Analysis of category “form and content”: the comic book adaptation of the work “Senhora” by José de Alencar
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.13Keywords:
education, literary reading, form-content, formation of readersAbstract
The contemporary literate society needs readers to be able to carry out a critical analysis of reality and to take a stand with balanced and assertive decisions. It is the school’s role to train readers who are considered competent. Literary reading has an abounding cultural content that helps the student to reflect on social issues. Dialectical categories help in the construction of knowledge and understanding of the world. Therefore, this paper aims to analyze the comic book adaptation of the work “Senhora” by José de Alencar based on the category “form and content” to understand its contribution to the formation of critical and reflective readers. A Bibliographic research with a critical-dialectical approach was used as a methodology for the development of this paper. As a result, it is understood that the relation “form-content” contributes significantly to the development of awareness, awakens the desire for reading, and, consequently, helps in the formation of critical and reflective readers.
Downloads
References
ACADEMIA BRASILEIRA DE LETRAS. Biografia. [2021]. Disponível em: https://www.academia.org.br/academicos/jose-de-alencar/biografia. Acesso em: 28 jun 2021
ALENCAR, José de. Senhora. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2019. Disponível em: https://camara-leg-br.usrfiles.com/ugd/5ca0e9_a13ff30f4d8e43589fa37fdc2501e615.pdf. Acesso em: 28 jun. 2021.
______. Senhora: em quadrinhos. Franco de Rosa (Org). São Paulo:Ciranda Cultural, 2019. (Coleção Clássicos em quadrinhos).
ASCÊNCIO, Ana Clara; LEOLINO, Angélica Augusta Damaceno; RODRIGUES, Lucas; CAMPOS-TOSCANO, Ana Lúcia. Furquim. As dimensões de Anne Frank: uma análise da transposição do gênero diário para HQ. Revista Eletrônica de Letras (Online), v.14 , n.14, edição 14, jan-dez 2021. p. 01-52. Disponível em: https://periodicos.unifacef.com.br/index.php/rel/article/view/2164. Acesso em: 18 ago. 2021.
CALVINO, I. Por que ler os clássicos. Tradução de Nilson Moulin. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1993. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4411070/mod_resource/content/1/Por%20que%20ler%20os%20Cl%C3%A1ssicos%3F%20.pdf. Acesso em: 28 jul. 2021.
COELHO, Nelly Novaes. A natureza da literatura infantil. In: ______. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000. p. 27-32.
GAMA, Carolina Nozella; DUARTE, Newton. Concepção de currículo em Dermeval Saviani e suas relações com a categoria marxista de liberdade. Interface. Comunicação Saúde Educação 2017; 21(62): 521-30. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/mZKXbDZVP4KsZkgWr9x7RTg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 jul. 2021.
GAMBOA, Sílvio Sánchez. Epistemologia da pesquisa em educação. Universidade UNICAMP. SP: Campinas, 1998. Disponível em: http://www.geocities.ws/grupoepisteduc/arquivos/tesegamboa.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.
KONKEL, Eliane Nilsen; CARDOSO, Maria Angélica; HOFF, Sandino. A condição social e educacional das mulheres no Brasil Colonial e Imperial. Roteiro, Unoesc, v. 30, n. 1, p. 35-60, jan./jun. 2005. p. 35-59. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2753805. Acesso em: 18 ago. 2021.
LEONTIEV, Alexei. O homem e a cultura. In: ______. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978. p. 261-284.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Premissas da concepção materialista da história. In ______. Obras Escolhidas (TOMO I). Lisboa: Avante. Moscovo: Progresso, 1982, p. 08-37.
MARX, Karl. O Método da Economia Política. In: ______. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. Traduções de José Carlos Bruni et al. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Coleção Os Pensadores).
MILLER, Stela; ARENA, Dagoberto Buim. A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo. Ensino Em Re-Vista, v.18, n.2, p.341-353, jul./dez. 2011.
MYSCZAK, Andrea Cristina Langue. Empoderamento feminino no romance Senhora de José de Alencar. 2018. 25 f. Monografia (Especialização em Língua Portuguesa e Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Comunicação, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR. Curitiba. 2018. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/18886/2/CT_CELLI_II_2018_06.pdf. Acesso em: 24 ago. 2021.
SAVIANI, D. O conceito dialético de mediação na Pedagogia Histórico-Crítica em intermediação com a Psicologia Histórico-Cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 26-43, jun. 2015. Disponível em: http://ead.bauru.sp.gov.br/efront/www/content/lessons/22/Media%C3%A7%C3%A3o%20Saviani%20Germinal.pdf. Acesso em: 03 ago. 2021.
______. Origem e desenvolvimento da Pedagogia Histórico-Crítica. Mesa Redonda “Marxismo e Educação: Fundamentos Marxistas da Pedagogia Histórico-Crítica”. In: VII Colóquio Internacional Marx e Engels, 7., 2012, São Paulo: IFCH-UNICAMP, 2012. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/formulario_cemarx/selecao/2012/trabalhos/Demerval%20Saviani.pdf. Acesso em: 02 ago. 2021.
______. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11. ed.
rev. Campinas, SP: Autores associados, 2011. (Coleção Educação Contemporânea).
SILVA, Greice Ferreira da; SILVA, Bruna Leal. A literatura infantil e a formação do leitor nos anos iniciais do Ensino Fundamental. In: GIROTTO, C. G. G. S. (org), et al. Formação de leitores e a educação estética: arte e literatura. Curitiba: CRV, 2019. p. 91-105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.