Perspectives and practices of literacy in The first Republic in Maranhão (1889- 1930)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v23n2.2024.15

Keywords:

history of education, literacy trajectory, First Republic

Abstract

This study examines the perspectives of literacy in Maranhão in its historicity and its impact on the state, exploring the teaching practices recorded and discussed in the legal provisions of the First Republic. The theoretical-methodological assumptions of cultural history are used, helping us with the historical method, bibliographical and documentary research: he first, to understand how the concepts of literacy, teaching practices, teaching reading and writing, as well as reading practices and teaching practice evolved according to different productions (Silva, 1991; Ferreiro, 2003; Morais, Albuquerque, Leal, 2007; Fiorentini, 2008; Soares, 2016; Araújo, 2019); the second, which helps in crossing data from the 1st Interstate Conference of 1921, held in Rio de Janeiro, which aimed to discuss current conceptions about the literacy process and respect for the teaching of reading and writing in primary school as an instrument to eradicate the illiteracy during the period; and the Pedagogical Congress of 1920, held in São Luís/MA, where the essentiality of teaching reading and writing was discussed as a mandatory process to form children readers capable of not only decoding texts, but of understanding what was read. It helps to understand perspectives and challenges in the field of literacy, taking into account literacy practice and its evolution based on different ideas, approaches and practices since the 1920s; a time marked by movements to fight against illiteracy understood as a lasting national problem, revealing how the concepts in question were interpreted and which directions were debated to promote more inclusive and accessible literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ranielle de Araújo Lima, Universidade Federal do Maranhão

Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Curso de Pedagogia.

Samuel Luis Velázquez Castellanos, Universidade Federal do Maranhão

Docente do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão. Doutor em Educação escolar.

References

AMARAL, S. F.; LIMA, M. C.; NASCIMENTO, A.L. R. Práticas de leitura no 1º ciclo do ensino fundamental: um estudo de caso. Linha Mestra, Campinas, n. 30, p. 16-19, set./dez., 2016. Disponível em: https://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/465/476. Acesso em: 26 abr. 2024.

ASPHE. Conferência Interestadual de Ensino Primário - 1921. Revista História da Educação, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 129–210, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30474. Acesso em: 20 abr. 2024.

BASTOS, J. A. Q. R. O mal-estar docente, o adoecimento e as condições de trabalho no exercício do magistério, no ensino fundamental de Betim/MG. 2009. 149 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2009. Disponível em: https://bib.pucminas.br/teses/Educacao_BastosJA_1.pdf. Acesso em: 23 jul. 2024.

CARVALHO, D. M. de. Ensinar. Aprender a linguagem escrita: do movimento do fazer ao saber em movimento. 1999. 150 f. Tese (Doutorado). Programa de pós-graduação em Educação. Centro de Ciências Sociais Aplicadas/CCSA. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal: UFRN, 1999.

CASTANHA, André Paulo. Edição crítica da legislação educacional primária do Brasil imperial: a legislação geral e complementar referente à Corte entre 1827 e 1889. Campus de Francisco Beltrão; Campinas: Navegando Publicações, 2013. 345 p. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/edicao-critica-da-legislacao-educac. Acesso em: 20 abr. 2024.

CONGRESSO PEDAGÓGICO. Trabalhos do Congresso Pedagógico de 1920. Maranhão: Imprensa Oficial, 1920. p. 353. Documento histórico. Disponível na Biblioteca Pública Benedito Leite.

FERREIRO, Emília. Alfabetização e cultura escrita. Revista Nova Escola. n. 162, maio, 2003.

FONTES, A. R. Formação continuada de professores da educação básica: um estudo sobre o Programa Gestar no Estado da Bahia. 2014. 118 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/16907/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20de%20Mestrado.pdf. Acesso em: 22 jul. 2024.

FRANÇA, A. C. G. de. "Eu 'se' esforço, mas não consigo": sentidos do processo de alfabetização para crianças não alfabetizadas. 2022. 146 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, RN, maio de 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49255. Acesso em: 11 jun. 2024.

KLEIMAN, A. B. Preciso “ensinar?” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? São Paulo: Unicamp, 2005, 65 p.

LOPES, A. S. M. Alfabetização, letramento e seus sentidos: olhar das professoras de uma escola pública municipal de Presidente Prudente/SP. 2021. 142 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Tecnologia. Presidente Prudente, 2021. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/c9972fa5-4467-42a2-b246-d72f587d4ca2. Acesso em: 18 jul. 2024.

MAIA, J. N. Concepções de criança, infância e educação dos professores de educação infantil. 2012. 135 f. Dissertação (mestrado) Programa de Pós-Graduação em Educação. Educação da Universidade Católica Dom Bosco. Campo Grande, 2012.

MORAIS, R. A. A escola de primeiras letras no Brasil Império (1822-1889): precariedade e exclusão. Plures Humanidades, Ribeirão Preto, v. 18, n. 2, p. 127-142, 2017. Disponível em: http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/299/246. Acesso em: 20 abr. 2024.

MORAIS, A. G. de; ALBUQUERQUE, E. B. C. de; LEAL, T. F. Letramento e alfabetização: pensando a prática pedagógica. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. 2. Ed. Brasília: MEC/SEB, 2007. P. 69-83. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/ensifund9anobasefinal.pdf. Acesso em: 24 abr. 2024.

MORTATTI, M. do R. L. Alfabetização no Brasil: conjecturas sobre as relações entre políticas públicas e seus sujeitos privados. Revista Brasileira de Educação, v. 15 n. 44, p. 329-341, maio/ago., 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gg3SdLpVLM8bJ7bJ84cD8zh/?lang=pt. Acesso em: 09 abr. 2024.

PEREIRA, E. F. A. Práticas de leitura no Ensino de Língua Portuguesa: possibilidades de aprendizagens no 9º ano da Escola Municipal Dom Ricardo Pedro Paglia, município de Presidente Sarney - MA. 2023. 234 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica/ccso. Universidade Federal do Maranhão. São Luís, 2023. Disponível em: https://tede2.ufma.br/jspui/handle/tede/4869?mode=full. Acesso em: 11 jun. 2024.

RIBEIRO, M. de P. História da formação de professores no Brasil colônia e império: um resgate histórico. Temporalidades, Belo Horizonte, v. 7 n. 2, p. 410-434, mai./ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/5635. Acesso em: 25 jul. 2024.

ROSSI, E. R. A educação escolar primária na Primeira República (1889-1929). Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 22, n. 45, p. 159-171, maio/ago., 2017. Disponível em: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v22i45.1048. Acesso em: 14 abr. 2024.

SILVA, D. M. da. Concepções sobre o ensino da leitura e da escrita e as implicações sobre o tratamento da heterogeneidade nos anos iniciais do ensino fundamental e políticas de alfabetização. 2023. 170h. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/52408. Acesso em: 14 abr. 2024.

SILVA, J. de S. L.; ARANTES, A. S. Do método de ensino Individual ao método “Phonomimico” nas escolas primárias (Pernambuco, Século XIX). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 66, p. 15-31, dez. 2015.

SOARES, MAGDA. Alfabetização: A questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016. 384 p.

TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/HsQ3sYP3nM8mSGSqVy8zLgS/. Acesso em: 21 jul. 2024.

Published

2024-09-30

How to Cite

LIMA, Ranielle de Araújo; CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez.
Perspectives and practices of literacy in The first Republic in Maranhão (1889- 1930)
. Revista Bibliomar, v. 23, n. 2, p. 1–26, 30 Sep. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/24325. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)