Librarians training and performance for reading mediation in brazilian school libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v24n2e26770

Keywords:

school librarian, reading mediation, professional training, school library, professional competencies

Abstract

This study discusses the training of school librarians as reading mediators in Brazilian school libraries, based on a literature review from 2014 to 2022. The research analyzes the librarian’s role as an educational agent who promotes access to information, reading encouragement, and mediation between readers and collections. Reading mediation is seen as essential for the intellectual, social, and critical development of students, positioning the school library as an active learning space. The lack of qualified professionals, inadequate infrastructure, and insufficient public policies are highlighted as major challenges. The study concludes that librarians must develop pedagogical, technological, and interdisciplinary skills, and that their ongoing education is crucial to strengthening the role of school libraries in the Brazilian educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, F. F. Mediação e leitura na biblioteca escolar: estudo de casos múltiplos. 2019. 125 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) — Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/VAFA-BE5HSH. Acesso em: 30 maio 2025.

AMORIM, M. L. M. C. A biblioteca escolar: leitura e transformação. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 106-124, 1 ago. 2013. Disponível em: https://revistas.usp.br/berev/article/view/106591. Acesso em: 31 jul. 2025.

BARI, V. A.; BISPO, I. C. G.; SANTOS, M. L. A biblioteca escolar como espaço de lazer cultural e formação do leitor. ConCI: Convergências em Ciência da Informação, São Cristóvão, v. 1, n. 2, p. 49-56, 9 nov. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/conci/article/view/10211. Acesso em: 31 jul. 2025.

BELLUZZO, R. C. B. As competências do profissional da informação nas organizações contemporâneas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 58-73, jan./jun. 2011. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/180. Acesso em: 31 jul. 2025.

BICHERI, A. L. A. O.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Bibliotecário escolar: um mediador de leitura. Biblioteca escolar em revista, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 41-54, 1 ago. 2013. Disponível em: https://revistas.usp.br/berev/article/view/106585. Acesso em: 31 jul. 2025.

BORTOLIN, S. Mediação oral literária: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. 232 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) — Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2010. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/handle/11449/103349?mode=simple. Acesso em: 31 jul. 2025.

BORTOLIN, S.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Bibliotecário: um essencial mediador de leitura. In: OLIVEIRA, M. C.; SANTOS, S. M. (org.). Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 205-218.

BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A. Mediação oral da informação: a visibilidade dos mediadores da Ciência da Informação. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 33- 58.

CAMILLO, E. V. V.; CASTRO FILHO, C. C. O bibliotecário e a administração burocrática na escola: olhares sobre o Projeto Político-Pedagógico e a atuação profissional. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 677–700, 7 ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/84700. Acesso em: 31 jul. 2025.

CAMPELLO, B. S. et al. A Biblioteca Escolar: temas para uma prática pedagógica. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

CAMPELLO, B. S. Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CAVALCANTE, L. E.; RASTELI, A. A competência em informação e o bibliotecário mediador da leitura em biblioteca pública. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Santa Catarina, v. 18, n. 36, p. 157-179, 17 abr. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2013v18n36p157. Acesso em: 31 jul. 2025.

CORRÊA, E. C. D. et al. Bibliotecário escolar: um educador? Revista ACB, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 107-123, 28 ago. 2005. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/379. Acesso em: 31 jul. 2025.

FARIAS, M. G. G. Mediação e competência em informação: proposições para a construção de um perfil de bibliotecário protagonista. InCID, Ribeirão Preto, v. 6, n. 2, p. 106-125, 2 out. 2015. Disponível em: https://revistas.usp.br/incid/article/view/101368. Acesso em: 31 jul. 2025.

FIORAVANTE, E.; CUNHA, M. V. As competências do bibliotecário em uma rede de bibliotecas escolares para o estado de Santa Catarina, Brasil. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 30, n. 2, p. 61–79, 19 mar. 2021. Disponível em: https://www.pbcib.com/index.php/pbcib/article/view/58214. Acesso em: 31 jul. 2025.

FURTADO, C. C. Bibliotecas escolares e web 2.0: revisão da literatura sobre Brasil e Portugal. Em Questão, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 135-150, 10 mar. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10888. Acesso em: 31 jul. 2025.

FUSATTO, M. P.; SILVA, M. R. As bibliotecas infantis e os bibliotecários: afinando competências. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 3, n. 1, p. 51-72, 9 set. 2014. Disponível em: https://revistas.usp.br/berev/article/view/106604. Acesso em: 31 jul. 2025.

GASQUE, K. Letramento Informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Editora FCI/UnB, 2012. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/13025. Acesso em: 19 abr. 2025.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Diretrizes da IFLA para a biblioteca escolar. 2. ed. rev. [S. l.]: The Hague, 2005. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-guidelines/school-library-guidelines-pt_br.pdf. Acesso em: 19 abr. 2025.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Manifesto da Biblioteca Escolar da IFLA-UNESCO 2025. Disponível em: https://repository.ifla.org/items/c9f90a1b-dcb7-4c16-a11c-30b53b7b333d. Acesso em: 27 nov. 2025.

MARTINS, S.; KARPINSKI, C. Interdisciplinaridade e formação do bibliotecário para atuação em Bibliotecas Escolares. Informação & Informação, Londrina, v. 23, n. 1, p. 424-449, 17 dez. 2018. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/24399. Acesso em: 31 jul. 2025.

MATA, M. L.; DOS SANTOS, C. A.; PACHECO, C. G. A função educadora do bibliotecário na perspectiva da mediação da informação no âmbito da biblioteca escolar. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 1-18, 30 ago. 2022. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1849. Acesso em: 19 abr. 2025.

MENDES, T. S.; SOUSA, M. I. A. A contribuição da biblioteca escolar para a formação do estudante e o desenvolvimento do hábito da leitura. Revista Bibliomar, São Luís, v. 15, n. 1/2, p. 16-30, 2 abr. 2017. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/6616. Acesso em: 30 maio 2025.

NEVES, B. C.; SAMPAIO, D. B.; RODRIGUES, Q. Bibliotecas escolares e tecnologias digitais: uma análise bibliográfica. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 146-165, fev. 2021. Disponível em: https://brapci.inf.br/v/147658. Acesso em: 27 nov. 2025.

NOGUEIRA, C. R. Mediação da leitura e da informação nas bibliotecas escolares estaduais de Juazeiro do Norte–CE. Folha de Rosto, Juazeiro, v. 6, n. 3, p. 157- 158, 22 nov. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/638. Acesso em: 31 jul. 2025.

NOGUEIRA, C. R.; SILVA, J. L. C. Dos Caminhos e Descaminhos da Biblioteca Escolar: reflexões e perspectivas de atuação no âmbito da mediação da leitura e formação de leitores. Folha de Rosto, Juazeiro, v. 2, n. especial, p. 22-30, 13 dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/146. Acesso em: 31 jul. 2025.

NUNES, M. S. C.; SANTOS, F. O. Mediação da leitura na biblioteca escolar: práticas e fazeres na formação de leitores. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, p. 3-28, 14 jul. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/24116. Acesso em: 31 jul. 2025.

OLIVEIRA, T. P. R.; COSTA, M. F. O.; PINTO, V. B. Competência em informação no âmbito da biblioteca escolar. BIBLOS, Rio Grande, v. 36, n. 1, p. 206-218, 12 set. 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/11101. Acesso em: 31 jul. 2025.

PAJEÚ, H. M.; ALMEIDA, A. H. F de. A mediação cultural na biblioteca escolar e o bibliotecário info educador. RDBCI, Campinas, v. 18, p. 1-17, 2 out. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rdbci/a/KZrgC78vK7QkBH5MQSgVBjs/abstract/?lang=pt. Acesso em: 31 jul. 2025.

PEREIRA, I. S. A biblioteca escolar sob o olhar da comunidade. BiblioCanto, Natal, v. 2, n. 1, p. 35-56, 27 dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/9530. Acesso em: 31 jul. 2025.

RIBEIRO, M. S. P. Desenvolvimento de coleção na biblioteca escolar: uma contribuição à formação crítica sócio-cultural do educando. Transinformação, Campinas, v. 6, n.1/3, p. 60-73, 25 nov. 1994. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1640. Acesso em: 31 jul. 2025.

SANCHES NETO, M. Desordenar uma biblioteca: comércio & industria da leitura na escola. Blog Tudo sobre Leitura. 13 maio 2011. Disponível em: https://tudosobreleitura.blogspot.com/2011/05/desordenar-uma-biblioteca-comercio.html. Acesso em: 31 jul. 2025.

SANTANA, R. F.; PAIVA, E. B. Práticas de leitura na biblioteca escolar: relato de pesquisa. Biblionline, João Pessoa, v. 13, n. especial, p. 10-16, 28 mar. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/biblio/article/view/38581. Acesso em: 31 jul. 2025.

SANTOS, F. M. F. C. Trilhou: uma aventura gamificada com Maria Livrão no universo da pesquisa escolar no ensino fundamental I. 2021. 122 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão da Informação e do Conhecimento) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2021. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/14868. Acesso em: 27 nov. 2025.

SILVA, A. J. M.; ALENCAR, A. Q.; BERNARDINO, M. C. R. Biblioteca Escolar e Mediação da Leitura: estudo sobre a importância da contação de história para a formação do leitor. Folha de Rosto, Juazeiro, v. 3, n. especial, p. 36-44, 22 dez. 2017. Disponível em: https://cip.brapci.inf.br//download/39231. Acesso em: 31 jul. 2025.

SILVA, A. J. M. Mediação no contexto da biblioteca escolar: um estudo realizado em colégios particulares de Crato e Juazeiro do Norte na região do Cariri cearense. Folha de Rosto, Juazeiro, v. 7, n. 3, p. 291-292, 9 jan. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/824. Acesso em: 31 jul. 2025.

SILVA, J. L. C.; SILVA, A. S. R. A mediação da informação como prática pedagógica no contexto da biblioteca escolar: algumas considerações. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 2, p. 1-30, 10 jan. 2013. Disponível em: https://revistas.usp.br/berev/article/view/106561. Acesso em: 31 jul. 2025.

SILVA, M. R. Resenha da obra leitura: mediação e mediador, de Maria Helena T. C. de Barros, Sueli Bortolin e Rovilson José da Silva. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 74-78, 2012. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1721/1472. Acesso em: 31 jul. 2025.

SILVA, R. J. Formar leitores na escola: o projeto pedagógico, a biblioteca escolar e a mediação. Informação & Informação, Londrina, v. 20, n. 3, 487–506, 21 set./dez. 2015. Disponível em https://doi.org/10.5433/1981-8920.2015v20n3p487. Acesso em: 31 jul. 2025.

SOARES, L. V. O.; LUCE, B. F.; ESTABEL, L. B. A implementação da alfabetização midiática e informacional pelo bibliotecário no âmbito das bibliotecas escolares. Ciência da informação, Brasília, DF, v. 51, n. 3, p.159-172, set./dez. 2022. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/254999. Acesso em: 31 jul. 2025.

Published

2025-12-04

How to Cite

SANDES, Nilza Maria Lima Lino; NUNES, Martha Suzana Cabral.
Librarians training and performance for reading mediation in brazilian school libraries
. Revista Bibliomar, v. 24, n. 2, p. 1–22, 4 Dec. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/26770. Acesso em: 25 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos