Being a teacher of children at the acampamento Chesf: a study based on teaching memories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.9

Keywords:

chesf, children education, memoirs, teachers

Abstract

This article seeks to understand, from the memories of teachers who worked with children in the schools of Acampamento Chesf, between 1949 and 1985, the composition of their respective profiles and the vision they hold about the significance of the work carried out as teachers at the Company. Based on a qualitative methodology with an Oral History approach, we used as sources the memories of twelve teachers who worked in Chesf schools with children aged between four and fourteen years old, included in kindergarten and primary education classes. The data reveal that the teachers were all women due to the conception that the female figure would be fundamental for a humanist formation of care, free of conflicts. Working in the company consists of achieving psychological and social benefits, providing independence and participation in the sectors of the Acampamento. The teaching profile was characterized by women with historical, scientific and cultural knowledge central to the constitution of the Chesfian subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laíse Soares Lima, Universidade do Estado da Bahia

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (PPGED/UFS). Especialista em Psicopedagogia e Educação Especial pela Universidade Candido Mendes (UCAM). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL/ Campus do Sertão). No presente, é professora substituta no curso de Pedagogia da Universidade do Estado da Bahia - Campus VIII/ Paulo Afonso. Membro do Núcleo Docente Estruturante do Colegiado de Pedagogia e Integrante do grupo de pesquisa FORPEC - Formação de Professores, Educação e Contemporaneidade. Possui experiência na área de pesquisa em Educação, principalmente com publicações e estudos nos seguintes temas: História Social da Infância; Infância e Educação; Estágio Supervisionado; Formação de Professores e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil.

Silvana Aparecida Bretas, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Sergipe. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, pesquisa, indissociabilidade, história, historicidade e educação, ciência, cientificidade, pesquisa e educação, filosofia da educação, ensino superior, pesquisa e formação docente.

References

ABREU, Diana C. Carreira e perfil do profissional do magistério na rede municipal de ensino de Curitiba: história e impacto da política brasileira de valorização do magistério. 2008. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

ALMEIDA, Jane Soares de. Mulheres na educação: missão, vocação ou destino? A feminização do magistério ao longo do século XX. In: SAVIANI, Dermeval. O legado educacional do século XX no Brasil. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2014.

ARCE, Alessandra. Compre o kit neoliberal para a educação infantil e ganhe grátis os dez passos para se tornar um professor reflexivo. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXII, n.74, p.251-283, abr. 2001.

ARROYO, Miguel González. Quem de-forma o profissional do ensino? In: VIELLA, M. A. L. (Org). Tempos e espaços de formação. Chapecó: Argos, 2003. p. 103-118.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3.ed. São Paulo: Cia das Letras, 1994.

BRASIL, Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, 1961. Fixa as diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus e dá outras providências. Brasília, 1971.

COMPANHIA HIDRO ELÉTRICA DO SÃO FRANCISCO. Relatório da Diretoria, exercício de 1952. Recife, 1952.

COMPANHIA HIDRO ELÉTRICA DO SÃO FRANCISCO. Relatório da Diretoria, exercício de 1960. Recife, 1960.

COMPANHIA HIDRO ELÉTRICA DO SÃO FRANCISCO. Setor de Ensino Integrado. Relatório/Plano de Atividades. Paulo Afonso/Bahia, 1978

FREITAS, Anamaria Gonçalves Bueno de. Vestidas de azul e branco: um estudo sobre as representações de ex-normalistas (1920-1950). – São Cristóvão: Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação/NPGED, 2003.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2011.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006.

LIMA, Elieuza Aparecida de; SILVA, Ana Laura Ribeiro da; RIBEIRO, Aline Escobar Magalhães. Reflexões sobre a educação infantil: contribuições da teoria histórico-cultural. Revista Interfaces. Suzano, ano 2 nº 2 out. 2010, p.16-20.

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. A prática pedagógica histórico-crítica na educação infantil e ensino fundamental. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão; MARTINS, Lígia Márcia. Contribuições da pedagogia histórico-crítica para a formação de professores. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 97-105, dez. 2013.

MEIHY, José Carlos Sebe B.; HOLANDA, Fabíola. História Oral: como fazer, como pensar. 2ª ed. São Paulo: Editora Contexto, 2015.

NASCIMENTO, Edvaldo Francisco do. Modernização e educação escolar no Nordeste Brasileiro: as escolas da Companhia Hidro Elétrica do São Francisco: Chesf (1949-2000). 2019. 439f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019

SAVIANI, Dermeval. Os saberes implicados na formação do educador. Anais do IV Congresso Estadual Paulista sobre formação de Educadores. Águas de São Pedro, São Paulo, 1996. p.145- 155.

SOUZA, Antônio José Alves de. Paulo Afonso. 2. ed. Coleção Mauá. Ministério da Viação e Obras Públicas: Serviço de Documentação, 1955.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: História oral. Tradução: Lélio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

Published

2024-06-28

How to Cite

LIMA, Laíse Soares; BRETAS, Silvana Aparecida.
Being a teacher of children at the acampamento Chesf: a study based on teaching memories
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–28, 28 Jun. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21689. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos