HIGH SCHOOL STUDENTS’ VOICE ABOUT INQUIRY-BASED LEARNING, CONTEXTUALIZATION AND INTERDISCIPLINARITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n3.2022.52

Keywords:

Inquiry Based-Learning, Sequence of Investigative Teaching, Didactic Propose

Abstract

This article aims to contribute with studies about investigative practices for high school. The research makes use of bibliographic analyzes for the production of an Investigative Teaching Sequence with interdisciplinary and contextualized activities about water resources. The students were from a public school in Rio Grande do Sul. To understand their involvement in the activities and their ideas about the project, a questionnaire was applied to the students. Among the main results, it is highlighted that students value teaching practices that relate scientific concepts to their reality, building more meaningful learning when they are actively involved in learning. The students’ opinions reveal that the interdisciplinary approaches give greater meaning to the contents because they break with the fragmented view of knowledge, starting with an integral interpretation of the real phenomena and situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AULER, D.; DELIZOICOV, D. Ciência-tecnologia-sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 5, n. 2, Espanha, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Formação de professores do ensino médio, etapa I - caderno III: o currículo do ensino médio, seu sujeito e o desafio da formação humana integral. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2013

BIZZO, N. Pensamento científico: a natureza da Ciência no ensino fundamental. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

BYBEE, R. W. Teaching Science as Inquiry. In: American Association for the Advancement of Science: Inquiring into inquiry learning and teaching in Science. Washington, DC, 2000

CACHAPUZ, A. et al. (Orgs.) A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2011.

CACHAPUZ, A. F.; PRAIA, J. F.; JORGE, M. P. Perspectivas de ensino das Ciências. Porto: Eduardo & Nogueira, 2000.

CARLESSO, J. P. P.; TOLENTINO-NETO, L. C. B. Dificuldades e Distúrbios de Aprendizagem na Concepção de Profissionais da Área da Saúde. Research, Society and Development, v. 9, n. 1, p. 1- 16, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1821

CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Thomson, 2004.

CARVALHO, A. M. P. Ensino e aprendizagem de Ciências: referenciais teóricos e dados empíricos das sequências de ensino investigativas (SEI). In: LONGHINI, M. D. (Org.). O Uno e o Diverso na Educação. 1. ed.Uberlândia: EDUFU, 2011, p. 253-266.

CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

DREHMER-MARQUES, K. C.; SAUERWEIN, I. P. S.Interdisciplinaridade na Formação Inicial de professores da área das Ciências da Natureza e Matemática: um estudo em periódicos A1 e A2. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 11, n. 31, p. 329 - 362, 2020.

FARIAS, I. M. S. de. Os professores e as tecnologias na escola: limites e perspectivas da inovação. Tecnologia educacional, v. 30/31, n. 159/160, p. 11-20, 2002

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOUW, A. M. S.; MOTA, H. S.; BIZZO, N. M. V. O Jovem Brasileiro e a Ciência: Possíveis Relações de Interesse. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 3, p. 627–648, 2016.

HERNÁNDEZ, F. Transgressão e Mudança na Educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

HODSON, D. In search of a meaningful relationship: an exploration of some issues relating to integration in science and science education. International Journal of Science Education, v. 14, n. 5, p. 541-562, 1992. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069920140506

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LAVONEN, J.; JUUTI, K.; UITTO, A.; MEISALO, V.; BYMAN, R. Attractiveness of Science Education in the Finnish Comprehensive School. In: A. Manninen; K. Miettinen & K. Kiviniemi. (Eds.). Research Findings on Young People’s Perceptions of Technology and Science Education. Mirror results and good practice (5-30). Helsinki: Technology Industries of Finland, 2005.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2015.

MACIEL, V. A. Questões teóricas sobre o ensino pela pesquisa: problematizações. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis/SC, p. 103. 2005.

MARTINHO, T.; POMBO, L. Potencialidades das TIC no ensino das Ciências Naturais: um estudo de caso. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 8, n. 2, 2009.

MEIRINHOS, M.; OSÓRIO, A. O estudo de caso como estratégia de investigação em educação. EDUSER, v. 2, n. 2, p. 49-65, 2010.

MOTOKANE, M. T. Sequências Didáticas Investigativas e argumentação no ensino de ecologia. Revista Ensaio, vol. 17, n. especial, p. 115-138, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s07

NASCIMENTO, L.; GARCIA, L. Promovendo o protagonismo juvenil por meio de blogs e outras redes sociais no Ensino de Biologia. Novas Tecnologias na Educação, v. 12, n. 1, 2014.

NUNES, M. O.; GUERINO, M. F.; STANZANI, E. L. O uso das TICs na formação continuada: iniciativas e experiências presentes na produção acadêmica brasileira. Revista Iberoamericana de Educación, n. 65, p. 111-126, 2014.

PERSICH, G. D. O. Projeto investigativo interdisciplinar conexão delta e as potencialidades do ensino por investigação no ensino médio. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) –Universidade Federal de Santas Maria. Santa Maria, p. 164. 2017.

REIS, P. Ciência e Controvérsia. REU, Sorocaba, SP, v. 35, n. 2, p. 09-15, dez. 2009.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011

SCHEID, N. M. J.; PERSICH, G. D. O. Os recursos da web 2.0 na educação científica escolar fundamentada em inquiry. In: MORA, M. C. G. (Org.). Aplicación de las Tecnologías para la enseñanza de la matemática, física, química y biología: implicaciones didácticas: Experiencias en América Latina. 1ed. Bogotá, 2016, v. 1, p. 154-162.

SCHEID, N. M. J.; REIS, P. G. R. dos. As tecnologias da informação e da comunicação e a promoção da discussão e ação sociopolítica em aulas de ciências naturais em contexto português. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 1, p. 129-144, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320160010009

SCHÖN, D. Formar Professores como Profissionais Reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações D. Quixote, 1997.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SJØBERG, S. Science and Technology in Education – Current Challenges and Possible Solutions. In: JENKINS, E. W. (Ed.). Innovations in Science and Technology Education (v. VIII). Paris: UNESCO, United Nations Educational, Science and Cultural Organization, 2001. p. 1–13.

TAVARES, A. et al. Inquiry at Coimbra botanic garden: Products and process of an IBSE educative Project. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 116, p. 4353-4356, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.945

TEITELBAUM, K.; APPLE, M. John Dewey. Currículo sem fronteiras, v.1, n. 2, p. 194- 201, 2001.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIVELATO, S. L. F.; TONIDANDEL, S. M. R. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17,n. especial, p. 97-114, nov. 2015. DOI: DOI - http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s06

VIEIRA, F. A. C. Ensino por investigação e aprendizagem significativa crítica: análise fenomenológica do potencial de uma proposta de ensino. Tese (Doutorado em Educação)–Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho – UNESP, Bauru/SP, p. 197. 2012.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

YOUNG, M. Para quê servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set.dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002

ZAMUNARO, A. N. B. C. A prática de ensino de ciências e biologia e seu papel na formação de professores. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Bauru/SP, p. 237. 2006.

Published

2022-12-29

How to Cite

PERSICH, Gracieli Dall Ostro; MARQUES, Keiciane Canabarro Drehmer; TOLENTINO NETO, Luiz Caldeira Brant de.
HIGH SCHOOL STUDENTS’ VOICE ABOUT INQUIRY-BASED LEARNING, CONTEXTUALIZATION AND INTERDISCIPLINARITY
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 3, 29 Dec. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/15559. Acesso em: 4 dec. 2024.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.