THE RELATIONSHIP OF THE PEDAGOGICAL GAME WITH JEAN PIAGET
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n2.2023.19Keywords:
Piaget, Jogo Pedagógico, Ensino, AprendizagemAbstract
Considering the importance of Piaget for Brazilian pedagogy and the increasing insertion of pedagogical games in the teaching and learning processes as an active methodology, this article sought, based on a recent doctoral thesis defended by one of the authors, to present the idea of thinking the pedagogical game under the support of Jean Piaget’s Theory. To this end, the article initially presents the main aspects of Piaget’s theory, culminating in the discussion on the relationship that Piaget establishes between the game and the subject’s development. After discussing this issue, we present the concept of the pedagogical game considered as appropriate for the work in question and set out to establish the interface between the pedagogical game and the Piaget’s theory, defended by the authors as one that should support the thought when thinking about the pedagogical aspects of the game. Finally, the authors conclude the article emphasizing the need for pedagogical games, as active methodologies, to be thought from a consistent theoretical framework that discusses the teaching and learning processes and, in this specific case, that Jean Piaget should be this framework.
Downloads
References
CAMARGO, L. S.; BECKER, M. L. R. O percurso do conceito de cooperação na Epistemologia Genética. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 527-549, maio/ago., 2012.
CAMARGO, R. L.; BRONZATTO, M. Os jogos de regras e sua contribuição para o desenvolvimento lógico-aritmético em crianças. Scheme – Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 7, n. 2, ago/dez., 2015.
CONSONI, J. B.; MELLO, R. R. Cadernos de Pesquisa: Psicologia e Educação no Ensino e Aprendizagem Escolar. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo - SP, v. 44, n. 154, p. 1070-1092, out./dez., 2014.
CHAKUR, C. R. S. L. A desconstrução do Construtivismo na educação: crenças e equívocos de professores, autores e críticos. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2014.
CLEOPHAS, M. G.; CAVALCANTI, E. L. D.; SOARES, M. H. F. B. Afinal de contas, é jogo educativo, didático ou pedagógico no ensino de Química/Ciências? Colocando os pingos nos “is”. In: CLEOPHAS, M. G.; SOARES, M. H. F. B. (Orgs). Didatização Lúdica no ensino de Química/Ciências: teorias de aprendizagem e outras interfaces. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018.
GARCIA, H. H. G. O. Adolescentes em grupo: aprendendo a cooperar em oficina de jogos. 2010. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade de São Paulo – USP, São Paulo – SP, 2010.
LIMA, L. O. A construção do homem segundo Piaget: uma teoria da educação. São Paulo: Summus, 1984.
LIMA, L. O. Construtivismo epistemológico e construtivismo pedagógico. In: FREITAG, B. (Org.). Piaget: 100 anos. São Paulo: Cortez, 1997.
LOURENÇO-FILHO, M. B. Introdução ao estudo da escola nova. 13ª ed., São Paulo: Edições Melhoramentos, 1978.
MASSABNI, V. G. O construtivismo na prática de professores de ciências: realidade ou utopia? Ciências & Cognição. Rio de Janeiro – RJ, v. 10, p. 104-114, 2007.
MATUI, J. Construtivismo: teoria construtivista sócio-histórica aplicada ao ensino. São Paulo: Moderna, 1995.
PARRAT-DAYAN, S.; TRYPHON, A. (Orgs.). Jean Piaget, Sobre a pedagogia: textos inéditos, São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.
PIAGET, J. Estudos Sociológicos. Trad. por Reginaldo Di Piero. Rio de Janeiro: Companhia Editora Forense. 1973a.
_________. Biologia e conhecimento: ensaio sobre as relações entre as regulações orgânicas e os processos cognoscitivos. Trad. por Francisco M. Guimarães. Petrópolis - RJ: Vozes, 1973b.
_________. A equilibração das estruturas cognitivas: problema central do desenvolvimento. Trad. por Marion Merlone dos Santos Penna. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.
_________. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Trad. por Álvaro Cabral e Christiano Monteiro Oiticica. 3ª ed., Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
_________. Epistemologia Genética. In: EVANS, R. I. Jean Piaget: o homem e suas ideias. Trad. por Angela Oiticica. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1980a.
_________. Psicologia e Pedagogia. Trad. por Dirceu Accioly Lindoso e Rosa Maria Ribeiro da Silva. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
_________. O nascimento da inteligência na criança. Trad. por Álvaro Cabral. 4ª ed., Rio de Janeiro: LTC, 1987.
_________. Abstração Reflexionante: relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. Trad. por Fernando Becker e Petronilha Beatriz Gonçalves da Silva. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
SANCHIS, I. P.; MAHFOUD, M. Construtivismo: desdobramentos teóricos e no campo da educação. Revista Eletrônica de Educação, v.4, n.1, mai., 2010.
SOARES, M. H. F. B. Jogos e Atividades Lúdicas para o ensino de Química. Goiânia: Kelps, 2013.
_________________. O jogo e suas possíveis relações com a Epistemologia Genética de Jean Piaget: em um tabuleiro de xadrez. In: CLEOPHAS, M. G.; SOARES, M. H. F. B. (Orgs). Didatização Lúdica no ensino de Química/Ciências: teorias de aprendizagem e outras interfaces. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.