SISU IMPACTS ON THE UNIVERSITY
the quality of qualification
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n3.2022.45Keywords:
Sistema Unificado de Seleção, SiSU, higher education Pedagogy, success and students permanence, academic cultureAbstract
The text brings considerations on the impact of MEC/Brasil, concerning SiSU, that stands for Sistema Unificado de Seleção – upon geopolitics of federal universities campi, with important repercussion for teaching, pedagogical practice, for the inclusion and permanence of students. Based on a PhD investigation, this study had the Federal University of Pampa, UNIPAMPA in Jaguarão, Rio Grande do Sul, a city in the frontier, as an empirical field. By using empiricism, which involved students and professors, this study explores issues related to their experiences, considered by students as positive for their academic resilience. The results show that the impacts of the politics that created SiSU are visible in the academic pedagogy, as well as for their role in that society. The study demands a perspective that includes diversity, with emphasis on sheltering and cultural mediation processes. It suggests that studies following this path might be intensified, in order to optimize academic inclusion in higher education federal schools, which are public ones.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. 2. ed. 4ª reimp. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
BRASIL. Portaria Normativa nº 2, de 26 de janeiro de 2010. Institui e regulamenta o Sistema de Seleção Unificada, sistema informatizado gerenciado pelo Ministério da Educação, para seleção de candidatos a vagas em cursos de graduação disponibilizadas pelas instituições públicas de educação superior dele participantes. Diário Oficial da União, Brasília, ano 147, n. 18, seção 1, 27 de janeiro de 2010.
CUNHA, Maria Isabel da. Diferentes olhares sobre as práticas pedagógicas no Ensino Superior: a docência e sua formação. Educação, Porto Alegre, v. XXVII, n. 54, p. 525-536, set./dez. 2004.
CUNHA, Maria Isabel da. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. Cadernos Pedagogia Universitária. Pró-Reitoria de Graduação – Universidade de São Paulo: SP, 2008.
CUNHA, Maria Isabel da. O lugar da formação do professor universitário: o espaço da pós-graduação em educação em questão. ver. Diálogo Educ., Curitiba, v. 9, n. 26, p. 81-90, jan./abr. 2009.
CUNHA, Maria Isabel da. ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib. Desenvolvimento profissional docente e saberes da educação superior: movimentos e tensões no espaço acadêmico. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 6, n. 11, p. 11-22, 31 dez. 2014.
FELICETTI, Vera Lucia. Enciclopédia Brasileira de Educação Superior – EBES [recurso eletrônico] / Marilia Morosini (org.). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021. Recurso on-line (2 v.); (Ries/Pronex; v.10 e 11). Disponível em: <https://editora.pucrs.br/livro/1563/>. Acesso em: 8 dez. 2021.
FERREIRA, Darlise Nunes. O acesso ao ensino superior e o SiSU: as implicações dos perfis dos estudantes no ingresso, na permanência e na qualidade da formação. 2022. 218f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2022.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. trad. Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; 2. ed. São Paulo: Cortez; 2000.
NÓVOA, António. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa [online]. 1999, v. 25, n. 1. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000100002>. Acesso em: 9 jun. 2021.
NÓVOA, António. Novas disposições dos professores - A escola como lugar da formação. Correio da Educação, n. 47, 16 fev. 2004. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/12421028.pdf>. Acesso: 08 jun. 2021.
NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade [on-line]. 2019, v. 44, n. 3. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2175-623684910>. Acesso em: 8 jun. 2021.
ROZEK. Marlene. Educação superior, inclusão e interculturalidade. In.: ZABALZA, Miguel Angel Beraza. Engagement na educação superior: conceitos, significados e contribuições para a universidade contemporânea. (org.). Miguel Angel Beraza Zabalza, Manuir Mentges, Maria Inês Côrte Vitória. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018.
TARDIF, M. LESSARD, Claude, LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. in: Dossiê: interpretando o trabalho docente, Revista Teoria e Educação, Pannonica Editora LTDA, n. 4, 1991, p. 215-234.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Plano de Desenvolvimento Institucional 2019-2023 – Bagé: UNIPAMPA, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.