Machado de Assis: realism in his own way

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v8n17e26431

Keywords:

Machado de Assis, Literary realism, Aesthetics, Literary criticism

Abstract

Machado de Assis is one of the Brazilian authors to whom literary criticism has devoted the most attention. This is due not only to the vast production of Capitu's father, but also to the quality of his narrative, especially with regard to works published after 1880. With a literary production that stands out for its narrative quality, a problem surrounding Machado de Assis that extends to the present day stands out: his aesthetic classification, that is, a certain incongruity between what we had and still
have in textbooks and literature manuals and what critics observe today. In this sense, this article proposes a dialogue between concepts of philosophical and literary realism and excerpts from
Machado's work, in order to broaden our understanding of the author's style. The theoretical bases for these reflections are from René Wellek (1963), Alexander Baumgarten (1993), José Ferrater Mora (2001), Ian Watt (1990), Gustavo Bernardo (2011), Roberto Schwarz (2000), José Guilherme Merquior (2011), George Lukács (2009) and Augusto Meyer (1964, 2008), which allow us to broaden our understanding of Machado's style. The results indicate that, although there are elements that guarantee verisimilitude and social criticism, such as the representation of bourgeois hypocrisy, the narrative led by a deceased author and the unilateral and cynical perspective of the narrator challenge the fundamental criteria of traditional realism. It is concluded that Machado constructs a dialectical poetics that merges and tensions elements of different aesthetic schools, refusing rigid frameworks. 

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Author Biographies

Dariana Paula Silva Gadelha, Universidade Federal do Amazonas

Professora Adjunta e vice-coordenadora do Curso de Letras - Língua e Literatura Portuguesa da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Doutorado e mestrado em Letras, com área de concentração em Literatura Comparada, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduada em Letras Português/Espanhol/Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Foi Professora Efetiva do Estado do Ceará, ministrando aulas de Língua Portuguesa para o ensino básico na Escola Estadual de Educação Profissional Mário Alencar. Foi coordenadora de estágio no Curso noturno de Letras da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Atualmente ministra disciplinas voltadas para a formação docente (Estágios e Práticas Curriculares). Desenvolve pesquisas nas áreas de Literatura Comparada, Prática Leitora e Produção Textual.

Elen Karla Sousa da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Letras - Estudos da Literatura, pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2022). Foi bolsista de doutorado do CNPq, desenvolvendo a pesquisa sobre Conceição Evaristo. Mestra em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2016). Tem Especialização em Língua, Literatura e Ensino: Teoria e Prática, pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Especialização em Teoria e Prática da Formação do Leitor, pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão (2008).Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária, atuando principalmente nos seguintes temas: Identidade, Literatura de autoria feminina e Literatura negro-brasileira.

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Published

2025-04-29

How to Cite

GADELHA, Dariana Paula Silva; SILVA, Elen Karla Sousa da.
Machado de Assis: realism in his own way
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 8, p. 1–17, 29 Apr. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/26431. Acesso em: 27 jun. 2025.