FOR AN INCLUSIVE MUSICAL EDUCATION:

music as a right and not as a privilege

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v7n13.2024.15

Keywords:

Musical Education, Mith of genius, Music as a right

Abstract

In this text is discussed the problem of emphasis on teaching music aimed at children and it is problematized the issue of the myth of genius. The absence of consideration of the social aspects involving music is questioned, given that, in addition to being an art form, it is also a social practice. Thus, when considering its positive effects on people’s health and well-being, it is suggested that the field of Music Education broaden its scope of action and considers music as a right, so as not to treat its practice only as a matter of technical development.

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Author Biography

Sergio Leal, Universidade Federal do Maranhão

Pesquisador com foco na Ecologia Sonora e na interdisciplinaridade da Música com outros campos do saber. Atua como professor substituto no Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos-Música, na Universidade Federal do Maranhão – Campus São Bernardo, no qual ministra disciplinas de teoria e percepção e de criação musical. É compositor de repertório erudito, com obras interpretadas desde o início dos anos 2000 por solistas e grupos musicais no Brasil e na Europa. Entre esses, destacam-se o Quarteto Pererê, o Quinteto Aralume, a Camerata Guarucordas, a Orquestra Gru Sinfônica e a cantora Paula Molinari, entre outros. Sua formação acadêmica abrange uma graduação em Música, com habilitação em composição e regência, pelo Instituto de Artes da UNESP (2006); uma graduação em Saúde Pública, pela Faculdade de Saúde Pública da USP (2016); uma especialização em Ciências Sociais, pela Escola de Sociologia e Política de São Paulo (2010) e um doutorado em Música, pelo Instituto de Artes da UNESP (2023). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Musical da UNESP – G-PEM e do Grupo Todos os Sons (UFMA).

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Published

2024-12-13

How to Cite

LEAL, Sergio.
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