TEACHING AND LEARNING ENGLISH IN THE NORTH OF BRAZIL

a study from linguistic skills listening and speaking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.28

Keywords:

school education, pedagogical practices, collaborative and communicative approaches, ability skills listening and speaking, english language, historical-cultural psychology

Abstract

This article was produced from the conclusion of the Master’s research through the Postgraduate Program in School Education (PPGEEProf), Professional Master’s and Doctorate. The research which, we carry out from the following question: Is it possible that listening and speaking linguistic skills are driving in the teaching-learning process of English in public schools? Starting from this questioning we have the objective of analyzing the potential of oral comprehension and production skills, as protagonist language skills to teach and learn English in public schools from the theoretical foundations of historical-cultural psychology (VIGOTSKY, 1998), from the collaborative approach (FIGUEIREDO, 2006) and communicative (ALMEIDA FILHO, 2013). To achieve the objectives, chose a qualitative approach and action research. As instruments for data recording and collection, logbooks, video and audio recordings and unstructured and participant observation were used. The 9th grade of elementary school was the target audience. The results indicate to the relevance of the linguistic skills listening and speaking as essential methodological tools for teaching English in public schools, capable of improving teaching and learning, transforming teaching practice. It concluded that interactive dialogues enabled significant professional growth, both for the participants and the researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Valterlei Guedes Freitas, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Mestre em Educação Escolar por meio do Programa de Pós-graduação em Educação Escolar - Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia (UNIR);  Professor de Língua Inglesa da rede Pública do Estado de Rondônia; Graduado em Letras (Licenciatura Plena) , com Habilitação em: Língua e Literatura Inglesa pela Faculdade de Educação de Porto Velho (UNIPEC) (2005); Pós-graduado em Gestão Escolar Integradora: Supervisão, Orientação e Administração escolar pela Faculdade Católica de Rondônia (2012); Participante do Curso de Extensão intitulado "Pacto Nacional pela Fortalecimento do Ensino Médio: Formação Continuada de Professores do Ensino Médio na Escola" pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR) (2015).

Juracy Machado Pacífico, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/2010), Mestre em Psicologia Escolar pela Universidade de São Paulo (USP/2000) e graduada em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR/1996). Atuou, no período de 1989 a 2005, em todas as etapas da Educação Básica, na rede municipal de Porto Velho (SEMED), nas funções de professora, coordenação pedagógica e gestão. Coordenou o Curso de Especialização em Docência na Educação Infantil (UNIR/UNDIME/MEC) e o Programa Prodocência (UNIR-CAPES). Coordena e supervisiona o Estágio Curricular Supervisionado em Educação Infantil no Curso de Pedagogia da UNIR desde o ano de 2014. Atualmente é Professora Associada da Fundação Universidade Federal de Rondônia e atua no Curso de Licenciatura em Pedagogia, no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado Profissional (MEPE), do qual é também Coordenadora. É líder do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação e Infância (EDUCA), Editora da Revista Educa - Revista Multidisciplinar em Educação, e Coordenadora do Laboratório do Brinquedo e da Ludicidade (LABRINTECA) da UNIR. É membro associada da ANPED, participante do GT07. Tem experiência na área de Educação, atuando nos seguintes temas: infância; educação infantil; políticas públicas educacionais; gestão escolar; formação docente; alfabetização.

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Pontes. 7. ed. Campinas: SP, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 70. ed. São Paulo: Almedina Brasil, 2011.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e

a escrita: apresentação de um procedimento. In: Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.

FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma. Formação de Professores de Língua Estrangeira:

princípios e práticas. 2. ed. Goiânia: UFG, 2017. p. 83-169.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. Rio

de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 56. ed. Ver. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões. A (re)significação do Ensinar-e-aprender: a pedagogia de projeto em contexto. Marília: Núcleo de Ensino, Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, Campus de Marília, 2002-2003.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresa, v. 35, p. 57-63, 1995.

GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002. p. 129-149.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 156-168, 2003.

SEBBA, Maria Aparecida Yazbec et al. Formação de Professores de Língua Estrangeira: princípios e práticas. 2. ed. Goiânia: UFG, 2017. p. 83-100.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alex N. Linguagem,

desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2010.

Published

2022-07-05

How to Cite

FREITAS, Francisco Valterlei Guedes; PACÍFICO, Juracy Machado.
TEACHING AND LEARNING ENGLISH IN THE NORTH OF BRAZIL: a study from linguistic skills listening and speaking
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 129–153, 5 Jul. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13566. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos