An overview of the teaching-learning process of the Physics subject in the Amazon interior: teachers' perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v8n15e24402

Keywords:

Teaching diagnosis, Physics learning, High School, Coari

Abstract

The teaching of Physics faces challenges related to the abstraction of concepts, which makes it difficult for students to understand and apply them in practice. The objective of this study is to present
an overview of Physics teaching in the municipality of Coari, Amazonas, based on the 2021 Basic Education Development Index (IDEB) and the perspective of teachers working in basic education. This is exploratory research, with a qualitative and quantitative approach, using semi-structured interviews with 16 Physics teachers, 3 from the Federal Institute of Amazonas and 13 from state schools. The research revealed that the municipality scored 3.3 on the IDEB for high school, below the goal of 5.2 set by the Ministry of Education for Amazonas in 2021. Regarding teacher qualifications, 18.75% hold master's degrees and 81.25% are specialists in Physics, with experience ranging between 5 and 10 years or more. Regarding the difficulties faced by students, 68.8% of the teachers pointed out a lack of basic math knowledge as an obstacle to understanding Physics content, while 18.8% highlighted the difficulty in abstracting concepts. It is concluded that the lack of basic foundations directly impacts students' low performance, making it necessary to implement interventions to improve the investigated scenario.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Pereira de Melo, Universidade Federal do Amazonas

Mestrando no Mestrado Profissional em Ensino de Física. É especialista em Metodologia no Ensino de Matemática e Física e licenciado em Ciências Exatas, com ênfase em Matemática e Física.  Professor de Matemática e Física na SEDUC-AM.

Ana Claudia Kaminski Mechi, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Entomologia. Professora Associada da UFAM no Instituto de Saúde e Biotecnologia. Docente no Mestrado Profissional em Ensino de Física. 

Klenicy Kazumy de Lima Yamaguchi, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Química pela Universidade Federal do Amazonas. Professora Adjunta no ISB/UFAM, Coari - Amazonas. Docente no Mestrado Profissional em Ensino de Física.

References

ALBANO, Wladimir Mattos; DELOU, Crisitna Maria Carvalho. Principais dificuldades apontadas no Ensino-Aprendizagem de Química para o Ensino Médio: Revisão sistemática. S.l.: Scielo/Preprints, p. 1-23, 2023.

ARAÚJO, Ravena Pereira de. As dificuldades na aprendizagem de física no ensino médio da Escola Estadual Dep. Alberto de Moura Monteiro. 2015. 15 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Angical do Piauí, 2015.

ARAÚJO, Tales Vinícius Marinho; FORSBERG, Maria Clara Silva. Contextualização do ensino de ciências em tempos de pandemia de Covid-19 em escolas no interior do Amazonas. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n. 55, p. 501-504, 2024.

BATTISTEL, Orildo Luis; HOLZ, Sheila Magali; SAUERWEIN, Ines. Motivação e eficiência em estratégias de ensino de física no nível médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, p. e20210278, 2022.

BORGES, Tiago Silva; ALENCAR, Gidélia. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista. Jul/Ago 2014, Ano 03, n° 04, p. 119-143

COELHO, Geide Rosa; AMBRÓZIO, Rosa Maria. O ensino por investigação na formação inicial de professores de Física: uma experiência da Residência Pedagógica de uma Universidade Pública Federal. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 490- 513, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175- 7941.2019v36n2p490. Acesso em: 13 set. 2024

FERREIRA, Álex de Carvalho; SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. Cotidiano e memória didática como estratégia no ensino de Física. Revista Práxis Educacional, Vitoria da Conquista-Bahia, v. 15, n. 35, p. 42-60, 2019.

FERREIRA, Marcello; DA SILVA FILHO, Olavo Leopoldino. Ensino de física: fundamentos, pesquisas e novas tendências. Plurais-Revista Multidisciplinar, v. 6, n. 2, p. 9–19, 2021. DOI: 10.29378/plurais.2447-9373.2021.v6.n1.12199. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/12199. Acesso em: 20 set. 2024.

FREIRE, Paulo. A Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GUTIÉRREZ-ARAUJO, Rafael Enrique; CASTILLO-BRACHO, Luis Andrés. Simuladores com o software GeoGebra como objetos de aprendizagem para o ensino da física. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n. 47, p. 201-216, 2020.

IBGE. Instituto Brasileiro De Geografia E Estatística. Cidades. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/am/coari/panorama. Acesso em 20 set 2024.

IBGE. Instituto Brasileiro De Geografia E Estatística. Cidade e Estados. 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/am/coari.html. Acesso em: 17, maio de 24.

IBGE. Instituto Nacional De Estudos E Pesquisa Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb. Acesso em: 04, junho de 24.

INEP. Censo escolar da Educação Básica 2002. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb/resultados

JANUÁRIO, Maria Derlandia Araújo; HOERNIG, André Felipe; MASSONI, Neusa Teresinha. Tendências atuais sobre o Ensino de Física Moderna: uma revisão de literatura. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 8, p. 1–22, 2024. DOI: 10.15536/reducarmais.8.2024.3668. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/3668. Acesso em: 20 set. 2024.

KOCHAN, Keity Alesandra; STACHESKI, Geison Carlos. Dificuldades de aprendizagem em física. Uninter, 2020.

LEAL, Izabel Cristina Pinto; WITT, Neila Seliane Pereira; PASQUALETTO, Terrimar Ignácio. Sala de Aula Invertida e o Ensino Concextualizado do Movimento Circular Uniforme. XVI Encontro sobre Investigação: em defesa da escola, da ciência e da democracia 29 a 30 de maio de 2020.Campus: Santo Antônio da Patrulha.

LOPES, Rafael Ferreira. Aversão ao ensino de física na unidade escolar Cazuza Barbosa na Cidade de Altos - Piauí. [S.l.: s.n.], 2011.

MAGNO, Dayane Vieira; DE LIMA YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy; GUILHERME, Adriano Pereira. Um panorama sobre o processo de ensino e aprendizagem em tempos de pandemia na cidade de Codajás, interior do Amazonas, na percepção de discentes da Educação Básica. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 6, n. 1, p. 122-137, 2023.

MCKINNEY, Wes. Data Structures for Statistical Computing in Python. In: Proceedings of the 9th Python in Science Conference, 2010, p. 56-61.

MINAYO. Maria Cecília de Souza Minayo (Org.) Pesquisa social - Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MOREIRA, Marco Antônio. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20200451, 2021. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0451

MOREIRA, Marco Antônio. Uma análise crítica do ensino de Física. Estudos avançados, v. 32, n. 94, p. 73-80, 2018. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0006

NASCIMENTO, Matheus Monteiro. O professor de Física na escola pública estadual brasileira: desigualdades reveladas pelo Censo escolar de 2018. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, n.1, 2020. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0187.

QUEIROZ, Marcele Queiroz; DOS SANTOS MORAES, Macélia; SANTOS, Tiago Gonçalves. A Física por meio de Experimentos em uma escola no município de Coari/AM. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 6, n. 1, p. 414-429, 2023.

RIBEIRO, Bruna Schons et al. Just-in-time teaching para o ensino de física e ciências: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, p. e20220075, 2022.

ROSA, Cleci Werner; ROSA, Álvaro Becker. Ensino da Física: objetivos e imposições no Ensino Médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.4, n.1, 2005.

SILVA, Patrick Oliveira et al. Os desafios no ensino aprendizagem da Física no ensino médio. Revista Científica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 829–834, 2018. DOI: 10.31072/rcf.v9i2.593. Disponível em: https://revista.unifaema.edu.br/index.php/Revista-FAEMA/article/view/593. Acesso em: 20 set. 2024.

Published

2025-03-26

How to Cite

MELO, Daniel Pereira de; MECHI, Ana Claudia Kaminski; YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima.
An overview of the teaching-learning process of the Physics subject in the Amazon interior: teachers’ perception
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 8, n. 15, p. 41–60, 26 Mar. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/24402. Acesso em: 16 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos