PRUDENCE AS A PRINCIPLE IN ALBERTO MAGNO’S EDUCATIONAL PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n4.2022.71

Keywords:

Virtue of Prudence, History of Medieval Education, Intellectual

Abstract

The purpose of this article is to present the concept of prudence in Albertus Magnus (1200-1280), understanding it as the basis of his educational project. Our main source of analysis will be the tractatus de prudentia contained in the work Tractatus de Natura Bono (1243). In it, the author presents the need to form a society based on the common good, having the virtue of prudence as the principle of its actions. According to the author, this virtue is considered the greatest of all others, as it aims to guide man to choose good actions that ensure the common social good. Following this maxim, we will seek to understand what would be the pedagogical principles for the formation of a virtuous person, in line with the author. Due to this relevant issue, we also intend to reflect on the importance of this intellectual in the context of the history of education. It is possible to observe that, according to Albertus Magnus, when a person is educated based on virtuosity, he or she could potentially promote good in society and would collaborate with justice, consequently, with the preservation of humanity. We also point out that for the elaboration of this article, we selected some principles of social history presented within the scope of the Annales School, and we consider the concept of long duration, elaborated by Braudel (1990), as essential theoretical-methodological elements for our study.

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Author Biographies

Larissa Moreira da Costa, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Filosofia pela PUC -PR, Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá Mestranda em história da educação na Universidade Estadual de Maringá, Departmento Fundamentos da Educação.

 

Bruna Castelhano de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda em Educação e Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), participa do grupo GTSEAM, coordenado pela Profª Drª Terezinha Oliveira. Realiza pesquisas na área de História e Filosofia da Educação na Antiguidade e Medievalidade.

Terezinha Oliveira, UEM- Maringá Paraná

Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997). Realizou, em 2004, estágio de Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação na Faculdade de Educação da USP. É Professora Titular da Universidade Estadual de Maringá junto ao Departamento de Fundamentos da Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Diretora da Editora da Universidade Estadual de Maringá (Eduem) de 2014-2018. É Editora Científica da Revista Acta Scientiarum Education e Imagens da Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, especialmente em Filosofia e História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ética, transformação social, história da educação na Idade Média, escolástica, filosofia da educação na Idade Média, Intelectuais e Instituições Educacionais na Idade Média e formação de professores. É filiada a ANPUH, ANPED, SBHE, SBHR e a ABREM e a Rede Latina Americana de Filosofia Medieval. Lider do Grupo de Pesquisa Transformações Sociais e Educação nas épocas Antiga e Medieval (GTSEAM). Participa do Grupo de Estudos Medievais Portugueses (GEMPO), 10), do Grupo de Pesquisa Mnemosyne. Laboratório de História Antiga e Medieva, do Instituto Jean Lauand. É investigadora do Centro de História da Sociedade e da Cultura junto a Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. 

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Published

2022-12-22

How to Cite

COSTA, Larissa Moreira da; OLIVEIRA, Bruna Castelhano de; OLIVEIRA, Terezinha.
PRUDENCE AS A PRINCIPLE IN ALBERTO MAGNO’S EDUCATIONAL PROJECT
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 4, p. 375–396, 22 Dec. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/14978. Acesso em: 21 nov. 2024.