Education for work and military dictatorship: Provisions of Law no. 5.692/1971 and its interpretations for science teaching based on a magazine (Paraná, 1973)
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-5777v8n2.2022.12Keywords:
Teenagers, Curriculum, Training, QualificationAbstract
The Law of Guidelines and Bases of Education No. 5,692, of August 11, 1971 (Law No. 5,692/1971), by establishing professional education as compulsory for secondary education, and the obligation to qualify for work, starting from elementary school, contributed to its restructuring the entire Brazilian educational system. In the set of actions, in the state of Paraná, the publication of the magazine Currículo, from 1973 onwards, expresses strong attention to complying with the prescriptions of the legislation. Taking edition number 3, from 1973, as historical documentation, we seek to investigate part of the curricular prescriptions for the state of Paraná, from the perspective of the magazine. With an emphasis on recommendations to meet the set of subjects related to the area of science—Mathematics; Physical Sciences; Biological Sciences and Health Programs—presented by the document, it is intended to analyze the prescriptions addressed to these disciplines. It is believed that, based on this analysis, it is possible to identify part of the trajectory of these disciplines in the history of education, to understand the objectives and interests of the statements based on education for work and the particularities of the curricular set.
Downloads
Metrics
References
ARANHA, M. L. A. A história da educação. 2. ed. São Paulo: Moderna, 1996.
BARBOSA, M. T. Sobre mães e filhos: as políticas públicas de proteção à maternidade e à infância em Guarapuava (1940-1960). 2012. Dissertação (Mestrado em História) – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/27758. Acesso em: 9 jan. 2023.
COWAN, B. A. Securing sex: Morality and repression in the making of Cold War Brazil. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2016.
FRANCA, D. M.; SANTOS, E. S. C. Blocos lógicos em tempos do movimento da matemática moderna (1960-1980). Zetetike, Campinas, v. 30, e022008, 2022. https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8667882
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 9. ed. São Paulo: Loyola, 1990.
MARTINS, C. R. K. O ensino de história no Paraná, na década de setenta: As legislações e o pioneirismo do estado nas reformas educacionais. Revista História & Ensino. Londrina, v. 8, p. 7-28, 2002. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p7
MATUCHESKI, S. Elaboração das propostas curriculares de matemática do ensino de 1º grau (5ª a 8ª série) do Estado do Paraná na década de 1970. 2011. Dissertação (mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática, Setor de Ciências Exatas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/27001. Acesso em: 9 jan. 2023.
MELLO, J. M. C.; NOVAIS, F. Capitalismo tardio e sociabilidade moderna. In: SCHWARCZ, L. M. (Org.). História da Vida Privada no Brasil, 4: contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. p. 559-658.
MICHAUD, A. Histórico da Enfermagem no Paraná. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 51, n. 3, p. 337-340, 1998. https://doi.org/10.1590/S0034-71671998000200013
MOTTA, R. P. S. A modernização autoritário-conservadora nas universidades e a influência da cultura política. In: MOTTA, R. P. S.; REIS, D. A.; RIDENTI, M. (Orgs.). A ditadura que mudou o Brasil: 50 anos do golpe de 1964. Rio de Janeiro: Zahar, 2014. p. 48-65.
MOTTA, R. P. S.; REIS, D. A.; RIDENTI, M. (Orgs.). A ditadura que mudou o Brasil: 50 anos do golpe de 1964. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
PARANÁ. Currículo, v. 1. n.º 1, 1973.
PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SILVA, T. T. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SILVA, B. S. M. A “maternidade moderna” e a medicalização do parto nas páginas do Boletim da Legião Brasileira de Assistência, 1945-1964. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 25, p. 1019-1037, 2018. https://doi.org/10.1590/S0104-59702018000500007
ZALUSKI, J. L. O futuro a caminho: Educação escolar para adolescentes nas propostas de ensino do Paraná durante a ditadura militar (1971-1984). 2021. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Centro de Ciências Humanas e da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ensino & Multidisciplinaridade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons CC BY que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação final do manuscrito.