Generational youth: historical reverberations and their representation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n4.2024.66

Keywords:

young brazilian and argentine generations, youth cultures, representations, modernity, postmodernity

Abstract

This article aimed to address the generations of Brazilian and Argentine youth from the perspective
of their respective representations, yesterday and today, from a comparative and connected historical perspective. This study addresses young people who lived in both modernity and post-modernity. For this, two aspects were chosen: 1) the historical periods of modernity and post-modernity, marked by historical social and cultural events that justified the appearance of thoughts, affections and actions in different times and contexts; and 2) youth culture, present in each period, considering that the approach to youth cultures of each historical period
ensures greater clarity about the psychosocial dynamics of these youths.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivany Pinto Nascimento, Universidade Federal do Pará

PhD in Educational Psychology from the Pontifical University of São Paulo - PUC. Post-doctorate in Curriculum and Teacher Training from the State University of Rio de Janeiro - UERJ. Full Professor at the Institute of Education Sciences - ICED and the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Pará and coordinator of the study and research group on youth, subjectivity, social representations and education - GEPEJURSE.
E-mail: ivany.pinto@gmail.com

Lucía Lionetti, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

PhD in History from the Autonomous University of Madrid. Professor at UNICEN Tandil; Researcher and Professor (Honorary) at UNICEN Tandil (Argentina); Project Director: Culture, identities and age groups in Argentina, 18th to 20th centuries. Founding member of the Childhood History Network in Latin America (REHIAL/Madrid/Argentina).
E-mail: lionettilucia@gmail.com

References

ABDALA, Ernesto. Jóvenes, educación y empleo en América Latina. Uruguai: Cinterfor, OIT, 2002.

ABRAMO, Heloisa W. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 5/6, p. 25-36, maio/dez. 1997. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-24781997000200004&script=sci_abstract. Acesso em: 15 set. 2024.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1981.

BAUMAN, Zygmunt. O mal estar na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira:[1949], 2016.

BECK, Ulrich; BECK-GERNSHEIM, Elisabeth. El normal caos del amor: Las nuevas formas de la relación amorosa. Barcelona: Grupo Planeta, 2001.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Cia. das Letras, 1986.

BERGER, Peter Ludwig; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2003.

BILBAO ARISTIMUÑO, Kepa. La modernidad en la encrucijada. Buenos Aires: Tercera Prensa, 1997.

BOCK, Ana Maria Mercês Bahia; FURTADO, Odair; TEIXEIRA, Maria de Lourdes Trassi. Psicologias: uma introdução ao estudo da psicologia. São Paulo: Saraiva, 2001.

BRANDÃO, Antonio Carlos; DUARTE, Milton Fernandes. Movimentos culturais de juventude. São Paulo: Moderna, 1990. (Coleção Polêmica).

CAMARERO, Hernán; MANGIANTINI, Martin. Las izquierdas ante el Cordobazo: posiciones, debates y reorientaciones. Aletheia, La Plata, v. 9, n. 18, p. e004, jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.24215/18533701e004. Disponível em: https://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/ALEe004. Acesso em: 15 set. 2024.

CONDORCET, Nicolás. Esboço de uma história do progresso do espírito humano. Campinas: Unicamp, [1794] 2013.

COSSE, Isabella. Masculinidades, clase social y lucha política (Argentina, 1970). Rev. Mex.Sociol, Cidade do México, v. 81, n. 4, p. 825-854, out./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2019.4.57978. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-25032019000400825&script=sci_abstract. Acesso em: 15 set. 2024.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DI SALVO, Luciano; LIONETTI, Lucía. Representaciones audiovisuales de la maternidad soltera en la Argentina de las décadas de 1960 a 1990. In: BOHOSLAVSKY, Ernesto. Contra putas, imberbes y maricas: derechas, guerra fría y género en América Latina. Buenos Aires: Editorial Sarmiento, [202-?]. No prelo. Disponível em: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/85127. Acesso em: 15 set. 2024.

DURÁN VÁZQUEZ, José Francisco. La crisis de autoridad en el mundo educativo. Una interpretación sociológica. Nómadas-Critical Journal of Social and Juridical Sciences, [s. l.], v. 28, n. 4, p. 2-24, jul./dez. 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18118913009. Acesso em: 15 set. 2024.

FAVERO, Betina. Las voces de una juventud silenciosa: memoria y política entre los otros jóvenes durante los años 60 (Mar del Plata - Argentina). Historia y Memoria, Colombia, n. 12, p. 215-252, jan./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.19053/20275137.4203. Disponível em: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/4203. Acesso em: 15 set. 2024.

FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. Rio de Janeiro: Imago, [1929] 1996. v. 21. (Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud).

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 65. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GAY, Peter. Modernidad: la atracción de la herejía de Baudelaire a Beckett. Barcelona: Editorial Paidós, 2007.

GIDDENS, Anthony. La transformación de la intimidad: sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. Madrid: Cátedra, 2006.

GROPPO, Luís Antonio. Juventude: ensaios sobre sociologia e história das juventudes modernas. São Paulo: Difel, 2000.

GUIMARÃES, Maria Eloísa. Escola, galeras e narcotráfico. 1995. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 1995.

HABERMAS, Jürgen. El discurso filosófico de la modernidad. Buenos Aires: Editorial Taurus, 1987. Versão espanhola.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução Beatriz Sidou. 2. ed. São Paulo: Ed. Centauro, 2013.

HALL, Stuart; JEFFERSON, Tony (ed.). Rituales de resistencia: subculturas juveniles en la Gran Bretaña de Posguerra. Cuadernos de Historia Contemporánea, [s. l.], n. 36, p. 391-394, fev. 2014.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. 13. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

HOBSBAWM, Eric. Historia del siglo XX. Buenos Aires: Crítica, 2002.

ILLOUZ, Eva. La salvación del alma moderna. Terapia, emociones y la cultura de la autoayuda. Madrid: Katz Editores, 2010.

LEVI, Giovanni; SCHMITT, Jean Claude. Historia de los jóvenes. De la antigüedad a la Edad Moderna. Madrid: Taurus, 1996.

MANNHEIM, Karl. O problema da juventude na sociedade moderna. In: BRITO, Sulamita (org.). Sociologia da juventude I: da Europa de Marx à América Latina de hoje. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993. p. 69-94.

MANZANO, Valeria. La era de la juventud en Argentina: cultura, política y sexualidad desde Perón hasta Videla. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2017.

MARGULIS, Mario; URRESTI, Marcelo. La juventud es más que una palabra: ensayos sobre cultura y juventud. Buenos Aires: Editorial Biblos, 1996.

MAYER, Arno. La persistencia del antiguo Régimen. Madrid: Alianza Universidad,

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX: neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Tradução de Cabral. Zahar. Rio de Janeiro: Imago, 1978.

NASCIMENTO, Ivany Pinto. As representações sociais dos projetos de vida dos jovens: um estudo psicossocial. 2002. Tese (Doutorado em Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/16343. Acesso em: 15 set. 2024.

NASIMENTO, Ivany; RODRIGUES Sonia Eli. Os jovens na Pós-Modernidade: caleidoscópio de seus projetos de futuro. Revista Educere Et Educare, [s. l.], v. 13, n. 28, maio/ago. 2018. DOI: 10.17648/educare.v13i28.18940. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/issue/view/930. Acesso em: 15 set. 2024.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce homo: como alguém se torna o que se é. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

NUÑEZ FLORÊNCIO, Rafael. Sociedad y política en el siglo XX. Madrid: Síntesis, 1993.

PUJOL, Sergio. La década rebelde: los años 60 en la Argentina. Buenos Aires: Emecé, 2002.

RETAMOZO, Martín; TRUJILLO, Lucía. El kirchnerismo y SUS estratégias políticas em Argentina: desde la transversalidad hasta Unidad Ciudadana. Revista Izquierdas, Santiago, v. 42, p. 185-214, fev. 2019. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50492019000100185. Acesso em: 15 set. 2024.

SALVIA, Agustín. Norte de nada: los jovenes y la exclusion en los 90. Realidad económica, [s. l.], n. 3, p. 110-124, ago. 2002. Disponível em: https://www.aacademica.org/agustin.salvia/61.pdf. Acesso em: 15 set. 2024.

SENNETT, Richard. La corrosión del carácter. Barcelona: Península, 2001.

STEFANONI, Pablo. ¿La rebeldia se volvió de derchas? Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2021.

TERÁN, Oscar. Positivismo y nación en Argentina. Buenos Aires, Puntosur, 1987.

VOMMARO, Pablo Ariel; COZACHCOW, Alejandro Germán. Militancias juveniles en los 80: acercamientos a las formas de participación juveniles en la transición democrática argentina. Trabajo y Sociedad, [s. l.], v. 30, n. 11, p. 285-306, nov. 2017.

TERÁN, Oscar. Nacionalismos argentinos: 1810-1930. Revista de Ciencias Sociales.

Universidad Nacional de Quilmes. Quilmes, n. 1, nov. 1994, p. 31-40.

WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Tradução de Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. Brasília: UnB, 1921.v. 2.

Published

2024-12-18

How to Cite

NASCIMENTO, Ivany Pinto; LIONETTI, Lucía.
Generational youth: historical reverberations and their representation:
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–27, 18 Dec. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/24809. Acesso em: 26 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê "Escritos sobre educação na América Latina e o Caribe"

Most read articles by the same author(s)