THE MONITOR-TEACHER PARTNERSHIP IN PROGRAMMING LITERACY CLASSES
the constitutive other
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n4.2022.69Keywords:
Teacher training, narrative interviews, programming literacy, ScratchAbstract
This article, the result of a doctoral research, presents the analysis of some excerpts, based on narrative interviews that were carried out with teachers from the municipal education network of a city in the metropolitan region of Campinas, who participated in a training course entitled “Literacy in Programming” off ered by the municipality in partnership with the Ayrton Senna Institute. The aim of this article is to analyze, from the teachers’ narratives, how the partnership established between teachers and computer monitors can contribute to teachers´ literacy in programming and how they are appropriating the computational language from the diff erent dialogical relationships established among them. Our results that the teachers were appropriating the concepts from their relationships with the other(s), in the intense dialectical and dialogic movement that occurred in the relationship with the computer monitor and other people involved in the educational process.
Downloads
References
BAKHTIN, M.M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12ª. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
BAKHTIN, M.M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BUZATO, M. E. K. Letramentos digitais e formação de professores. São Paulo: Portal Educarede, 2006.
CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Relatos de Experiência e Investigación Narrativa. In LARROSA, Jorge et. Al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes, 1995, p. 11-59.
DOMINICÉ, Pierre. O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo, 2010. p. 34- 7.
DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos Digitais. Tradução Marcos Marcionilo – 1. ed. – São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 352.
ELOY, A. A. de; OLIVEIRA, A. M.; GOTARDO, L.; LUKJANENKO, M. de F. P. Programa Letramento em Programação: o ensino do pensamento computacional em escolas públicas brasileiras. In: RAABE, A.; ZORZO, A. F.; BLIKSTEIN, P. (Orgs.). Computação na Educação Básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020, p. 316.
FARACO, Carlos Alberto. Criação Ideológica e Dialogismo. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola, 2009, p. 45-97.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Org.). O método (auto) biográfico e a formação. Natal, RN: UFRN; São Paulo: Paulus, 2010, p. 31-57.
FREITAS, Maria Teresa de A. Linguagem, consciência e vida humana no pensamento de Bakhtin e Vygotski. In: FREITAS, M.T. de A.; RAMOS, B.S. da Silva (org.). Bakhtin partilhado. Curitiba: CRV, 2017, pg. 13-26.
KLEIMAN, A. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Cefiel/IEL/Unicamp, 2005.
KLEIMAN, Ângela. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado da Letras, 1995.
PAIVA, Maria da Conceição de. Transcrição de dados lingüísticos. In: MOLLICA, Maria Cecília.; BRAGA, Maria Luiza. (orgs.) Introdução à sociolingüística: o tratamento da variação. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2004. p. 135-146.
PASSEGI, Maria da Conceição; SILVA, Vivian Batista da (Org.) Invenções de vidas, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo, Editora Cultura Acadêmica, 2010.
RIBEIRO, Mariana Henrichs; FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Letramento digital: um desafio contemporâneo para a educação. Educação Tecnológica. Belo Horizonte. vol. 16, nº 3, set.dez. 2011, p. 59-73.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81 p. 143-160, dez. 2002.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
SOUZA, E.C. de. (Org.). Autobiografias, História de Vida e Formação: pesquisa e ensino. Salvador: Eduneb; EDIPUCRS, 2006.
SOUZA, Valeska Vírginia Soares. Letramento Digital e formação de professores. Revista Língua Escrita, Belo Horizonte, n. 2, p. 55-59, dez. 2007.
STREET, B.V. Os novos estudos sobre o letramento: histórico e perspectivas. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G.T. (orgs.) Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
STREET, B.V. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos novos estudos de letramento. In: MAGALHÃES, I. (org). Discursos e práticas de letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012.
VIANNA, C. A. D.; SITO, L; VALSECHI, M. C; PEREIRA, S. L. M. Do letramento aos letramentos: desafios na aproximação entre letramento Acadêmico e letramento do professor. In: KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. (Orgs.). Significados e ressignificações do letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. p. 2762.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.