NVIVO AS A SUPPORT INSTRUMENT FOR LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n1.2023.11

Abstract

This article describes how a computer aided qualitative analysis software, NVivo 12 Plus, was
used in a process of conducting a Literature Review. As an illustrative example of the approach put into practice,
a literature review on working with tables and graphs in the context of Basic Education, from the perspective
of statistical literacy, is presented. Through this review, which was carried out in the annals of the XIII National
Meeting of Mathematical Education - XIII ENEM (2019), the authors’ reflections and reflections are offered,
highlighting the management, consultation and visualization resources that facilitate and optimize a literature review . The results extracted from this experience reinforce the potential of this software in conducting and writing a high quality literature review, since the NVivo 12 Plus organization, analysis and visualization tools were useful to summarize data, model relationships and represent abstract concepts in a clear and intuitive, favoring scientific rigor, comprehensiveness and writing of the literature review. The conclusions derived from the process of conducting the Literature Review reinforce that the tools and functionalities of NVivo 12 Plus help the researcher to overcome his limitations of coding, organization and storage of the revised literature, potentiating the development of these activities, in a shorter time than than that needed to carry out manual work

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliziane Rocha Castro, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Coordenadora do Núcleo de Formação Continuada da Secretaria Municipal de Educação de Raposa/MA. Integrante do Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (MAES) vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação- PPGE/UECE. Bolsista da Fundação Cearense de Apoio à Pesquisa (FUNCAP).

Gabriel Linhares de Sousa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestrando em Educação e Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Membro do Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (MAES/UECE). 

Marcilia Chagas Barreto, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pós-Doutorado na Université du Québec à Chicoutimi (Canadá). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Lider do Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (MAES) vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE)

Joserlene Lima Pinheiro, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Professor da carreira do Magistério Superior lotado no Instituto de Humanidades (IH) da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB. Pedagogo, mestre e doutor em Educação formado pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante dos Grupos de Pesquisa: Matemática e Ensino - MAES; e Grupo Interdisciplinar de Estudo e Pesquisa em EtnoMatemática (GIEPEM).

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J. A “revisão de literatura” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (Org.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2002, p. 25-44.

ANDRE, M. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, n. 113, julho/ 2001 p. 51-64. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742001000200003.

BOOTE, D. N.; BEILE, P. Scholars before researchers: on the centrality of the dissertation literature review in research preparation. Educational Researcher, v. 34, n. 6. ago. 2005. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X034006003. Acesso em: 18 jun. 2020.

FINK, A. Conducting Research Literature Reviews: From the Internet to Paper. Fourth edition. Thousand Oaks, CA: SAGE, 2014.

FITT, M.H.; WALKER, A.E, LEARY, H.M. Assessing the Quality of Doctoral Dissertation Literature Reviews in Instructional Technology. Instructional Technology & Learning Sciences, 2009. Disponível em: https://digitalcommons.usu.edu/itls_facpub/8/. Acesso em: 6 jul. 2020.

GAL, I. Adult statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v. 1, n. 70, p. 1-25, 2002.

LAGE, M. C. Utilização do software NVivo em pesquisa qualitativa: uma experiência em EaD. ETD - Educação Temática Digital, 12(esp.), 198-226, 2011. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-243727

LEITE, D. F. B; PADILHA, M. A. S.; CECATTI, J. G. Abordando a revisão da literatura para fins acadêmicos: The Literature Review Checklist. Clinics, São Paulo, v. 74, e1403, 2019. Disponível em:

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1807-59322019000100318&lng=en&nrm=-iso. Acesso em 12 de abril de 2021.

RANDOLPH, J. A Guide to Writing the Dissertation Literature Review. Practical Assessment, Research, and Evaluation: Vol. 14, Artigo 13.2009. Disponível em https://scholarworks.umass.edu/pare/vol14/iss1/13. Acesso em: 18 jun. 2020.

SILVER, C.; LEWINS, A. Using software in qualitative research: a step-by-step guide. 2.ed. ePub: Sage, 2014.

Published

2023-11-15

How to Cite

CASTRO, Eliziane Rocha; SOUSA, Gabriel Linhares de; BARRETO, Marcilia Chagas; PINHEIRO, Joserlene Lima.
NVIVO AS A SUPPORT INSTRUMENT FOR LITERATURE REVIEW
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 1, p. 245–272, 15 Nov. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/17002. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)