Teaching polymers through an experimental approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-549v8n15e24364

Keywords:

Polymers, Experimentation, Learning

Abstract

In the teaching of Chemistry, experimentation is a fundamental resource for the development of student learning, functioning in the classroom as a strategy, since most students consider this area very difficult and have difficulty in assimilating the contents. In this sense, the concepts of Chemistry in teaching need good strategies that approach the reality of the learner, seeking a way to bring new methodologies and innovation. This work discusses experimentation in the teaching of polymers. Polymeric materials are used in several sectors, and the presence of these materials in our daily lives is indisputable, thus making it of great importance to contextualize the subject for high school students. Thus, this work aims to highlight the contribution of experimentation in the school environment and highlight the importance of relating theory and practice in the subject of Organic Chemistry. The work was carried out in the 3rd year "A" class of High School, at the Centro de Ensino Prefeito Dionilio Gonçalves Costa school, with 25 students. The application was carried out in two stages: the first consisted of a theoretical class with the aid of teaching material that conceptualized the subject matter, and the second stage involved an experiment in which students were given a script. The results showed that the students excelled better in the content with the experimental class, assimilating theory into practice, concluding that the experimentation favored the students' knowledge, in addition to awakening motivation and interest in the content. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Grasiely Costa de Aguiar, Universidade Federal do Maranhão

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Naturais - Química pela Universidade Federal do Maranhão- UFMA (2024). Ex-bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID (2020-2022). Ex-bolsista do Programa Foco Acadêmico (2022-2023 / 2023-2024). Atualmente é integrante do Grupo de Pesquisa e Ensino de Física - GPEF, sob coordenação do Prof. Dr. Thiago Targino Gurgel. Desenvolve pesquisas nas áreas de Ciências, Química e Física, mais especificamente, sobre o ensino de polímeros. 

Vilma Bragas de Oliveira, Universidade Federal do Maranhão

Possui graduação em Licenciatura em química pela Universidade Salgado de Oliveira (2005), graduação em Química Industrial pela Universidade Federal do Maranhão (2001), mestrado em Microbiologia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa (2004) e doutorado em Produção Vegetal pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2008). è pós doutora pelo Instituto Fundação Oswaldo Cruz. Atualmente é Professora Adjunto II do curso de Licenciatura em Ciências Naturais - Química da Universidade Federal do Maranhão. Realiza pesquisas em Ensino de Química, com ênfase em Novas Tecnologias Educacionais, Avaliação da Aprendizagem e Recursos Didáticos.

References

ARRUDA, Adriana Marmelo. Polímeros, materiais que transformaram o mundo. 2020. Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional) –Universidade Federal de Viçosa, Minas Gerais, 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 2000.

BRUICE, Paula Yurkanis. Química orgânica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

CANEVAROLO Jr. Sebastião, V. Ciência dos polímeros: um texto para tecnólogos e engenheiros. São Paulo: Editora Artliber, 2006.

FERREIRA, Luiz Henrique; HARTWING, Dácio Rodney; OLIVEIRA, Ricardo Castro de. Ensino experimental de Química: uma abordagem investigativa contextualizada. Química nova na escola, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 101-106, 2010.

FERREIRA, Priscila Alves; PEREIRA, Ademir Souza. O ensino de polímeros por meio da estratégia dos três momentos pedagógicos. Educação Química em Punt de Vista, v. 2, n. 2, p. 87-97, 2018.

GOMES, Jacqueline Pereira Gomes; FILHO, Francisco Ferreira Dantas. Ensino de Química na Educação Básica: construindo conhecimentos a partir da produção de sabão. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 4, p. 249-269, 2021.

HAGE Jr. Elias. Aspectos históricos sobre o desenvolvimento da ciência e da tecnologia de polímeros. Polímeros, São Carlos, v. 8, n. 2, p. 6-9, 1998.

JÚNIOR, João Fernando Costa; LIMA, Presleyson Plínio; ARCANJO, Cláudio Firmino; SOUSA, Fabrícia Fátima; SANTOS, Márcia Maria de Oliveira, LEME, Mário; GOMES, Neirivaldo Caetano. Um olhar pedagógico sobre a Aprendizagem Significativa de David Ausubel. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 5, p. 51 – 68, 2023.

KIRMSE, Elis Regina. Ensino de química na educação básica: proposta de sequência didática para o ensino de polímeros na perspectiva CTSA. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2017.

OLIVEIRA, Luíza Maria Siqueira Sancier. Apresentação da experimentação em polímeros nos livros didáticos de química para o ensino médio. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade Federal, Rio de Janeiro, 2013.

RAMOS, Elaine da Silva; SANTOS, Fernanda Alves Campolin dos; LABURÚ, Carlos Eduardo. O uso da ludicidade como ferramenta para o Ensino de Química Orgânica: o que pensam os alunos. ACTIO, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 119-136, jul./set. 2017.

REZENDE, Alterly Mikael Monte; OLIVEIRA, Glaydson Francisco Barros de; DIAS, Sanderlir Silva. O uso da experimentação no ensino de polímeros: propostas para facilitar a aprendizagem significativa. Educação & Linguagem, n. 3, p.16-36. set-dez, 2019.

RODRIGUES, Jéssica Delavechia Oliveira. Polímeros retardastes de chama: uma proposta de experimento. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) –Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

SANTOS, Cristiane da Silva. A experimentação no ensino de química: reflexões a partir dos artigos publicados na seção “Experimentação no ensino de Química” da Revista Química nova na escola no período de 2014-2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Serra Talhada, 2019.

SANTOS, Graziane Gomes dos; RIBEIRO, Tiago Nery; SOUZA, Divanizia do Nascimento. Aprendizagem significativa sobre polímeros a partir de experimentação e problematização. Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v.14, Jan-Jul, p. 141-158, 2018.

SANTOS, Talita Angelica dos. Ensino de polímeros na perspectiva química e ambiental. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Química) – Universidade Federal do ABC, Santo André – SP, 2021.

SILVA, Vinícius Gomes. Importância da experimentação no ensino de química e ciências. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2016.

VALADARES, Eduardo de Campos. Propostas de Experimentos de Baixo Custo Centradas no Aluno e na Comunidade. Química Nova na Escola, n. 13, p. 38-40, 2001.

Published

2025-03-26

How to Cite

AGUIAR, Grasiely Costa de; OLIVEIRA, Vilma Bragas de.
Teaching polymers through an experimental approach
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 8, n. 15, p. 116–155, 26 Mar. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/24364. Acesso em: 16 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos