Meeting of Knowledge and university extension: educational practices between the School and the Calon Gypsy Community in Sousa/PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n4.2024.80

Keywords:

education of attention, gypsy ecology, university

Abstract

This text was written based on the sharing of the circle of dialogue between knowledge, based on the relationship between health, environment, art and educational practices. It was a proposal built on collective experiences, that is, based on the daily lives of the students who make up the Calon de Sousa/PB
Gypsy Community, at the M. E. F. Irmã Iraides Holanda Lavor School, located among the ranches that make up the Gypsy Community, where Early Childhood Education and Elementary Education I (1st to 5th grade) are offered, covering children from 4 to 11 years of age, in the school years of 2022 and 2023. Thus, the intersectionality between gender-race/ethnicity (ecofeminism), health (users’ rights to health based on the Organic Health Law - LOS (8080/90), National Humanization Policy (PNH), Child and Adolescent Health Care Policy) and environment (political ecology) mediated by educational practices in light of the Freirean perspective was followed as an itinerary. This proposal was configured as an extension action, integrating health, education, art
and the environment in the construction of educational practices for the comprehensive training of individuals and institutions covered by this experience. Finally, this extension experience was able to provide reflections by the students participating in the project, so that they were able to see themselves as learning beings in dialogue with the Calon de Sousa/PB Gypsy Community, as well as being able to prepare a booklet on the main human and social rights related to this traditional opulation.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luan Gomes dos Santos de Oliveira, Universidade Federal de Campina Grande

Antropólogo, Doutor em Educação (UFRN). Professor Adjunto IV da Unidade Acadêmica de Ciências Sociais (UACIS) e do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais e Humanas (PPGCISH-UERN), da Universidade Federal de Campina Grande e do Grupo Ecos/CNPq.

References

ACSERALD, Henri. Conflitos Ambientais no Brasil. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.

ALMEIDA, Maria da Conceição Xavier de. Reforma do Pensamento e Extensão Universitária. Revista Cronos, Natal, v. 2, n. 2, p. 11-22, 2001. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cronos/article/view/14194. Acesso em: 19 dez. 2024.

BRASIL. Decreto n. 4.229, de 13 de maio de 2002. Dispõe sobre o Programa Nacional de Direitos Humanos – PNDH, instituído pelo Decreto nº. 1.904, de 13 de maio de 1996, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 maio 2002. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2002/D4229impressao.htm. Acesso em: 25 set. 2024.

BRASIL. DECRETO Nº 6.040, DE 07 DE FEVEREIRO DE 2007. Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Brasília: Casa Civil, 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6040.htm. Acesso em: 25 set. 2024.

BRASIL. Lei Complementar n. 75, de 20 de maio de 1993. Dispõe sobre a organização, as atribuições e o estatuto do Ministério Público da União. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 maio1993. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp75.htm. Acesso em: 25 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Justiça. Plano Nacional de Direitos Humanos – PNDH II. Brasília, DF, [2002]. Disponível em: https://www.dhnet.org.br/dados/pp/edh/pndh_2_integral.pdf. Acesso em: 25 set. 2024.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Política Nacional de Humanização - HumanizaSus, 2003. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/humanizasus. Acesso em: 25 set. 2024.

FRASER, Nancy. “Reconhecimento sem ética?”. In: Lua Nova. São Paulo: n. 70, 2007.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GOLDFARB, Maria Patrícia Lopes. Memória e etnicidade entre os ciganos Calon em Sousa-PB. João Pessoa: Editora UFPB, 2013.

GOLDFARB, Maria Patrícia Lopes. Os Ciganos. Galante. Fundação Helio Galvão, n. 2, v. 3, Natal, Set. 2003.

GOLDFARB, Maria Patrícia Lopes; BATISTA, Mércia Rejane Rangel. DOSSIÊ CIGANOS NO BRASIL: um exercício de comparação etnográfica. Áltera – Revista de Antropologia, João Pessoa, v. 2, n. 7, p. 8-15, jul./dez. 2018.

GOLDFARB, Maria Patrícia Lopes. Ciganos Calon: a vida em movimento. In: JUBILIT, Liliana Lyra; REI, Fernando Cardozo Fernandes; GARCEZ, Gabriela Soldano (org.). Direitos Humanos e Meio Ambiente: Minorias Ambientais. São Paulo: Manole, v. 1, p. 261-278, 2017. (Coleção Ambiental).

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 8 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

IASI, Mauro. Educação popular: formação da consciência e luta política. Centro de Estudo, Pesquisa e Ação em Educação Popular. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.

INGOLD, Tim. Antropologia e/como Educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2018.

MARX, Karl. Manuscritos econômicos-filosóficos. Tradução de José Paulo Netto e Maria Antônia Pacheco. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

MOONEN, Frans. A História Esquecida dos Ciganos no Brasil. Saeculum Revista de História, João Pessoa, n. 2, jul./dez., 1996.

MORIN, Edgar. Os sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

OLIVEIRA, Luan Gomes dos Santos de Oliveira. Diário de Campo: os ciganos e o fazer futuro. Sousa: 2023.

PACHECO, Tânia. Racismo Ambiental: expropriação do território e negação da cidadania. Combate Racismo Ambiental, [s. l.], 2007. Disponível em: https://racismoambiental.net.br/textos-e-artigos/racismo-ambiental-expropriacao-do-territorio-e-negacao-da-cidadania-2/. Acesso em: 25 set. 2024.

RODRIGUES, Monique de Oliveira da Silva; PAULA, Ercília Maria Angeli Teixeira de. CRIANÇAS DE ETNIAS CIGANAS NO BRASIL: processos de escolarização na educação básica. Cadernos de Pesquisa, local, v. 28, n. 3, p. 401–418, 30 set. 2021 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12184. Acesso em: 25 set. 2024.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1999.

SENADO FEDERAL. Projeto de lei do Senado nº 248, de 2015. Cria o Estatuto do Cigano. Diário do Senado Federal, Brasília, DF, 30 abr. 2015. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/sdleg-getter/documento?dm=4038455&ts=1655324480404&disposition=inline. Acesso em: 25 set. 2024.

SHIMURA, Igor. Ser cigano: identidade étnica em um acampamento Calon itinerante. Maringá: Amazon, 2017.

SHIVA, Vandana. O ecofeminismo: expoentes e posturas críticas. Tradução Carolina Caires Coelho. Belo Horizonte: Editora Luas, 1990.

THIOLLENT, Michell (org.). Metodologia para projetos de extensão: apresentação e discussão. São Carlos: Ufscar, 2008.

Published

2025-02-18

How to Cite

OLIVEIRA, Luan Gomes dos Santos de.
Meeting of Knowledge and university extension: educational practices between the School and the Calon Gypsy Community in Sousa/PB
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–21, 18 Feb. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/24449. Acesso em: 10 mar. 2025.

Issue

Section

Dossier – Education and Diversity: a look at gypsy communities