Decolonial methodologies: Indigenous literatures in knowledge production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n3e25884

Keywords:

decolonialities, decolonial methodologies, Indigenous literatures, Indigenous literary theory

Abstract

This essay aims to discuss how decolonial methodologies and ancestral epistemologies can contribute to the decolonization of knowledge production, to the representation of Indigenous voices in contemporary literature, and to the expansion of the field of Literary Theory. Collaborating in the elaboration of knowledge for the construction of possible plural worlds. Unlike a sterile multiculturalism, we focus on contemporary ancestral epistemologies for the analysis and understanding of contemporary issues. We propose how decolonial methodologies and Indigenous literatures act in the creation of new systems of knowledge production, in order to discuss a theoretical basis for the decolonization of research practices, as an epistemological alternative to the monocultures of Western thought, with a focus on the appreciation and recognition of the multiplicity of scientific understanding and practice. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Vieira de Sant' Anna, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutora em Letras – Estudos de Literatura pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora do Departamento de Letras da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Pesquisadora Produtividade da UEMG (PQ/UEMG) e coordenadora do grupo de pesquisa ALDEIA - Artes, Linguagens, Decolonialidades e Epistemologias Indígenas, Afrodiaspóricas e de África (UEMG/CNPq).  

References

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 30 out. 2024.

BRASIL. Lei Nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em 30 out. 2024.

BRASIL. Lei Nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em 10 out. 2024.

DIRETÓRIO Pombalino. Directorio, que se deve observar nas povoaçoens dos indios do Pará, e Maranhaõ : em quanto Sua Magestade naõ mandar o contrario. Lisboa: Na Officina de Miguel Rodrigues, Impressor do Eminentíssimo Senhor Cardeal Patriarca, 1758. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/ 518740. Acesso em 10 out. 2024.

ERLL, Astrid. Memory in Culture. Translated by Sara B. Young. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013 [1992].

G1 PARÁ. Entenda lei que indígenas e celebridades como Anitta, Dira Paes e Alok pedem revogação no Pará. G1, Belém, 31 jan. 2025. Disponível em: https://g1.globo .com/pa/para/noticia/2025/01/31/anitta-dira-paes-e-alane-dias-entenda-lei-que-indigenas-e-celebridades-pedem-revogacao-no-para.ghtml. Acesso em: 1 fev. 2025.

GOMES, Nilma Lino. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/03. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: Diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Editora Vozes, 2008, p. 67-89.

GOULET, Linda M.; GOULET, Keith N. Teaching each other: Nehinuw concepts & Indigenous pedagogies. Vancouver: UCB Press, 2014.

GRAÚNA, Graça. Contrapontos da literatura indígena contemporânea no brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2013.

ISSBERNER, Liz-Rejane; LÉNA, Philippe. Antropoceno: os desafios essenciais do debate científico. O Correio da UNESCO, Paris, n. 2, p. 7-10, 2018. ISSN 2179-8818

JUSTICE, Daniel Heath. Why Indigenous Literatures Matter. Ontario: Wilfrid Laurier University Press, 2018.

KAMBEBA, Márcia Wayna. Saberes da Floresta. São Paulo: Jandaíra, 2020.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Colección Sur Sur, CLACSO, 2005, p. 8-23.

LEVIS, C.; et al.. Persistent effects of pre-Columbian plant domestication on Amazonian forest composition. Science, 355, p. 925-931, 2017. DOI:10.1126/science.aal0157

MALDONADO-TORRES, Nelson. On the Coloniality of Being: Contributions to the development of a concept. Cultural Studies, Vol. 21, N. 2 -3, p. 240-270, March/May 2007. DOI: 10.1080/09502380601162548

MARACLE, Lee. I am Woman: A Native perspective on sociology and feminism. Richmond: Press Gang, 1996.

PARÁ. LEI Nº 10.853, de 13 de fevereiro de 2025. Revoga a Lei Estadual nº 10.820, de 19 de dezembro de 2024, que dispõe sobre o Estatuto do Magistério Público do Estado do Pará e dá outras providências. Diário Oficial [do] Estado do Pará: Edição Extra: Poder Executivo, Belém, n. 36.134, p. 4, 13 fev. 2025.

SANT’ ANNA, Fernanda Vieira de. Ruptura histórica e abordagem criativa: uma cartografia de identidades nativas. 2021. 215 f. Tese (Doutorado em Letras) - Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

SMITH, Linda Tuhiwai. Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples. 2nd Edition. London: Zed Books, 2012 [1999].

SOUZA, Roberto Acízelo Quelha de. Teoria da literatura. 10ª ed. São Paulo: Ática, 2007.

VIEIRA, Fernanda. As literaturas indígenas de mulheres na produção de novas cartografias de (r)existência. In: LIMA, Lilian Castelo Branco de; MACHADO, Ananda (Orgs). Oralidades, escritas e identidades: culturas indígenas. Boa Vista: Editora da UFRR, 2023, p. 125-141.

WALSH, Catherine. A manera de introducción. In: WALSH, C. Interculturalidad, Estado, Sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar/Ediciones Abya Yala, 2009, p. 13-20.

Published

2025-11-13

How to Cite

SANT’ ANNA, Fernanda Vieira de.
Decolonial methodologies: Indigenous literatures in knowledge production
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–24, 13 Nov. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25884. Acesso em: 2 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos