affect the lives of these people. In the case of deaf-signing Brazilians,
the Brazilian Sign Language (Libras) has been the most widely used. Used by a minority of Brazilians, it is not common to see this language being broadcast in the media, because most television programs are designed for listeners who speak Portuguese. In turn, despite the insertion of the Libras window happens only occasionally. This work aimed to problematize the access to media information by the deaf and the visibility of these people in the media. Of an exploratory nature and qualitative approach, the study is of an applied nature and started from a bibliographic survey on the theme of communication
accessibility, followed by a discussion on the visibility of the deaf in different media materials. The results indicate that it is still recurrent the lack of communicational accessibility of the deaf in the media, making it necessary to rethink media productions for this audience, since open television channels do not have the Libras window. We found that the analyzed materials stand out for the representativeness of the deaf as protagonists in the production of content. With regard to this, it is understood that equity of opportunities promotes diversity in programming and the dissemination of Libras. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Briese da Silva, Universidade Federal do Rio Grande

Mestra em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG),  Pós -Graduada em Língua Brasileira de Sinais (Libras) pela faculdade Dom Alberto Faveni, Bibliotecária, Formada pela Universidade  Federal do Rio Grande (FURG).

 

References

ARCOVERDE, Rossana Delmar de Lima. Tecnologias digitais: novo espaço interativo na produção escrita dos surdos. Cad.Cedes, Campinas, v.26, n. 69, maio/ago,2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/XxVb7nrhMqFKwVPJbZyp4Qg/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 15 jul. 2023.

BAKHTIN, Mikhail. Os estudos literários hoje. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BOLDO, Jaqueline; SCHLEMPER, Michelle Duarte da Silva. Literatura Surda: uma questão de cultura e identidade. Transversal – Revista em Tradução, Fortaleza, v.4, n.7, p.79-92, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/38108/1/2018_art_jboldomdsschlemper.pdf Acesso em: 18 jul. 2023.

BLOG CULTURA SURDA. Sobre o blog In: Blog Cultura Surda, [S.l., 2023]. Disponível em: https://culturasurda.net/sobre-o-site-2/ Acesso em: 16 jul. 2023.

BRASIL. Decreto Nº 5.296 de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta as Leis nos 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm Acesso em: 17 jul. 2023.

BRASIL. Lei No 10.098. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Publicada no Diário Oficial da União em 19/12/2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10098.htm Acesso em: 11 mar. 2022.

BRASIL. Portaria nº 310. Aprova a Norma Complementar nº 01/2006 - Recursos de acessibilidade, para pessoas com deficiência, na programação veiculada nos serviços de radiodifusão de sons e imagens e de retransmissão de televisão de 27 de junho de 2006. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/Portaria%20no%20310%20-27JUN2006-%20-%20Acessibilidade.pdf Acesso em: 17 jul. 2023.

BOSSE, Renata Ohlson Heinzelmann. As representações da mídia sobre a surdez: um estudo comparativo entre a Rede Globo e a TV Ines. Disponível em: http://www.2015.sbece.com.br/resources/anais/3/1429965140_ARQUIVO_Midiasobresurdez.pdf Acesso em: 29 dez. 2021.

CAMPOS, Débora Wanderley; STUMPF, Marianne Rossi. Cultura surda: um patrimônio em contínua evolução. In: PERLIN, Gladis; STUMPF, Marianne (Org.). Um olhar sobre nós surdos: Leituras contemporâneas. Curitiba, PR: CRV 2012, (p. 177-185).

CAPOVILLA, Fernando César. Filosofias educacionais em relação ao surdo: do oralismo à comunicação total ao bilinguismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 6, n. 1, 2000, p. 99-116. Disponível em: https://abpee.net/pdf/artigos/art-6-6.pdf Acesso em: 01 mar. 2022.

CORRÊA, Ygor; CRUZ, Carina Rebello. Língua brasileira de sinais e tecnologias digitais. Porto Alegre: Penso,2019.

CORA EDITORA. 2022. Disponível em: https://www.coraeditora.com/. Acesso em: 13 dez. 2023.

CRISTIANO, Almir. Congresso de Milão, 2020. Disponível em: https://www.libras.com.br/congresso-de-milao Acesso em: 26 nov. 2021.

ESCOLA NACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA. Introdução à Libras. Brasília: ENAP, 2016.

FERNANDES, S.; TERCEIRO, F. M. L. Deafhood: um conceito em formação no campo dos estudos surdos no Brasil. Revista Educação Especial, v. 32, 2019.

FERREIRA BRITO, Lucinda. Integração social e educação de surdos. Rio de Janeiro: Babel, 1993.

FERREIRA, Angélica Rodrigues; SOARES, Edilene Alexandra; COSTA, Lauanda Beatriz Matos. Mídia, linguagem e inclusão dos surdos: a influência do discurso na sociedade moderna. In: Encontro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial.7., 2011. Londrina. Anais [...] Londrina: UEL. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/congressomultidisciplinar/pages/arquivos/anais/2011/NOVAS_TECNOLOGIAS/294-2011.pdf Acesso em: 28 fev. 2022.

GESSER, A. LIBRAS? que língua é essa? Crenças e preconceitos em torno da língua de

sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola, 2009.

G1. Oscar de 2022 faz história com a primeira indicação para ator surdo. 2022. G1. Disponível em: https://revistamonet.globo.com/Filmes/noticia/2022/02/oscar-de-2022-faz-historia-com-primeira-indicacao-para-ator-surdo.html. Acesso em 07 mar. 2022.

G1². SAG Awards: 'No ritmo do coração' surpreende e leva principal prêmio do Sindicato dos Atores dos EUA. 2022. G1. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/cinema/noticia/2022/02/28/sag-awards-no-ritmo-do-coracao-surpreende-e-leva-principal-premio-do-sindicato-dos-atores-dos-eua.ghtml. Acesso em: 07 mar. 2022.

GOMIDES, Paula Aparecida Diniz; SILVA, Erliandro Félix; CAMPELLO, Ana Regina e Souza. Representatividade, cultura e identidade surda em adaptações de clássicos infantis. In: Congresso Universidade, Educação a Distância e Software Livre - UEADSL, 1., 2021, Minas Gerais. Anais [...] [S.l.: s.n.], 2021. Disponível em: https://ueadsl.anais.nasnuv.com.br/index.php/UEADSL/article/view/595/51 Acesso em: 18 jul. 2023.

HALL, Stuart. A IDENTIDADE CULTURAL NA PÓS-MODERNIDADE. In: A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed.Rio de Janeiro: Lamparina, 2006.

KUMADA, Kate Mamhy Oliveira. Libras - língua brasileira de sinais. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S. A., 2016.

LAU, Héliton Diego; SANCHES, Gabriel Jean. A LINGUAGEM NÃO-BINÁRIA NA LÍNGUA PORTUGUESA: POSSIBILIDADES E REFLEXÕES MAKING HERSTORY. Revista X , C u r i t i b a , vol. 14 , n . 4 , p. 87-106, 2019. Disponível em:file:///C:/Users/Mariana/Downloads/66071-272604-1-PB.pdf. Acesso em: 11 out. 2021.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. [s.l.], 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 15 jul. 2023.

QUADROS, Ronice Müller de. Alfabetização e o ensino da língua de sinais. Revista

Textura, Canoas, n. 3, p. 53-61, 2000. Disponível em:

https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/408569/mod_resource/content/2/alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%20em%20libras%20ronice.pdf. Acesso em: 14 dez. 2023

SILVA, Edvaldo Feliciano da; CAMPOS, Marineide Furtado. O PERCURSO DOS SURDOS NA HISTÓRIA E A NECESSIDADE DA LIBRAS PARA A INCLUSÃO DOS SUJEITOS NA ESCOLA. In: Encontro Internacional de Jovens Investigadores Edição Brasil. 3., 2017, Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/50000. Acesso em: 15 mar. 2022.

SILVA, Yéssica Lopes Da. TV INES: O protagonismo surdo na produção de

conteúdo audiovisual que promove informação, cultura e língua. Pelotas 2018. p. 107.

SKLIAR, C. (Org.). Educação e exclusão: abordagem socioantropológica em educação especial. Porto alegre: Mediação, 1997.

STROBEL, Karin. História da educação dos surdos. 2009. Disponível em: https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoEspecifica/historiaDaEducacaoDeSurdos/assets/258/TextoBase_HistoriaEducacaoSurdos.pdf Acesso em: 11 out. 2021.

STROBEL, Karin. As Imagens do Outro sobre a Cultura Surda. Florianópolis: UFSC, 2008.

TV INES. TV Ines, 2022. Disponível em: https://br.linkedin.com/company/tv-ines Acesso em: 28 fev. 2022.

VENEROSO, Carolina. Atriz surda é protagonista em ‘Um Lugar Silencioso: Parte II’ In: Minha Cultura, [s.l.], 21 jul. 2021. Disponível em: https://cultura.minha.com.br/2021/07/atriz-surda-e-protagonista-em-um-lugar-silencioso-parte-ii/ Acesso em: 17 jul. 2023.

WRIGLEY, Owen. The politics of deafness. Washington: Gallaudet University Press, 1996.

Published

2023-12-21

How to Cite

SILVA, Mariana Briese da.
THE VISIBILITY OF LIBRAS IN THE MEDIA: the deaf representation and communicational accessibility
. Revista Bibliomar, v. 22, n. 2, p. 113–139, 21 Dec. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/21338. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos